Byggahus.se
hej!
första inlägget på detta forumet men har läst en hel del och lärt mig oerhört mycket!

något jag nu funderar på är hur mycket samma nolla och jord "tål"
jag är som ni förstår ingen elektriker men gillar att lära mig saker.

jag har från min central en kabel med 2 faser samt nolla och jord, faserna är avsäkrade med 10 ampere vardera. denna kabel går in i en dosa i rummet intill. från denna dosa går 1 fas samt nolla och jord vidare och driver en luftvärmepump.

jag funderar nu hur hårt man kan belasta den andra oanvända fasen? kan man på denna fas driva något som drar uppemot 10 ampere (teoretiskt en till luftvärmepump) och använda samma jord och nolla som den andra fasen?

MVH/T
 
Förutsatt att det är olika faser klarar samma nolla tre faser. (Sen finns det fenomen som kan röra till det, men detta är grunden.)
 
  • Gilla
kentaa och 1 till
  • Laddar…
Normalt sett så kan en nolla och en skyddsjordsledare räcka till tre lika grova fasledare om fasledarna matas från varsin inkommande fas.

Specialfall finns där det inte är lämpligt, t.ex. om man har den gamla sortens ljusdimmers (som försvann för hem-el för ett par år sen) och dimmar ner en så tung last att säkringarna skulle gå om man drog på full ljusstyrka. Har man en sådan last på flera faser så kan man få brand i nollan. Det är normalt bara ett problem om man dimensionerar en stor scenljusanläggning fel.

En till luftvärmepump på samma ledning du har nu är nog till och med en bättre idé än att driva något annat, då har båda belastningarna samma "fasvridning" (åtminstone om det är exakt likadana värmepumpar) och då tål nollan garanterat lasten.

Om det är en luftvärmepump i prisklassen kring 5000:- så drar de dessutom bara cirka 1kW så teoretiskt kan du till och med köra två sådana på samma 10A-säkring, men i praktiken är det att trotsa ödet.
 
  • Gilla
Hus-smeden och 1 till
  • Laddar…
otroligt forum att man får svar inom 10 minuter, detta kommer vara till stor hjälp med mitt nystartade renoveringsprojekt

okej så 3 fullbelastade faser klarar samma nolla, det borde man förstått när man på 3-fas prylar använder samma nolla och jord...
då borde jag kunna använda den kvarvarande fasen till samtlig el i det nya sovrummet (belysning+uttag)
finns det några generella regler hur många uttag etc, man kan ha på samma ledning (fas) ?

MVH/T
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
yxis kan du förklara lite närmare vad som menas med "om fasledarna matas från varsin inkommande fas."

det blir nog ingen till luftvärmepump men ville bara ge ett exempel på något som drog mycket ström tänkte jag :)

MVH/T
 
thestrut skrev:
otroligt forum att man får svar inom 10 minuter, detta kommer vara till stor hjälp med mitt nystartade renoveringsprojekt

okej så 3 fullbelastade faser klarar samma nolla, det borde man förstått när man på 3-fas prylar använder samma nolla och jord...
då borde jag kunna använda den kvarvarande fasen till samtlig el i det nya sovrummet (belysning+uttag)
finns det några generella regler hur många uttag etc, man kan ha på samma ledning (fas) ?

MVH/T
Och det festliga i kråksången är att OM du belastar alla faserna fullt ut vad man får (och belastningarna har samma cosfi) så blir det ingen ström alls i nolledaren.

På samma säkring kan man ha EN vattenkokare eller ca 100 st 11W lågenergilampor så hur många uttag det beror på....

Protte
 
googla på ohm's lag och lär dig några grunder där ifrån...

när du har koll på det så kan du börjar fundera på olika faser fungerar och bygga vidare där ifrån...

och här verkar var en helt ok sida för ellära... http://www.axplock.com/el-lara/
 
Hur ser planeringen ut för ditt renoveringsprojekt map vad du själv tänker göra?
 
thestrut skrev:
yxis kan du förklara lite närmare vad som menas med "om fasledarna matas från varsin inkommande fas."
Helt enkelt att varje fas som delar gemensam nolla och skyddsjord måste verkligen vara olika faser, alltså komma från olika av de tre faser som matar hela huset så att säga.

I en gammal proppcentral brukar det vara en rad per fas, i moderna centraler med automatsäkringar så brukar det vara kopplat så att man kan numrera dem 1-2-3-1-2-3-1-2-3 o.s.v.... I en gammal proppcentral får alltså båda faserna som delar nolla och jord inte komma från samma rad, och i en modern central så får inte båda komma från samma 1/1, 2/2 eller 3/3 (om man numrerar 1-2-3-1-2-3-1-2-3).

Ett annat sätt att uttrycka det är att du måste ha 400V mellan de två faserna som delar nolla och jord. Om du har ungefär 0V mellan dem men ändå 230V mellan varje fas och nolla så är det fel, förbjudet och (om inte nollan och skyddsjorden är dubbelt så grova) brandfarligt.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
prototypen skrev:
Och det festliga i kråksången är att OM du belastar alla faserna fullt ut vad man får (och belastningarna har samma cosfi) så blir det ingen ström alls i nolledaren.

På samma säkring kan man ha EN vattenkokare eller ca 100 st 11W lågenergilampor så hur många uttag det beror på....

Protte
Sanning med modifikation, jag har haft jämn belasntning (92A, 92A, 94A) och 23A på neutralledaren;)
 
Övertoner...;)
 
Bo:
jag har tänkt göra det mesta själv, därför är jag glad att jag hittat detta forum
det blir i princip allt nytt i ett hus på 200m2 med timmerstomme, allt fungerar men stora delar är från -70 talet

yxis:
aha då är jag med, det är 2 olika faser, sitter på varsin skena i ett gammalt proppskåp och jag får 400 volt mellan faserna :)

tips på någon sida där man kan läsa på om enklare eldragningar? typ dra rör och montera vägguttag och strömbrytare för belysning
 
Ja det är väl på Elsäkerhetsverket.se du kan finna info om vad man får göra.. :)
 
Jag hoppas tidplanen tillåter att du hinner skaffa dig kunskaper och färdigheter för att göra en säker installation ur alla aspekter. Den mångåriga utbildning och praktik som krävs för att få behörighet har sina skäl.

En stark rekommendation är att överge alla trefasgrupper i huset (förutom de till spisen och andra trefasapparater). Det blir bara en onödig komplexitet i ditt fall. Renoveringen kanske ger möjligheten att dra fram nya enfasgruppledningar?
 
Jag håller med Bo.
Trefasgrupper (förutom för spis, värme och liknande) verkar vara att man just vid renoveringar/utökningar behöver ta ut mer ström men det inte finns smidiga möjligheter att dra fram fler grupper. Då kan man göra om en enfasgrupp t.ex. från centralen till köket, så har man stöm så att det räcker med 10A för kyl/frys, 10A för diskmaskin och 10A för uttagen vid diskbänken, istället för att allt detta trängs på en enda 10A-säkring som går varje gång man kör diskmaskin och kaffebryggare samtidigt.

Om du renoverar så mycket att du har en möjlighet att dra fler rör/slangar från elcentralen till nya apparater så är det en bättre lösning. Ett separat rör till diskmaskinen o.s.v...

Ta åtminstone gärna in en elektriker att göra nån slags slutbesiktning och för att koppla elcentralen.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.