Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2006

Reservkraftsintag

Har efter senaste stormarna funderat på reservkraftsintag. Jag vet att det finns omkopplare att köpa och jag vet att ämnet är kontroversiellt men frågan måste ställas. Är det helt vansinnigt att bygga ett reservkraftsintag enligt bifogad bild. Min uppfattning är att denna lösning borde vara säkrare än en reservkraftsomkopplare?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Reservkraft.jpg
Visningar:	22
Storlek:	23.1 KB
ID:	56587  

2.    länk #2
    thewolfs avatar
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Ålder: 32
    Län: Jönköping

tills den dagen någon kopplar aggregatet till elnätet.

du måste även ha ett jordspett, tycker även att det känns fel med 4poligt då det blir PEN på reserven, som måste vara 10mm2 och inte får vara frånkopplingsbar....

usch vad jag lät negativ nu =( beklagar det men tyvärr är det nog så illa som jag säger, dock är jag bara en glad amatör =)

3.    länk #3
    thewolfs avatar
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Ålder: 32

såg nu att du faktiskt hade jordspett med =)

värt att tänka på är att jordspettet är svårt att få bra...

problemet med PEN från reserven kvarstår dock.

4.    länk #4

Tycker ändå att det känns mer rätt med 4-poligt än 5-poligt då man annars måste dela på PEN från nätet i uttaget (alternativt välja jord eller nollstiftet). Detta dilemma får man även då man ska köra med en köpt omkopplare och TN-C system

5.    länk #5
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008

Enda problemet är väl att PEN-ledaren blir frånskiljbar vilket inte är tillåtet. Och jordtaget ska vara fast anslutet på den fasta sidan, men då blir det i alla fall enklare med en omkopplare. Hade det varit 5-ledarsystem hade det kunnat gå.

6.    länk #6

PEN-ledaren blir inte frånskiljbar, den kommer att vara ansluten hela tiden. Jordtaget kan anslutas fast men är detta nödvändigt?

7.    länk #7
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008

Jo, i handsken från aggregatet har du en PEN-ledare, och eftersom jordtaget är anslutet på aggregatets sida kommer alla utsatta delar i din anläggning att spänningsförande vid glapp i handsken. Meningen med jordtaget är det även ska hindra att det blir bakspänning ut på nätet om det blir avbrott i inkommande PEN-ledare. Så det är mycket tveksamt om nätägaren kommer att godkänna din lösning.

8.    länk #8
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Vad är det du vill vinna med denna lösning istf reservkraftomkopplare?

9.    länk #9

OK ang. jordtag på fasta sidan. Men om jag nu skaffar en riktig omkopplare. Hur ska då PE och N från elverket handeras i intagshandsken vid TN-C system.

Nu drar detta iväg till teorier men om jag skulle ha en liten central direkt efter elmätaren för att skapa PE & N och ett 5-poligt uttag där och sedan ansluta husets central, i detta läge ombyggd till TN-S, till detta uttag. Skulle en sådan lösning vara godkänd?

10.    länk #10

Vad är det du vill vinna med denna lösning istf reservkraftomkopplare?
    Absolut inget annat än att det är en något mindre investering att köpa två CEE-don än en omkopplare när jag inte har strömavbrott så ofta att jag snabbt behöver kunna slå över en spak.

Är dock inte intresserad av någon lösning som inte är godkänd/säker

11.    länk #11
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Helt vansinnigt kan jag inte hävda att det är, bara delvis

Det faller främst på två punkter:

• Det snaggletooth säger om det fyrpoliga intaget (TN-C) och jordtagets placering vid generatorn. Big no no. Nu vill jag inte beskriva nödlösningar, men om du bygger om systemet till TN-S så blir det i alla fall säkert och enligt reglerna. Dvs splitta ordinarie matning i en dosa till TN-S så att alla CEE-don blir fempoliga. Det innebär ju också byte av kabel från intaget till centralen, inkl undercentraler om det finns, så det kan bli en stor operation

• Utförandet med CEE-don för matning av en bostad. Jag tror att dom allra flesta, även icke elkunniga, som får se detta kommer att hoppa högt och kalla dig för det ena och det andra, trots att det är utfört på ett säkert sätt. Det är ett ingrepp i huvudmatningen av bostaden som väcker frågor. Detta till skillnad mot personer som pluggar in sitt elverk med en dubbelhane i ett befintligt CEE-uttag: http://www.byggahus.se/forum/el/1804...baklanges.html - dessa kan viftas bort som dårar men de hade i alla fall sinnesnärvaron att inte modifiera den fasta installationen, dvs de har inte "förstört" någonting.

En reservkraftsomkopplare kostar från ca 4000:- och uppåt, men då blir det en riktig lösning som inte kan anmärka på.

På din bild är PE och N sammankopplade i elverket. Det gör att jordfelsskyddet kommer att lösa. Även om du kopplar isär detta så kommer JFBn att lösa pga att PE och N är sammankopplade efter intaget till reservkraftsomkopplaren Vid matning av en TN-C-anläggning måste jordfelsbrytaren i aggregatet sättas ur spel. Det finns en bild i länken ovan som visar det. Det är alltså bara husets JFB som skyddar, precis som vid ordinarie matning.

12.    länk #12

Elverket är ej ännu införskaffat och kan anpassas efter det blivande behovet

Hur tycker ni då att en köpesomkopplare ska kopplas in på det rätta sättet?
    Om jag nu byter central + lite kablar till garage osv så hela systemet blir TN-S vilket måste göras i alla fall förr eller senare, ska då PEN ledaren delas upp i omkopplaren eller ska omkopplaren föregås av någon slags låda för uppdelning av PEN till PE+N

Om jag vill ha reservkraft på mitt TN-C system, vilket inte kan vara ovanligt. Hur kombineras det då med en modern reservkraftsomkopplare med 5-polig kontakt?

13.    länk #13
    Bo.Siltbergs avatar

Du behöver en med fyrpoliga omkopplare där även N bryts. Då är det endast PE som alltid är sammankopplad med nätets PEN. Något exempel har jag inte, men vi har gott om materielexperter på forumet. Vissa reservkraftsomkopplare säger att dom stöder TN-S, men då bara TN-S på båda sidor....

14.    länk #14
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Vad gäller att PEN ska vara 10mm2 och ej brytbar - om det är fulspåret med CEE-kontakter som gäller och en reservkraftomkopplare fortfarande anses för dyr:
    Vad sägs om att fulkoppla så att PEN är fast ansluten medan faserna (och även PEN, ifall någon gör något oväntat) ansluts via CEE-don?
    Nackdelen är väl att då blir det antagligen ytterligare en fuling i form av att reservkraftverket i sig anses vara fast installerat och då tillkommer det säkert en klase intressanta extra krav relaterat till lite av varje som t.ex. brandsäkerhet.

Kör på en reservkraftomkopplare, men börja med att undersöka hur mycket jobb det är att göra om installationen från fyrledare (TN-C) till femledare (TN-S).

Om du har fyrledare från huvudcentral till undercentraler och det är dyrt och jobbigt att byta de fyrledarna så kan du överväga att sätta reservkraftomkopplaren efter förgreningen till undercentralerna och bara mata huvudcentralen (eller en av undercentralerna) med reservkraft. Antagligen ingen bra idé i de flesta fall, men om en undercentral sitter i något uthus/garage som klarar sig utan ström så kan det vara ett sätt att slippa byta en lång (och kanske nedgrävd) kabel.

15.    länk #15
    Bo.Siltbergs avatar

Nej, det är inget fulspår som gäller.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01