Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Apr 2004
    Ålder: 31
    Län: Jönköping

Spis 3-Fas inkoppling/bygling

En nyinköpt spis uppför sig konstigt. Några av plattorna blir extremt varma även på första läget och det är i princip omöjligt att laga någon mat på den.
    Jag började med att kika i i perilexuttaget i väggen. Detta är rätt. Med tre faser, nolla upp till vänster och skyddsjord i mitten.
    Sladden till spisen har perilex med fyra stift. Dvs nollan saknas.
    På baksidan finns den sedvanliga luckan för bygling och på den en liten klisterlapp som jag i min lilla värld tolkar med att stift 1-2 samt 3-4 ska byglas vi användning av trefas. Men det ser lite skumt ut där bakom, hur är det egentligen kopplat? Stift 2 & 4 verkar ju inte ha någon kontakt med perilex kontakten?

Jag vet ju inte vart ledarna tar vägen efter plinten och inte ens om de sitter på rätt ställe? Det verkar ju inte vara enligt något av de två alternativen på klisterlappen, varken 2fas 400V eller 3fas 400V?

Ska det vara så? Räcker det att bygla mellan 1-2 och 3-4?

Vet redan att man bör kontakta en elektriker...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	spis1.jpg
Visningar:	36
Storlek:	103.1 KB
ID:	56847  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	spis2.jpg
Visningar:	19
Storlek:	105.5 KB
ID:	56848  

Senast redigerad av johansjostrand 2012-01-22 20:52

2.    länk #2
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Svårt att se på bilden, men visst sitter det en bygel mellan 1-2 och 3-4? I så fall är den korrekt byglad och 2 & 4 har därmed "kontakt".

Den borde därmed fungera. Utifrån ditt symptom verkar spisen dock vara felaktig. Jag kan inte se hur man skulle kunna koppla den fel på ett sätt som ökar dess effekt.

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Håller med Bo att det ser rätt kopplat ut. Blir spisen för het måste den endera vara felmärkt eller så sitter det fel "element" i den

4.    länk #4

Ja jävlar! Nu ser jag på fotot att byglarna sitter undertill. Så det kan vi glömma... (Spisen är inte min, och jag tittade inte så noga. Tänkte mig mer en bygel på ovansidan)
    Men vad tror ni om plattorna då? Enligt ägaren stormkokar det på ettans läge, och det förefaller ej vara normalt. Gjorde en googling innan och hittade nån mer med samma problem, men ingen slutlig lösning

5.    länk #5
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Är den nyinköpt så verkar det vara läge att reklammera den.

6.    länk #6

Nyinköpt var väl att ta i. Tror garantin har gått ut. Som sagt inte min...

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: skåne
    Inloggad
    Fel i "värmevredet" som gör att fel antal värmetrådar i plattan kopplas in? Om det är en så gammal spis dvs.

8.    länk #8
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    OK, har den någonsin fungerat på den här platsen?

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Om det är steglös reglering av styrkan på plattorna så kan reglaget ha pajat.

I min budget-UPO-glaskeramikspis så är ett reglage paj så att 0-6 ger ingen värme alls och 7-12 ger max värme utan några mellanlägen. Eftersom jag insett att "socialbidragstagarbostadsstandard" med tre vettigt användbara plattor duger rätt långt så tackade jag och tog emot spisen med detta fel när en bekants föräldrar bytte ut spisen (på grund av detta fel, antar jag eftersom den i övrigt är helt okej).

Det knäppa är att reglagen är byggda med ett litet värmeelement i reglaget + "termostat" som påverkas av rattens läge, som alltså ger en on-off-pulsningsfunktion beroende på reglagets läge.

Om det är samma konstruktion på spisen johansjostrand tar upp i tråden så kan "termostat"-grejen i något reglage ha lagt av. Det är väl för övrigt ett svepskäl gott som något att försöka lura på nån spisen via blocketannons, vilket kan förklara "nyinköpt" men att garantin ändå gått ut.

På min spis ser man att det verkligen är ett mekaniskt fel på reglaget, men jag har bedömt att risken att något spricker mer så att det blir kortslutning till jord eller att plattan står på konstant är så låg att jag låter felet vara.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Jul 2008
    Län: Västerbotten

Vart ser ni bygeln mellan 3 och 4??? Är jag blind?

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: Östergötland

Mätt så du verkligen har 400V mellan alla faser ?

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011
    Län: Västmanlands län

Blir det ingen skillnad om du vrider till 2an, 3an, 4an osv på de plattor som blir varma på 1an? Vad är det för spis?

13.    länk #13
    Gudfader Medlem: Jun 2006

persuader, du får nog skaffa läsglas. om du tittar på siffermarkeringarna och hur lång det är från dom till "kanten" av plinten, ser du tydligt att avståndet är längre på dom där det sitter kopparbyglar än vid som skruvar som saknar byglar

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01