Jag blir aldrig klok på våra elräkningar.
Installerade bergvärme i början på december. Vi har två hus. Ett på ca 120m2 och ett på 81m2. Vi har också ett stall. Vi förbukade december månad 3621kwh. Då har det inte ens varit kallt. Pumpen har dragit ca 400timmar. Dvs ca 1200kwh.
Vi har nästan aldrig lyset på i stallet eftersom våra hästar går ute dygnet runt.
Har kollat med mätare vad aggregatet+värmesladdarna, uppvärmda badkaren går på varje dag. Ta man i så drar det 20kwh/dygn. (vid mätning sammanlagt 15 kwh/dag)Då har jag mätt en kall dag.
Så säger vi pumpen 1200kwh
Stallets tillbehör 600kmh
Lyse stall 100kwh
Så vart drar de andra 1720kwh? Vi har ju två st kyl/frys och två spisar. Lagar knappt någon mat. Tvättas med två nyare tvättmaskiner kanske sammanlagt 4 tvättar i veckan.
Hur mycket förbukar ni andra. Känns som vi aldrig får ner våra elräkningar.
Ni andra med bergvärme. Hur mycket har ni förbukat i december???
Vad kan kyl/frys, spis dra varje månad? Min kompis som har ungefär som oss, Hennes elräkningar är på typ 300kwh varje månad. Dock eldar de med olja, men själva förbrukningen för deras kyl/frys, tvättmaskin m.m hamnar inte över 300 kwh.
Vi har ju två varmvattensberedare också, men de är kopplade till bergvärmepumpen, så den har jag räknat med i den förbrukningen.
Bor i västernorrland.

Ja det låter onekligen mycket. Värmer 360 kvm med bergvärme och den drar 15000kwh per år

Med två hus och stall finns det en del att välja på. Så mycket kan slås fast som att det inte är kylskåp eller spis som står för förbrukningen. Finns det några värmekablar till vattenledning? Hur mår vattenpumpen. Någon som skrev här tidigare hade en felkopplad vattenpump som drog ström kontinuerligt. Finns det något bortglömt element i något förråd?

Det finns nog inte så många genvägar för att hitta problemet. Det går att titta på elmätaren hur mycket ström som går och sedan titta efter förändringar då en säkring i taget skruvas ur. (Proppskåpsbingo). Lyckas man identifiera vilken säkring som matar extralasten har man betydligt mindre att gå igenom sedan.

Mitt hus är knappast jämförbart, men det är 64 kvm i Nykvarn som värms med luftvärmepump och rörspis. Detta krävde 763 kWh denna grå december.

Erik

Inte nån granne som har hönshus? ;) ;)

(OBS internt forumskämt)

Finns det någon elvärme i bergvärmepumpen som går in och stöttar vid t ex stort uttag av varmvatten eller vid sträng kyla då pumpen inte klarar husets värmebehov?
Det brukar gå att ställa in när elvärme ska kopplas på eller om den ska kopplas ur helt.
Om jag räknat rätt så är det ca 2,3 kW som står och går kontinureligt för att komma upp till de "oförklarliga" 1720 kWh.

Tänkte också på hönshuset :D

Vi har verkligen gått igenom allt man kan tänka sig. Köpt mätare och mätt det mesta. Ja det finns värmekabel i stallet. Men de drar nästan ingenting. Har mätt och alla stalltillbehör eller vad jag ska säga drar ungefär 600kwh. Då har jag räknat extremt mycket. Inte snålat något.
Men kanske jag ska prova att ta ut lite proppar? De var intressant. Ska även testa att stänga av huvudströmmen och kolla i elskåpet om det fortfarande tickar? Vad är det för fel då? Den var nämligen en granne som nämde det inte för så länge sedan. Att förra ägarna hade stängt av huvudströmmen, men mätare tickade på. Skäms att jag inte har kollat om det stämmer. Ska göra det i morgon. I ljuset.

