Tja, vilken "sida" av säkringarna mätte du på? Inkommade från elnätet eller mot huset.
Har en av huvudsäkringarna löst kan du få dessa mätvärden. Den trasiga säkringen är i så fall den som mäter 160V.
Prova att byta den, har du inga nya så byter du plats på den och en av de hela.
Forumgud
Medlem: Oct 2008
Län: Mitt i Sverige
Säkringarna är bytta och omflyttade ett par ggr, men jag är inte helt säker på om det finns en till undercentral efter vägen som jag missat, Jag får svänga förbi imorgon och ta en titt igen innan jag ringer nån som vet vad de gör.. Av, ren nyfikenhet, vad skulle kunna orsaka detta fenomen om nu alla säkringar visar sig hela ?
Jag tycker det verkar vara en fas som är borta, det kan t.ex. bero på att en säkring gått någonstans eller att en fasledare har lossnat/gått av någonstans.
Du kan ev ha en låda till någonstans med servis-säkringar, vanligt ute på landet, sitter ofta i ett skåp där luftledningen landar på fastigheten.
Sen kan det även vara en "fördelningslåda" (jag vet inte vad dom heter) som matar några olika hus, som brukar ha säkringar i sig.
Forumgud
Medlem: Oct 2008
Län: Mitt i Sverige
Ok, tackar för uppslagen, det är en gammal fastighet med lägenheter och lillstugor så det finns nog god chans att jag missat nån central.. Det kan ha varit en mätare för lillstugan jag mätte vid och kanske inte alls energibolagets, isf så får jag hoppas det finns en trasig säkring där.
Det är inte min fastighet, jag blev bara utsedd till hustomte ett par veckor, därav min tveksamhet ang centralerna.
Forumgud
Medlem: Jan 2008
Län: Västerbotten
Vill du vara säker och du vet vad du sysslar med kan du skruva ut säkringarna och mäta i botten, där ska du ha full spänning. Annars är det fel längre upp
... och om du mätter i botten så ska du verkligen vara säker på att du mäter med voltmätaruttaget på multimetern, och inte råkar ha ledningarna i ampereuttaget...
Om du med "leksaksmätare" menar en multimeter för en hundring så lär den visa klart exaktare siffror än vad du egentligen behöver veta.
Ett tips är att mäta mellan faserna (om mätaren klarar 400V). Då syns det ännu tydligare om en fas saknas.