Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    buffsters avatar
    Junior medlem Medlem: May 2006

Rusta återkallar plattång efter elolycka

"Sladden lossnade så hon fick ström i sig"

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...en-av-plattang

Någon som vet något mer? Kollar man på bilden ser det ut som en typ 3,5mm plugg som sitter i plattången. Inte kör man väl 230V på en sån?

2.    länk #2
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Kollar man på bilden ser det ut som en typ 3,5mm plugg som sitter i plattången. Inte kör man väl 230V på en sån?
    Och gör man det, så ska givetvis produkten bort från marknaden på mindre än en tiondels sekund.
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Stockholm

Ser ut som en koppling som ska tillåta att locktången snurras varv på varv utan att anslutningskablen samtidigt blir snurrad. Sedan har toleranserna för hålet blivit fel i förhållande till "snurrpluggen" och kopplingen kunnat glida isär. En form av felaktigt konstruerad dragavlastning tycker jag.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Usch, obehagligt. Men skadorna på handen kan man väl anta ha kommit från värmen i första hand?

5.    länk #5
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten

Erhm.. Inte ens Rusta kan väl sälja något där man får ut 230V på en berörbar han-kontakt? Ser väldigt märkligt ut.. Måste väl gå via någon form av transformator?

Senast redigerad av Rrrrr 2012-01-27 06:43
    EL-intresserad datanörd

6.    länk #6
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Det är troligen en snurrbar anslutning som inte hållit måttet. Och jag skulle tro att flickan fått ström via fas - nolla, eftersom de ligger så nära varandra. Då hjälper inte jordfelsbrytare heller. Då kan det ju gå väldigt stor ström.

Om vi nu antar att det är konstruktionsfel, och inte bara ett enstaka tillverkningsfel, så hoppas jag att någon polisanmäler importören (Rusta?), det finns inte en chans att den där uppfyller kraven för CE märkning.

7.    länk #7
    Marlene Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Jun 2001
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 1038
    Inloggad
    Jag köpte en dyr plattång hos frissan som gick sönder - jag fick en elstöt av den också! Fast jag klarade mig med blotta förskräckelsen. Det gjorde ont men jag fick inga skador.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Västernorrland
    Inloggad
    Ni vet väl om att ni kan anmäla farliga produkter till Elsäkerhetsverket. De utövar marknadskontroll och kan belägga produkter med försäljningsförbud om de visar sig farliga.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/P...-en-elprodukt/

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Kommun

Saken är ju att det är extremt liten risk att produkter man importerar undersöks.. CE märkning, RoHS, REACH osv är det tillverkaren som smetar på. Så jag är inte förvånad att skit händer.. Därför jag så långt det går försöker köpa produkter från större tillverkare då man vet att de oftast har bättre/säkrare tillverkningsprocesser. En no name kinaprodukt är stor risk..

De har ingen känsla för kvalitet och säkerhet och tillverkningen sker troligen i ganska sunkiga fabriker med dåliga villkor. Men billigt, ja det blir det och då säger svensken Huuurraaaa!

10.    länk #10
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Helt jäkla otroligt...

11.    länk #11
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Folk kan ju bli lurade av CE märkning om dom inte tänker på typsnittet också. I kina kan dom ju sätta på ett CE märke som betyder China Export och luras ju då egentligen inte då det har ett helt annat typsnitt än det CE vi vill se.

12.    länk #12
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Usch, obehagligt. Men skadorna på handen kan man väl anta ha kommit från värmen i första hand?
    Jag upprepar mig själv:

Kan skador av el verkligen se ut sådär? Jag tror på värmeskador.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Norrbotten

De ser ut exakt sådär. Vet av egen erfarenhet.

14.    länk #14
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten
    Inloggad
    Jag upprepar mig själv:

Kan skador av el verkligen se ut sådär? Jag tror på värmeskador.
    Det är väl just värme som en strömgenomgång skapar. Så visst är det brännskador.

De eventuella störningar i nervimpulser som växelström också kan skapa blir väl förhållandevis ett litet problem när strömmen endast gått ett par cm i vävnad, långt från något centralt (t.ex hjärtat).

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

Folk kan ju bli lurade av CE märkning om dom inte tänker på typsnittet också. I kina kan dom ju sätta på ett CE märke som betyder China Export och luras ju då egentligen inte då det har ett helt annat typsnitt än det CE vi vill se.
    Jag har sett produkter med korrekt CE-logga som garanterat inte uppfyller kraven, inte på långa vägar när. Dessa produkter har jag sett i stora butikskedjor i Sverige (som jag låter bli att nämna, då mitt minne om exakt var jag köpte dem är lite diffust). Det finns många tillverkare som glatt skiter i reglerna och bara lägger till de loggor som behövs för syns skull.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01