Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Stockholm

Lösmeter pm flex 2xcat6+ktv, vart?

Hej, jag är i behov av ca 20 meter av denna slang, har letat förgäves efter en Åf som säljer den i lösmeter! Då en hel rulle på 50 meter är ganska dyr känns onödigt att köpa en hel rulle.

Någon som känner till någon butik i sthlmtrakten eller på nätet som säljer lösmeter? Eller så kanske någon har lite överblivet och vill sälja till mig?

Med vänlig hälsning, realdoolar

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Ålder: 41
    Län: stockholm
    Inloggad
    Eller så köper du 50m, tar det du behöver och säljer resten

BTW vad kostar en 50m rulle?

3.    länk #3

Ja det är också en tanke en rulle går på straxt över 2000 kr på elbutik.se

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Ålder: 41
    Län: stockholm
    Inloggad
    Shit de var inte billigt. Jag skulle hellre dragit kablarna var för sig.

5.    länk #5

Jo det verkar luta åt det, man kan ju alltid måtta upp längd flexrör och sen ta loss och fördra eventuellt så man slipper böjar när själva kabeln dras. Efter all läsning om hur bråkigt det kan va att få igenom kablarna när väl flexslangen sitter på plats blir man lite oroad
    Dem har ju dragit 2xcat6+antenn i 25mm flex... Då borde ju jag också greja det

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Fördraget 2 data och koax får lätt plats i ett 20 rör, så det ska inte vara några större problem att själv dra i lika mycket. Men man måste använda lite smalare koax, diametern på datakabeln brukar aldrig vara nått problem. Oskärmad K6 är ca 1 mm grannare än K6 som är skärmad med både folie och fläta. Det beror även lite få fabrikat.

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Sep 2004

OBS tänk på vad koaxen ska användas till. Kraven, speciellt vid 20 meter och inte bara enstaka snuttar, är klart högre om det är parabol-mikrovågshuvud än om det är kabeltv. Likaså har kabeltv (nog fortfarande) lägre frekvenser och därmed lägre krav än marksänd TV.

8.    länk #8

Tack för alla goda råd!

Det är kabeltv. Närmare bestämt Comhem, ska lägga allt som allt 5 antennuttag i serie. På Jack 2 kommer comhems bredbandsmodem sitta och på övriga jack kommer det bli framförallt digitalt.
    Jag hoppas trippelskärmat och 1mm ledare ska räcka för dem förmodade 50-60m koaxkabel det totalt kommer bli. Håller tummarna för att det ska gå galant utan en massa förstärkeri och sådant. Finns dåligt med läsning om liknande projekt.

9.    länk #9

Det intressanta är dämpningen (räknas normalt i dB) vid högsta frekvens och vid lite längre sträckor även lägsta frekvens (för att klura ut om frekvensgången kommer att luta för mycket så att man måste avsiktligt dämpa de lägre frekvenserna för att de inte ska bli för starka i förhållande till de högre).

Bonusfråga:

"Får" man mixtra med Comhem-anslutna TV-uttag själv?

10.    länk #10

Yxis, du har lite koll på dethär hör jag Har du erfarenhet av comhems kabeltv-nät?

"får" och "får".... Jag vet att jag knappast är ensam om att ge mig på detta på egen hand Det är då knappast reglerat varken i lag eller samfällighetens stadgar. Då nätet är ett sk stjärnnät och inte vidarekopplat till några grannar riskerar jag inte att fördärva något för dem. Det värsta som kam hända är att jag inte får det att funka för mig själv. Om så skulle bli kontaktar jag av Comhem anvisad antennpular-firma.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Gävleborg

Tidigare så var det en koax med 0,8mm2 mittledare i den slangen som diskuteras, men man har gått över till 1mm2. Slangens ytterdiameter är 20mm .

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: västmanland

Yxis, du har lite koll på dethär hör jag Har du erfarenhet av comhems kabeltv-nät?

"får" och "får".... Jag vet att jag knappast är ensam om att ge mig på detta på egen hand Det är då knappast reglerat varken i lag eller samfällighetens stadgar. Då nätet är ett sk stjärnnät och inte vidarekopplat till några grannar riskerar jag inte att fördärva något för dem. Det värsta som kam hända är att jag inte får det att funka för mig själv. Om så skulle bli kontaktar jag av Comhem anvisad antennpular-firma.
    Vad får dig att tro att bara för att det är ett stjärnnät du inte påverkar grannar??

Du måste t.ex ha minst 26db anslutningsdämpning mellan 2 uttag i ett kabelnät
    så lite beroende på hur fördelare o nätet i övrigt är kalkylerat har du olika dämpning i abbonentuttag dvs olika beroende på var de är placerade i nätet,kabellängder mm

Sen varför pressa in 2 cat6 + catv kabel i en slang ?, sätt en dubbelram så kan du använda ett vanligt tv uttag/nätverksuttag och då i separata rör,så finns det ju också en möjlighet att byta kabeln om det skulle behövas, för det kan du glömma annars och då kan du ju lika gärna skippa slangen helt...