Redigerat:
Hjälp! Nu har jag dragit ut lite säkringar och nu har larm gått på bergvärmepumpen. Motorsk löst.
Kollar i instruktionsboken och hittar inget. Är det för att jag slagit av strömmen eller har jag gjort något annat???

Hittade. Så här står det:

Löst motorskydd
Kompressorn stoppas och ingen varmvattenproduktion sker.
Strömavbrott på grund av att en säkring gått eller att säkerhetsbrytaren har löst ut. Kontrollera säkringarna och återställ eventuellt säkerhetsbrytaren.

Har inte kollat pumpen sedan den Dagmar. Kanske är sedan dess? Dörför ledningen till vv har varit kall. trodde för vi inte använde den. Men nu är alla säkrngar i och det lyser fortfarande

Redigerat av moderator:
Stängde av allt och nu är det inget larm. Fyra säkringar har jag dragir ur som jag inte vet vart de går.
Om jag ska installera energimätare. Kostnad för det?
Gör man det på elcentralen på de olika byggnaderna. Eller hur fungerar det?
Skulle vilja ha en på vp och på aukumalotor(????) tanken. Varför behöll de tanken när de gjorde om?
En del som varit här och lämnat offerter ville ha kvar den och en del ville ha bort den. Men fick liksom ingen riktig förklaring varför den i slutändan blev kvar.

Jag undar också om det inte finns nån tillskotts värme i from av elpatron som kan förklara förbrukningen.

Var det en huvudsäkring du skruvade ur? Det är inte alltid en bra ide pga alla trefasapparater. BVP'n bör starta av sig själv igen om en stund efter att du gett den tre faser igen och återställt motorskyddet.

Vad händer om ni stänger av alla kända förbrukare i alla tre byggnader? Tickar mätaren ändå?

Om du har flera undercentraler, vilket du bör ha en i varje hus åtminstone, så fortsätt där. Slå av strömmen till ett hus och notera skillnaden i effektuttag. Sjunker den oförklarligt finns det en dold belastning i den byggnaden.

Sedan kan du bryta enskilda säkringar i dessa centraler, grupp för grupp. Är det en trefasgrupp som till BVP så bryt alla tre säkringar.

På så vis bör ni kunna isolera felkällan.

Om er elmätare inte visar den momentana effekten i klartext så kan man göra så här.

Den bör ha en lysdiod, eller en punkt i displayen, som blinkar med en viss frekvens som står angivet på mätaren, typiskt 1000 blink per kWh. Det betyder att om det tar exakt 1 timme för 1000 pulser så drar huset exakt 1 kW (i medel under denna timme).

Räknar man ned det till 10 sekunder så blir det lite mer praktiskt: 3600/1000*10 = 36. Dvs om 10 "blink" tar 36 sekunder så drar huset 1 kW just då. Tar det 18 s så drar huset 2 KW osv. Så, mät tiden för 10 pulser i sekunder, dividera 36 med denna tid så får du fram din förbrukning för tillfället (med enheten kW):
P (kW) = 3.6 * antal_pulser / tid_för_dessa_pulser(s)​

Men om det skulle finnas en tillskottsvärme i form av elpatron, vart ska man hitta den i så fall???
Jag fattar verkligen ingenting.
Värmepumpen är installerad i början på december. Jag kan se på den att 3 timmar har den fått gått på tillsatts, dvs elpatron.
Så står det i allfall i displayen på pumpen. Jag tror nog de kan ha räknat rätt när det gäller borrdjup, då alla har legat på ungefär samma metrar.
Vi har 150 meter borrhål OCH 300 meter slingor.
Kollade pumpen nu och den hade förbrukat 420 timmar sedan den 9 december.
Är det mycket? Han som installerade sa att man ska räkna 3 kwh för varje timme pumpen går.
Innan vi installerade pumpen eldade vi bland annat i storhuset. Det har vi helt lagt av med nu. Skönt att slippa veden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.