Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Ja i dag testade vi att stänga huvudströmmen på varje hus. Ingen större skillnad vilket hus vi slog av. Så när vi började dra proppar i stora huset så började de ticka lite saktare när vi drog ut en propp som båda gick till spisen och diskmaskinen. Har två proppar som går till spisen. Är det normalt?
Nu vet jag inte om det är tillfället som gör att det tickade precis mindre då, Men vi tickade saktare än grannarnas mätare när vi hade dragit ut den proppen.. Har aldrig hänt. (Men jag vet också att våran pump var nöjd för tillfället och inte gick, kanske det har betydelse). Nu kollade vi bara i 2 minuter och inte kollat efter det, då vi inte varit hemma. Men ska kolla förbrukningen i morgon.
När vi körde diskmaskinen var också den proppen varm. Men det kanske är normalt?
Nu vet jag inte om det är tillfället som gör att det tickade precis mindre då, Men vi tickade saktare än grannarnas mätare när vi hade dragit ut den proppen.. Har aldrig hänt. (Men jag vet också att våran pump var nöjd för tillfället och inte gick, kanske det har betydelse). Nu kollade vi bara i 2 minuter och inte kollat efter det, då vi inte varit hemma. Men ska kolla förbrukningen i morgon.
När vi körde diskmaskinen var också den proppen varm. Men det kanske är normalt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Den naturliga frågan är då om spisen eller DM var påslagen när dessa säkringar bröts?
Den andra naturliga frågan är hur mycket långsammare mätaren tickade?
Och för det tredje, hur snabbt tickade efteråt, dvs hur stor var effektförbrukningen just då.
Det går annars inte att dra några slutsatser.
Det är inte normalt med två säkringar till spisen. Antingen är det bara en säkring (där den andra går till DM) eller vanligen tre.
Den andra naturliga frågan är hur mycket långsammare mätaren tickade?
Och för det tredje, hur snabbt tickade efteråt, dvs hur stor var effektförbrukningen just då.
Det går annars inte att dra några slutsatser.
Det är inte normalt med två säkringar till spisen. Antingen är det bara en säkring (där den andra går till DM) eller vanligen tre.
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Vi har dragit ur säkringen som sitter mellan spissäkringarna. Kanske den också egentligen går till spisen och det fungerar med bara två säkringar? Kan det vara så?
Det konstiga med proppskåpet i storhuset att en del av de propparna går till gårdshuset.
Nej vi har inte glömt något på. Har gått igenom allt! Då menar jag allt.
Ska vilket fall kolla förbrukningen i morgon och beställa elmätare till veckan. Sedan ringa in en elektriker som får montera elmätare i gårdshuset och storhuset. Då borde vi få fram vad stallet dra. Utan en mätare där. Eller bör man ha även en mätare där? Hur lång tid tar det att montera en mätare? Tidsmässigt?
Så jag kan gissa vad det kommer att kosta.
Det konstiga med proppskåpet i storhuset att en del av de propparna går till gårdshuset.
Nej vi har inte glömt något på. Har gått igenom allt! Då menar jag allt.
Ska vilket fall kolla förbrukningen i morgon och beställa elmätare till veckan. Sedan ringa in en elektriker som får montera elmätare i gårdshuset och storhuset. Då borde vi få fram vad stallet dra. Utan en mätare där. Eller bör man ha även en mätare där? Hur lång tid tar det att montera en mätare? Tidsmässigt?
Så jag kan gissa vad det kommer att kosta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag tror att elektrikern kan hitta de dolda förbrukarna med de mätinstrument han normalt använder i sitt arbete.
En elmätare installeras bara om ni vill mäta energiförbrukning på kända objekt.
En elmätare installeras bara om ni vill mäta energiförbrukning på kända objekt.
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Jaha. Jag trodde man kunde koppla en elmätare på typ centralen till stallet och så. Men jag kan koppla en elmätare på pumpen och a-tanken. Men kanske är billigare att ta hit en elektriker och kolla lite först. Det finns ju ett företag som heter typ "hyr en pensionär". De tar 350kr timmen inkl moms per timme. Får man ta rot avdrag så blir det inte mycket för en dags jobb. 1400:- plus milersättning och sånt.
Det är fullt möjligt att tre proppar i storhuset matar gårdshuset. Rätt opraktiskt att behöva bryta strömmen på båda husen vid vissa eljobb i storhuset, men det kan "ha blivit så".
Förhoppningsvis borde det gå rätt fort för en elektriker att lyfta av locket och klämma på en så kallad tångamperemeter på de olika ledningarna för att mäta hur mycket ström som går i varje ledning.
Det förutsätter dock i princip att det går mycket ström även när "kända" belastningar är avstängda!
Förhoppningsvis borde det gå rätt fort för en elektriker att lyfta av locket och klämma på en så kallad tångamperemeter på de olika ledningarna för att mäta hur mycket ström som går i varje ledning.
Det förutsätter dock i princip att det går mycket ström även när "kända" belastningar är avstängda!
Klicka här för att svara