13.    länk #13

Vad får dig att tro att bara för att det är ett stjärnnät du inte påverkar grannar??

Du måste t.ex ha minst 26db anslutningsdämpning mellan 2 uttag i ett kabelnät
    så lite beroende på hur fördelare o nätet i övrigt är kalkylerat har du olika dämpning i abbonentuttag dvs olika beroende på var de är placerade i nätet,kabellängder mm

Sen varför pressa in 2 cat6 + catv kabel i en slang ?, sätt en dubbelram så kan du använda ett vanligt tv uttag/nätverksuttag och då i separata rör,så finns det ju också en möjlighet att byta kabeln om det skulle behövas, för det kan du glömma annars och då kan du ju lika gärna skippa slangen helt...
    Det var min uppfattning efter att ha plöjt igenom otaliga trådar på ämnet. Men detta var alltså inte alls så enkelt som jag trodde alltså. Jag får sätta mig ned med miniräknare och göra rätt. Det vore inte helt omöjligt sålänge man känner till kabeln i frågas dämpning/1m alltså. Om jag utgår ifrån första uttaget och sörjer för att ha minst 26db dämpning till nästa uttag osv borde det bli bra va?

Det var mest för att det kändes praktiskt då det fanns färdigt att köpa. Men nu kommer det bli 16mm flex för antenn och 20mm vp för nätverkskablarna. Har du något att opponera dig emot på den punkten också? Haha....

14.    länk #14
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Otroligt vad det kan vara komplicerat med dom enklaste saker

15.    länk #15

Jag har inte pysslat något med ComHems nät (förutom att vara vanlig kund i lägenhet), däremot har jag jobbat lite med antenninstallationer o.s.v. förr i tiden.

När det är stjärnnät så är genomgångsdämpning o.s.v. av mindre betydelse för grannarna.

Det är två saker som har betydelse för att inte sabotera för grannar/omgivning. Dels måste skärmningen vara tillräckligt bra, annars kan man störa helt andra radiogrejer. (Det är faktiskt i princip olagligt att använda gamla ej hf-täta kablar mellan tv-uttag och tv om man har ett kabel-tv-nät med fler än ett par enstaka kanaler, fast jag har aldrig hört talas om någon som åkt dit för detta). Dels måste belastningen som "stjärnfördelningen" "ser" vara tillräckligt korrekt, annars kan grannarna få problem som på analog tv ser ut som skuggor. Jag vet inte hur de problemen yttrar sig på digital tv. Observera att digital kabel-tv använder en äldre, enklare och billigare standard för hur signalerna skickas genom kabeln jämfört med marksänd tv (det är också därför kabel-tv började bli digitalt tidigare än marksänd tv). Digital-tv i kabel-tv är känsligare mot fel på kablar/anläggning än marksänd digital-tv.

Andra har redan påpekat att du troligtvis inte får meka med detta, men om du ändå ger dig på det så gör rätt.

För att avgöra vilken kabeltyp du behöver och om signalen kommer att räcka till så måste man veta hur stark signal du har i kabeln som kommer in i din bostad. Ett budget-sätt att testa detta är att helt enkelt prova att dämpa signalen och se när den blir för dålig. Om jag inte minns fel så ska en vanlig tv ge vettig brusfri bild på analoga sändningar vid 300 mikrovolt på kanal 2-4 och 500 mikrovolt på 5-12 och 21-6X. Jag är osäker på vad som gäller för S-kanalerna. Det finns dock två stora problem med detta, dels kan en viss TV klara klart klenare signal än vad en TV "ska" klara, och dels finns ingen skala tryckt på de billiga justerbara 20dB-dämpare som finns att köpa som antenn/tv-tillbehör.

Hur ser det ut idag? Finns det något/några uttag, och vad är de i så fall märkta? De kan vara en bra ledtråd.

Normalt så har man uttag med större anslutningsdämpning närmast inkommande kabel, och har sedan lägre och lägre anslutningsdämpning mot slutet på slingan. På slutet har man antingen ett speciellt slututtag eller så har man ett vanligt "serieuttag" plus ett slutmotstånd.

OBS att det är troligtvis inte "villauttag" du ska ha utan "kabeltv-uttag", med större anslutningsdämpning och lägre genomgångsdämpning.

OBS också att uttaget för data ska vara ett "kabel-tv-uttag", helst ComHems eget, och INTE ett "satellituttag". De ser i stort sett likadana ut men det är helt olika frekvensområden som ansluts till F-kontakten på de två olika sorternas uttag.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01