Har ni någon koll på vad förbrukningen har legat på tidigare?
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Jag har ingen aning vad jag skruvat ut. Jag skruvade ut alla säkringar, en i taget för att se var de gick. Nu är det fyra säkringar som fortfarande är urskruvade. Vet inte vart de går någonstans. Men det gör väl inget om de inte är iskruvade?
När vi har kollat på "blinket" så lyser nästan våran hela tiden. Svårt att hinna räkna.
Vi har fyra elcentreler, om de är samma som proppskåp? Ett sitter i vårat hus, eller egentligen två. Ett med bara tre stora säkringar i också. Så ett i gårdshuset,( i själva lägenheten), ett i pumphuset(som ligger i gårdshuset) och så ett till stallet.
Men när jag skruvade ur säkringarna i storhuset gick strömmen i gårdshuset, samma om jag stänger huvudströmmen, släcker jag även i gårdshuset och (tror jag) stallet.
Funderar vart alla -j-la grejer går någonstans...
När vi har kollat på "blinket" så lyser nästan våran hela tiden. Svårt att hinna räkna.
Vi har fyra elcentreler, om de är samma som proppskåp? Ett sitter i vårat hus, eller egentligen två. Ett med bara tre stora säkringar i också. Så ett i gårdshuset,( i själva lägenheten), ett i pumphuset(som ligger i gårdshuset) och så ett till stallet.
Men när jag skruvade ur säkringarna i storhuset gick strömmen i gårdshuset, samma om jag stänger huvudströmmen, släcker jag även i gårdshuset och (tror jag) stallet.
Funderar vart alla -j-la grejer går någonstans...
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Förbrukningen i fjol december låg på 5500kwh. Men då hade vi bara luftvärmepump i stora huset, som under hela säsomgen drog 3000kwh plus att vi eldade i storhuset.. I gårdshuset körde vi jordvärme. Kan säga att vi hade en kall vinter och ganska så kallt inne.( storhuset)
Gårdshuset var uthyrt och han hade varmt och skönt inne hos sig. Minst 23 grader.
Gårdshuset var uthyrt och han hade varmt och skönt inne hos sig. Minst 23 grader.
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Tyvärr har jag bara en gammal mobil. har inte råd med annat med våran härliga förbrukning
......
Hehe
Hehe
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Men jag ska kanske ta en sak i taget i morgon. Stänga strömmen i stallet och se hur fort det tickar. Sedan gårdshuset och sedan storhuset. Så får man kanske en uppfattning.
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Kan ni berätta om hönshuset. Nyfiken????
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om du inte hinner räkna pulserna så drar anläggningen bortemot 20 kW, = 28 A !
Förutsatt att den blinkar med 1000 impulser per kWh.
Förutsatt att den blinkar med 1000 impulser per kWh.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Jag ska testa i morgon. De har blinkat extremt fort när jag skulle räkna en gång. Men nu bör den ju blinka saktare när vi har har fixat lite.
Men jag ska stänga ett ställe i taget. Tror att boven är gårdshuset så börjar där. Eftersom pumpen sitter i det huset också
Men jag ska stänga ett ställe i taget. Tror att boven är gårdshuset så börjar där. Eftersom pumpen sitter i det huset också
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Tack för länken. Ska kolla in den.
Vi har ju en varmvattensberedare i stallet också. Men vi har inte på någon värme. Men kan den tjuv dra något? Den är ju riktigt gammal.
Vi har ju en varmvattensberedare i stallet också. Men vi har inte på någon värme. Men kan den tjuv dra något? Den är ju riktigt gammal.
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Oj vilken intressant tråd! Bara hoppas att någon är påkopplad på min el 
Synd jag har en bra bit till grannarna så det skulle vara en lång lååång kabel. Längtar tills i morgon för att se om det drar något mindre med de fyra säkringar jag skruvat ur. Hoppas kan man ju
TACK alla som svarat på mina frågor. Väldigt flummiga då jag fattar noll när det gäller ström och grejer. Är glad jag kan byta en säkring.
Synd jag har en bra bit till grannarna så det skulle vara en lång lååång kabel. Längtar tills i morgon för att se om det drar något mindre med de fyra säkringar jag skruvat ur. Hoppas kan man ju
TACK alla som svarat på mina frågor. Väldigt flummiga då jag fattar noll när det gäller ström och grejer. Är glad jag kan byta en säkring.
