Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Gävleborg

Mitt KNX-projekt modell snålt/snik men framtidssäkrat

Tänkte skapa en projekttråd över mitt knx-projekt. Renoverar en gammal villa med källare och två våningar. Eftersom elen ska dras om tänkte jag passa på att hoppa på KNX-tåget. Jag river in till stommen och reglar upp tilläggsisolering så det blir förhållandevis lätt att dra ny slang. Och mycket slang blir det ska gudarna veta .

Jag kommer av ekonomiska skäl börja oerhört smått när det gäller KNX-utrustning. Budgeten är 40 000 kr för hela elinstallationen inkl. datanätverk till varje rum. KNX-prylarna får utgöra 20 000 kr av dessa .

I princip börjar jag med:

4 aktorer som kan slå av/på uttag
    10 dimmrar varav vissa för 230V och vissa 1-10V.
    1 modul som spänningssätter KNX-systemet
    1 modul för kommunikation via IP-nät
    10 strömställare

En gammal dator jag har liggandes kommer sen köra Open Remote så att jag kan styra via smartphone/plattor.

Tanken är att bara styra taklampor/spottar och fönsterbelysning med KNX i början. För att ytterligare spara pengar kommer det dessutom i början vara så att all fönsterbelysning per våningsplan kommer styras av samma KNX-aktor. Däremot är det separata tändtrådar till varje vägguttag till fönsterbelysningen (vid fönsterbänkarna) så att det kan splittas upp framöver på flera aktorer om jag vinner på lotto. Det blir därmed en grupp från centralel för varje rums vägguttag förutom vägguttaget för fönsterbelysningen. För fönsterbelysningens vägguttag blir det istället en grupp för all fönsterbelysning per våningsplan. Även takbelysningen kommer haka på denna grupp. All takbelysning kommer styras med dimmeraktorer.

Strömställarna är en mycket stor kostnad för mig så de skulle jag helst vilja kapa ner för att komplettera senare. Har förstått att man kan använda "vanliga" strömställare med två ledare framdragna (om man har en vippa på strömställaren). Sen har man en KNX-modul som upptäcker om kretsen öppnas respektive stängs (alltså att man manuvrerar strömställaren). Problemet är väl att en sådan KNX-modul säkert också kostar bra med flis.

Kommer använda 2-vägs vägguttag med separat brunnständning. Tror ni att jag kommer ångra mig djupt om jag genomgående bara drar fram separat tändtråd till en av brunnarna och låter den andra brunnen vara spänningssatt för jämnan? I snitt har varje rum sex vägguttag och skillnaden är då alltså 12 tändtrådar eller 7 till varje rum. En del pengar, men samtidigt vill jag inte ångra mig.

Om någon har nytta av detta kommer jag uppdatera eftersom jag gör framsteg. Målet är att vara klar till mitten av sommaren .

Det jag nu sysslar med är att försöka hitta så prisvärda KNX-komponenter som absolut är möjligt. Och så det där med strömställarna... om det går att få ner summorna med vanliga strömställare.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Värmland

Spontant känns det som att de där komponenterna du listat går på bra mycket mer än 20 000:-
    Bara dimmrarna lär kosta det.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Gävleborg

Spontant känns det som att de där komponenterna du listat går på bra mycket mer än 20 000:-
    Bara dimmrarna lär kosta det.
    Ja, det är svårt att hålla den budgeten. Men tror att det ska gå.

Hittills har jag förslag på följande:

ABB LR/S.16.1. Den har 4 stycken dimmrade utgångar för 1-10V-styrning. € 294,35
    http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibm...View/NS6506573

ABB UD/S 6.315.1. Den har 6 stycken dimmrade utgångar för 230V-styrning. € 553,05
    http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibm...View/NS6509849

EIB:s eget IP-interface. € 149
    http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibm...t/View/N000401

EIB:s nätagg till KNX-bussen. € 149
    http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibm.../N000601&2DDR1

Totalt € 1 125 = ca 10 000 kr.

Då har jag 10 000 kr kvar till strömställarlösning.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västmanland

Bra initiativ!

Känns verkligen som att de är dags att fler får upp ögonen för KNX – det krävs dock att elektrikerna blir bättre på att sälja in de hos sina kunder. Inte börja med att säga att det är krångligt o kommer bli mycket dyrare. De bygger ifs oftast på att elektrikerna ifråga inte vet så mycket om det…

Jag o min sambo har precis köpt hus (tillträde om några månader) o de är identiskt med ditt när det gäller två plan + källare. Vi ska också dra om elen, tilläggsisolera mm o jag är väldigt sugen på att köra på KNX. Ska i närtid besöka huset o mäta in de o sen upprätta digitala ritningar så jag kan leka arkitekt, elprojektör mm – får se hur de kommer att gå

Ska bli väldigt intressant att följa ditt projekt jaso!

Lycka till!
    Senast redigerad av mnbk 2012-01-26 12:55

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Det är inte svårt, möjligen ovant. Det kostar ca 30 - 50 % mer.

