Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Helsingborg

Fler tips på hur jag ska montera dessa pollare på ett enkelt sätt och som också blir relativt stabilt?

2.    länk #32
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholms län

En tanke kan ju vara att använda plattor men istället för att lägga platt så ställer du på högkant? Då kommer de längre ner i marken och blir kanske stadigare?

3.    länk #33
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Västragötaland

Finns ju färdiga fundament att köpa som är till för sånt här, annars får man gjuta, vilket ser ut att vara det bästa när man ser på fästanordningen för pollaren.

Dom ska stå stabilt i marken, inget snack!! Ett fundament minst 30-40cm ner i marken. Kabeln gräver man ner i marken innan som kommer upp underifrån i fundamentet, går det vidare till fler så skarvar man i pollaren.

Så skulle jag gjort som elektriker iaf...

4.    länk #34

Finns ju färdiga fundament att köpa som är till för sånt här, annars får man gjuta, vilket ser ut att vara det bästa när man ser på fästanordningen för pollaren.

Dom ska stå stabilt i marken, inget snack!! Ett fundament minst 30-40cm ner i marken. Kabeln gräver man ner i marken innan som kommer upp underifrån i fundamentet, går det vidare till fler så skarvar man i pollaren.

Så skulle jag gjort som elektriker iaf...
    Nu börjar det likna nåt

Färdiga fundament finns, vart hittar man dessa?

5.    länk #35

Nu börjar det likna nåt

Färdiga fundament finns, vart hittar man dessa?
    Vill man köra snikvarianten så finns väl diverse stolpfundament på bygghandeln, annars är det fundament för belysningsstolpar, dessa är dock rätt höga, så man kan kapa av dom till typ hälften. Men dom har oxå genomföring för kabeln färdig. Dessa kan man köpa hos grossister.

6.    länk #36

Vill man köra snikvarianten så finns väl diverse stolpfundament på bygghandeln, annars är det fundament för belysningsstolpar, dessa är dock rätt höga, så man kan kapa av dom till typ hälften. Men dom har oxå genomföring för kabeln färdig. Dessa kan man köpa hos grossister.
    Usch, jag hittar verkligen inget.
    Kollar mest på www.byggmax.se eller www.beijerbygg.se

Hittade detta
    http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-04525
    Men det är för lätt antar jag?

Det är inte bättre att köpa en stor tung, rejäl planka och fästa det i då?
    Man kan ju isf fästa flera pollare i samma planka och på så sätt få upp stabiliteten?
    Men det kanske ruttnar liggandes under jord flera år?

7.    länk #37

8.    länk #38

Nja, det ser lite avancerat ut tycker jag.
    Dels att få tag i och dels att det blir lite dyrt.

Vad tror vi om murblocket som jag länkade till i förra inlägget som är från Byggmax.
    Jag såg nu att det trots allt vägde 20kg, en rejäl koloss med andra ord.
    Det borde väl fungera ganska stabilt eller?

Hur borrar man i en sådan, behövs en speciell stenborr eller?

9.    länk #39
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

Nu börjar det bli rörigt här. Vanliga trädgårdsplattor 30 x 30 cm räcker för att dom små (250 mm höga) ska stå stadigt.
    Du måste ha två hål (eller ett stort) för du ska in men två kablar i varje pollare utom den sista. Ja du behöver en speciell borr för att borra hålen för kablarna och även för skruvarna.

10.    länk #40

Nu börjar det bli rörigt här. Vanliga trädgårdsplattor 30 x 30 cm räcker för att dom små (250 mm höga) ska stå stadigt.
    Du måste ha två hål (eller ett stort) för du ska in men två kablar i varje pollare utom den sista. Ja du behöver en speciell borr för att borra hålen för kablarna och även för skruvarna.
    Hej, tack för ditt svar!

Jag länkade visst fel, mina är 500mm höga.
    Vad för krav behöver jag ställa på stenen för att få det stadigt?
    De jag länkade sist från byggmax?

Jag behöver ett speciellt borr skriver du, vad är det för borr?
    Har förövrigt fått veta att måttet på slangen där kablarna ligger i är 20mm.
    Jag antar att 22mm-borr är det som gäller då?

11.    länk #41

Uppdaterar lite, var och köpte dessa idag på byggmax för 19kr styck.
    http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-02150

Dessa väger 14 kg, blir det stabilt totalt tror ni om man gräver dom precis under mark?

Sedan så har jag av elektrikern fått slang som jag ska göra hål för, han drar sedan kabel i slangen.
    Slangen är 20mm bred.

Hur gör jag enklast nu, borrar 2st 22mm hål i mitten av plattan?
    Sedan borrhål och skruva + plugga i de tre skruvhålen för att fästa pollaren i stenen?

12.    länk #42

Jag lägger mig inte i detta... känns inte helt stabilt, men man är väl yrkesskadad...

Men tänk på att borra försiktigt, dom kan nog spricka lätt och bli två delar

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01