Jag ska sätta in elradiatorer i min blivande snickarboda, och funderar på vad jag ska välja.

Då det kommer att finnas både sågspån, hyvelspån och damm i lokalen bör det vara en radiator med bra kapsling (t.ex. IP65).

Jag har sett att LVI har en radiator med just den kapslingsklassen. Dock ingick inte termostat i det priset jag såg, så jag antar att det blir ganska dyrt.

Nu till frågan.. Kan jag köpa en billig begagnad oljefylld elradiator och byta termostaten mot en elektronisk välkapslad modell? Det borde väl vara termostaten som kan vara känslig för damm? Själva radiatorerna verkar ju vara svetsade på de modeller jag sett. Det ser i alla fall ut som att det bara kan vara termostaten som är känslig för damm.

Man bör förstås inte täcka elementet med spån, men det är ju heller inte så troligt. Man vill dock inte behöva dammtorka elementet varje dag..

Ja, ett oljefyllt med rätt kapslad anslutning och termostat, är nog bästa alternativet efter vattenburet.

Eller så gör man rätt och sätter ett som är godkänt för snickerier tex E8565212

.... inte det svar du frågar efter, men varför inte en luft-luft-värmepump? Ifall du kan hantera verktygen i en snickarbod så är det väl troligt att du också kan installera en sådan. Om du tänker använda snickarboden mer än enstaka gånger om året så lär den löna sig snabbt.

Värt att tänka på är att trägrejer tycker tydligen inte om upprepade stora temperaturväxlingar så det är ingen höjdare att oftast ha rätt kallt och vid enstaka tillfällen köra full värme när det är dags för snickerihelg.

Jag tror inte en llvp funkar så bra med allt damm. Visst finns det filter, men jag har sett hur dom sett ut när dom varit igång under renoveringar.

Sant, tänte'nte på de'.

Och vad var mitt förslag ;)

elmont skrev:
Och vad var mitt förslag ;)
Ehhh...kollade inte E-numret, skall erkännas...men jag gillar dessa radiatorer, har en grovhuggen elegans också som pryder en verkstad.

En fulländad skapelse från annodatsumal.

Intressant! Ska kolla upp kamrörsradiatorer. Låter perfekt att dom är anpassade just till dammiga lokaler.

Brukar man ha en extern termostat till sådana? Det verkar inte följa med där jag kollat hittills. Är det speciella termostater som passar?

Ska titta förbi någon elbutik i morgon och se om dom har någon dylik på lager eller om det är beställningsvara.

Den modell som är anpassad för dammiga lokaler saknar inbyggd termostat, men även där skulle jag vilja rekommendera Fricos helkapslade kapilärtemostat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.