6.    länk #6
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Om man gör en installation helt enligt svensk standard fast med KNX istället så blir det 5-10% dyrare har jag fått höra på en KNX-session. Alltså en väldigt basic installation fast med alla möjligheter som KNX ger. Vad som skulle ingå i installationen vet jag dock inte

7.    länk #7

Det stämmer knappast, med en mycket basic KNX kostar det ca 30 % mer. Hur jag kan påstå det ?
    Jo jag (vi) har gjort några st. (gör för tillfället en). Jag gör även kalkyler och lite efterkalkyler så jag tycker mig ha lite koll

8.    länk #8
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Konstigt att han stenhårt hävdade det då. Men han kanske menade att man bara förbereder med rör och utrymme vid central för att kunna konvertera till KNX sedan

9.    länk #9

Det är ju rätt stor skillnad i sättet att dra ledningarna, men det är klart lägger man bara "tomrör" som ev ska nyttjas senare så kanske inte det blir dyrare. Men då kommer en rätt stor kostnad när man ska dra om/komplettera med nya trådar, om det överhuvud taget är möjligt att dra om. Om allt är normalt har det väl blivit veck på några rör och nån muff som hoppat ur

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Skåne

Jag tror Rikard mena att bygger man en KNX installation utan en massa flotta skärmar, dimmrar osv så blir det inte så mycket dyrare...
    Men då har du själva grundsystemet och kan bygga ut det i egen takt sen..

Ett vanligt "fel" man gör är väl att man jämför en standard installation mot en lyxig KNX installation..

EDIT: Så att du elmont hade redan svarat att du mena en basic installation.. Såg inte det, innan...

11.    länk #11
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Om man ska jämföra med en lyxig KNX så ska man väl jämföra något med dosdimmers eller liknande och femtioelva zillioner brytare kors å tvärs, typ motorvärmarstyrningsbrytare i sovrummet o.s.v.?

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholm

Ja, det är svårt att hålla den budgeten. Men tror att det ska gå.

Hittills har jag förslag på följande:

ABB LR/S.16.1. Den har 4 stycken dimmrade utgångar för 1-10V-styrning. € 294,35
    http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibm...View/NS6506573

ABB UD/S 6.315.1. Den har 6 stycken dimmrade utgångar för 230V-styrning. € 553,05
    http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibm...View/NS6509849

EIB:s eget IP-interface. € 149
    http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibm...t/View/N000401

EIB:s nätagg till KNX-bussen. € 149
    http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibm.../N000601&2DDR1

Totalt € 1 125 = ca 10 000 kr.

Då har jag 10 000 kr kvar till strömställarlösning.
    Jag har erfarenhet av alla dessa produkter förutom 230 dimmern, och de gör sitt jobb utmärkt. generellt sett gillar jag ABBs KNX produkter, de är oftast lite mer genomtänkta (ingen stor skillnad men det brukar vara något litet som är smartare tänkt, smidigare att konfigurera i ETS etc.) Just när det gäller dimmers tycker jag du kan kika på Siemens 527/21 (http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibm...D=EN_KNX580020) ganska bra med utgångar per krona, speciellt Watt per krona, där är den nog oslagbar.

EIBmarkts egna prylar är helt ok men ingen lyx (spelar ju ingen som helst roll för spänningsförsörjningen och mycket liten för IP interfacet). Även om jag förstår att det blir svårt på din budget skulle jag rekommendera dig att fundera på en IP router istället (klarar flera samtidiga uppkopplingar och kan agera linjekopplare om du får hybris någon gång i framtiden )

Hur har du tänkt med ETS-licensen?, bara där ryker ju halva din budget...

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholm

Strömställarna är en mycket stor kostnad för mig så de skulle jag helst vilja kapa ner för att komplettera senare. Har förstått att man kan använda "vanliga" strömställare med två ledare framdragna (om man har en vippa på strömställaren). Sen har man en KNX-modul som upptäcker om kretsen öppnas respektive stängs (alltså att man manuvrerar strömställaren). Problemet är väl att en sådan KNX-modul säkert också kostar bra med flis.
    det du letar efter är (potentialfria) binäringångar, dessa finns både för dosmontage och dinskena (det senare är generellt sett billigare per ingång men kräver att du backar två svagströmsledningar per "vippa", och går ju en smula ifrån KNX tankar om decentralisering). Men visst har du rätt, även dessa kostar flis.

Jag tror att Siemens ligger hyggligt i pris på sina puckar för dosmontage, rent generellt tycker jag ofta att Siemens ligger bra i pris, speciellt "per utgång" om man köper stora dinprodukter.

En relativt (med KNX-mått mätt) kostnadseffektiv lösning är att använda inzennios touchpaneler, via bra inköpskanaler bör man kunna hamna en bit under 2k /panel (ex moms) och då får du rätt många "interaktionsmöjligheter"...

/U

14.    länk #14

Och en sak att tänka på är att alla fabrikat "pratar" inte med varandra, det finns nått fabrikat som pratar med alla andra men som sagt vissa är fabrikat specifika. Man kan alltså inte blanda hej vilt och vara säker på att det fungerar.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Värmland

Och en sak att tänka på är att alla fabrikat "pratar" inte med varandra, det finns nått fabrikat som pratar med alla andra men som sagt vissa är fabrikat specifika. Man kan alltså inte blanda hej vilt och vara säker på att det fungerar.
    När det gäller KNX funkar alla produkter med varandra.
    Det är ju liksom lite poängen med det.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01