7 708 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
O-märkta nollor
Sida 1 av 4
Tänkte kolla om det finns något fiffig sätt att mäta vilken nolla som hör till vilken fas/ säkring i el centralen? Jag jobbar med flygplan om dagarna och där är det krav alla alla kablar är märkta så man snabbt kan se exakt vilken sladd som är vilken, men i min el central så finns det inte en enda märkrning, Helt otroligt att det är lagligt att koppla en hel central och bara använda färmarkeringar (svart blå och grön /gul) borde vara krav på att märka upp varje nolla så man vet till vilken grupp den hör till... Det är snart år 2012!!!
d^_^bd^_^b
d^_^bd^_^b
I kopplingsskåp för industrier brukar man sätta små plastringar runt kablarna med nummer på för att hålla ordning på vilken kabel som går vart. Typ sådana här: http://product-image.tradeindia.com/00372950/b/3/Self-Locking-Cable-Markers.jpg
Ja, det är ju inget säkert sätt att kolla men jag kopplar nollan i tex normcentraler på den nummermarkering nollskruven har som då är densamma som säkringen.
Annars så får man helt enkelt rycka lite i fasen och se till vilken kabel/rör den går och sen följa nollan tillbaka. Så många trådar är det inte i en vanlig central och om elektrikern varit seriös så ska det inte vara ett råttbo med trådar.
Annars så får man helt enkelt rycka lite i fasen och se till vilken kabel/rör den går och sen följa nollan tillbaka. Så många trådar är det inte i en vanlig central och om elektrikern varit seriös så ska det inte vara ett råttbo med trådar.
det är faktiskt krav på att man lätt ska kunna se vilken nolla och jord som hör ihop med resp fas - har elsäkverkets inspektör påpekat för mig!
men "ingen" använder partex i huscentraler och plintarna är onumrerade eller för korta, för att köra ett logiskt upplägg.
det brukar bli lite ryckande i tåtarna som Glufs säger, det funkar alltid, men är inte helt rätt.
bättre med partex som i industrin och flygmaskiner!
men "ingen" använder partex i huscentraler och plintarna är onumrerade eller för korta, för att köra ett logiskt upplägg.
det brukar bli lite ryckande i tåtarna som Glufs säger, det funkar alltid, men är inte helt rätt.
bättre med partex som i industrin och flygmaskiner!
hej
finns det någon standard hur man märker med partex? I flygmaskiner brukar dom första siffrorna ange vilket system exempelvis radarn som kabeln hör till sedan kommer ett löp nummer som anger den specifika kabeln därefter AW nummer alltså vilken diameter det är på kabeln
kanske finns något liknade system för el centraler exempelvis fas nr (1 2 eller 3) därefter grupp nummer (1-26 i mitt fall) därefter 1.5 eller eller 2.5 eller vad man nu använder men det blir rätt mycket märkning och om jag inte följer någon standard så lär ingen utan jag förstå vad det betyder i vart fall?
finns det någon standard hur man märker med partex? I flygmaskiner brukar dom första siffrorna ange vilket system exempelvis radarn som kabeln hör till sedan kommer ett löp nummer som anger den specifika kabeln därefter AW nummer alltså vilken diameter det är på kabeln
kanske finns något liknade system för el centraler exempelvis fas nr (1 2 eller 3) därefter grupp nummer (1-26 i mitt fall) därefter 1.5 eller eller 2.5 eller vad man nu använder men det blir rätt mycket märkning och om jag inte följer någon standard så lär ingen utan jag förstå vad det betyder i vart fall?
Vad jag vet så finns ingen standard, olika industrier använder olika system för märkning.
I en villacentral har jag nog aldrig använt partex utan där blir det oftast att man försöker så långt som möjligt sätta nollan för grupp 1 på plats 1 i nollplinten osv.
I en villacentral har jag nog aldrig använt partex utan där blir det oftast att man försöker så långt som möjligt sätta nollan för grupp 1 på plats 1 i nollplinten osv.
