Hej!
jag har haft en gammal dimmer i mitt vardagsrum, men taklampan gick inte längre tända. Jag monterade bort dimmern och tänkte koppla in en vanlig brytare. Problemet är att det kommer 3 stýckna svarta tygbeklädda kablar ifrån röret i väggen varav en av dom ser ut att ha röda fläckar på sig i tyget. Spänningsprovaren lyser ifall jag testar på dom 2 helsvarta sladdarna,och då blinkar även dioderna på spänningsprovaren lite . Hur går jag vidare? Vill inte ha 3 styckna sladdar hängandes ut fritt ífrån väggen.

Väldigt tacksam för svar!

Redigerat:
Om trådarna är tygklädda ska du absolut inte pilla på dom i onödan, risken är att det är gummiisolering under tyget och denna brukar vara helt torrsprucken och trillar i bitar vid minsta beröring. Och posta några bilder på inkopplingen till dimmern så kanske det går att se vad de olika trådarna är till. Annars måste du mäta dig fram, är det tre trådar kan det vara fas, tändtråd och nolla och då kan du inte pröva dig fram för då finns risken för kortslutning.

nu är det ju så att jag varit klantig och tagit bort dimmern för några dagar sedan, och kommer tyvärr inte ihåg vilken kabel som satt var

Synd att det är tygklädda trådar, de är som snaggletooth skriver väldigt ömtåliga. Annars hade det i princip bara varit att prova vilken koppling som fungerar.

Troligtvis har två varit ihopkopplade med varandra in på ena "skruven" på dimmern och den andra suttit på andra "skruven" på dimmern.

Prova att låta de två svarta gå ihop på ena sidan av en strömbrytare och den svart-rödprickiga på andra sidan strömbrytaren.

OBS, stäng absolut av strömmen medan du mekar. I sånahär gamla installationer så är det nog säkrast att bryta hela huvudströmbrytaren för bostaden, eftersom det kan finnas överledningar som gör att hela rörkanalsystemet är strömförande (och dessutom kanske från en annan propp/säkring än den som matar strömbrytaren).

Skarva trådarna innan du gör för mycket dumt att pilla för mycket på dom.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.