Du kan i princip prova att känna på om propparna blir varma (utanpå huven som man skruvar ur för varje propp). Det säger inte jättemycket om hur mycket ström det går eftersom det måste gå mer ström i en större propp än en mindre propp för att den ska bli varm. Om någon är ljummen/varm så kan du i alla fall räkna med att det går en del ström genom den proppen (vilket kanske eller kanske inte är normalt).
Men om ni hyrt ut ett hus och alltså gjort av med 3621 kWh på två hus, varav ett använts av någon som inte behövt bry sig om elkostnaden, så är det kanske en normal förbrukning?
Fråga en elektriker vad denne vill ha för att montera en eller flera begagnade elmätare.
Det en elektriker kan göra är också att mäta med en strömtång hur mycket ström som går genom olika ledningar, och ifall det går mycket ström när elektrikern mäter hitta vad som drar ström. I princip kan vem som helst göra en sådan men det är tveksamt om den som inte är behörig får göra jobbet, och framförallt bör man inte ge sig på det om man inte är säker på vad man gör.
Du kommer nog rätt långt på att prova att skruva ur fler och fler proppar. Var gärna två personer, en som står vid mätaren och tittar på blinkningarna och en som skruvar ur proppar.
Om ni har en kamera med filmfunktion och femtioelva meter skarvsladd för bilden så kan ni alltid ställa en kamera vid mätaren och en tv/skärm vid proppskåpet och direkt se hur mycket/lite blinket påverkas
(Tips: egentligen ska man ha rätt sorts kabel för bild mellan en kamera och en tv, men om man bara ska kunna se blinkningarna så går det nog att skarva med i stort sett vilken skitkabel som helst)
Men om ni hyrt ut ett hus och alltså gjort av med 3621 kWh på två hus, varav ett använts av någon som inte behövt bry sig om elkostnaden, så är det kanske en normal förbrukning?
Fråga en elektriker vad denne vill ha för att montera en eller flera begagnade elmätare.
Det en elektriker kan göra är också att mäta med en strömtång hur mycket ström som går genom olika ledningar, och ifall det går mycket ström när elektrikern mäter hitta vad som drar ström. I princip kan vem som helst göra en sådan men det är tveksamt om den som inte är behörig får göra jobbet, och framförallt bör man inte ge sig på det om man inte är säker på vad man gör.
Du kommer nog rätt långt på att prova att skruva ur fler och fler proppar. Var gärna två personer, en som står vid mätaren och tittar på blinkningarna och en som skruvar ur proppar.
Om ni har en kamera med filmfunktion och femtioelva meter skarvsladd för bilden så kan ni alltid ställa en kamera vid mätaren och en tv/skärm vid proppskåpet och direkt se hur mycket/lite blinket påverkas
(Tips: egentligen ska man ha rätt sorts kabel för bild mellan en kamera och en tv, men om man bara ska kunna se blinkningarna så går det nog att skarva med i stort sett vilken skitkabel som helst)
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Hon som hyr gårdshuset nu gör absolut inte av med ström. Bättre hyresgäst kan man inte få. Det är en släkting så jag är där inne ganska ofta och vet vad hon gör. Hon tvättar MAX 1 gång i veckan. Duschar snabbt och slösar inte på el eller vatten. Det är 21 grader i gårdshuset som går via bergvärmepumpen.
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Nått är ju fel. frågan är bara vad?
Aha.
Då gäller det bara att leta, prova som sagt att skruva ur proppar och se vad som får blinkandet att gå saktare.
Börja med att stänga av en i taget allt som har med värme att göra, d.v.s. bergvärmepumpen och om det går el till ackumulatortanken (=en elpatron), varmvattenberedare, luft-luftvärmepump i det andra huset, (och stäng givetvis av tvätt/diskmaskiner, spis/ugn å sånt).
Om det fortfarande går åt en hel del ström så är det bara att fortsätta leta.
Då gäller det bara att leta, prova som sagt att skruva ur proppar och se vad som får blinkandet att gå saktare.
Börja med att stänga av en i taget allt som har med värme att göra, d.v.s. bergvärmepumpen och om det går el till ackumulatortanken (=en elpatron), varmvattenberedare, luft-luftvärmepump i det andra huset, (och stäng givetvis av tvätt/diskmaskiner, spis/ugn å sånt).
Om det fortfarande går åt en hel del ström så är det bara att fortsätta leta.