Det värsta är att om du skulle ta en vanlig villa och märka upp alla ledare med riktig partmärkning så skulle första bästa serviceelektriker som fick se det klia sig i huvudet och sen fråga vad du är för en konstig typ! Det har om jag inte minns fel varit uppe förut på forumet och reaktionen brukar vara att de skulle lukta hemmapul 
Redigerat:
Någon som har exempel på bra "standard" för partmärkning i villor? Det behöver ju inte vara avancerat. Vad sägs t.ex. om G1L1, G1L2, G1L3, G1N, G1PE för de tre faserna, nolla och jord i grupp 1. Sätta märkningen vid alla kopplingspunkter?
vi ska inte krångla till det 
i industrin är det plintnr och kabelnr som std.
i huscentraler så ska man "lätt se vilka som hör ihop" alltså valfritt sätt.
elsäkverkets inspektör gav klart godkänt på följande metod:
märk med kabelnr. alla utg. rör/kablar får unika nr. och då märks alla innerledare med samma siffra.
så på en 3fas-säkring till t.ex spis kommer de tre faserna ha siffran 1 om den är först (även jord noll i denna ledning).
ange på centralanslag/gruppfört. att "märkningen är kabelnummer, alltså har alla ledare samma siffra i resp. ledning/rör".
blir lättförstått system!
i industrin är det plintnr och kabelnr som std.
i huscentraler så ska man "lätt se vilka som hör ihop" alltså valfritt sätt.
elsäkverkets inspektör gav klart godkänt på följande metod:
märk med kabelnr. alla utg. rör/kablar får unika nr. och då märks alla innerledare med samma siffra.
så på en 3fas-säkring till t.ex spis kommer de tre faserna ha siffran 1 om den är först (även jord noll i denna ledning).
ange på centralanslag/gruppfört. att "märkningen är kabelnummer, alltså har alla ledare samma siffra i resp. ledning/rör".
blir lättförstått system!
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Nu har jag ingen erfarenhet av om det finns något speciellt märksystem i just elcentraler men jag har erfarenhet av märkning av kablar där man inte ser bägge ändarna samtidigt.
Jag anser att det är att krångla till det genom att försöka blanda in annan logik än ledarna i sig i märkningen. Blandar man in rör-nr, gruppnr eller dyl så räcker det med någon omstrukturering så faller allt då man inte längre kan lita på uppgifterna.
Minsta gemensamma nämnare är det som gäller. Tex märk alla ledare med samma nummer för att visa att de hör ihop. Vad numret är spelar ingen roll bara det inte finns dubletter. Vart ledarna går ska det finnas gruppschema för.
Att försöka börja registrera vilket rör de går ut genom och till vilken grupp de tillhör leder bara till ett onödigt administrativt arbete som är dömt till att bli gammal information.
Jag anser att det är att krångla till det genom att försöka blanda in annan logik än ledarna i sig i märkningen. Blandar man in rör-nr, gruppnr eller dyl så räcker det med någon omstrukturering så faller allt då man inte längre kan lita på uppgifterna.
Minsta gemensamma nämnare är det som gäller. Tex märk alla ledare med samma nummer för att visa att de hör ihop. Vad numret är spelar ingen roll bara det inte finns dubletter. Vart ledarna går ska det finnas gruppschema för.
Att försöka börja registrera vilket rör de går ut genom och till vilken grupp de tillhör leder bara till ett onödigt administrativt arbete som är dömt till att bli gammal information.
IT-snubbens förslag är nog det jag hade gått på.
1:a gången man märker:
Grupp 1: alla ledare märkta med 1
Grupp 2: alla ledare märkta med 2
osv.
hur det sen blir vid en ombyggnad är ju inte så viktig, det blir ändå enkelt att se vilka som hör ihop.
1:a gången man märker:
Grupp 1: alla ledare märkta med 1
Grupp 2: alla ledare märkta med 2
osv.
hur det sen blir vid en ombyggnad är ju inte så viktig, det blir ändå enkelt att se vilka som hör ihop.
Så brukar jag göra när jag byter central, det är enkelt och svårt att förväxla.kolvas skrev:
Nu är det så att kablarna i flygplan inte går i rör...
De går i stora kabelstammar som är ihop najade, därför krävs denna märkning. Men tyvärr är det inte alltid manualen stämmer med verkligheten efter diverse modifieringar.
De går i stora kabelstammar som är ihop najade, därför krävs denna märkning. Men tyvärr är det inte alltid manualen stämmer med verkligheten efter diverse modifieringar.
Det finns knappast nått behov av att partmärka alla ledare i ett vanligt bostadshus, om det skulle vara till någon större nytta skulle det redan ske. Dom flesta elektriker är ju vana vid partmärkning från andra typer av eljobb.