Håller medelmont skrev:
I flyg däremot där det kan gå hundratals kablar i en stam så behövs det! Blir många pluggar att mäta i annars...
När jag byter centraler brukar jag pilla på en partex på varje ledare jag lossar, helt enkelt för att få ihop det rätt igen. Sen att siffran sitter kvar när allt är klart, får väl ses som en bonus då.
Kör samma system som kolvas, och är det en gammal installation det det finns avvikande färger t.ex både svart och vit nolla , lr både vit och blå nolla , brukar jag lägga till ett N på neutralledaren.
Vet att vissa brukar skita i det när dom byter central och lägger t.ex alla vita på neutralskenan. Och visar det sig då att en vit tidigare var fas i den gruppen så ligger det ju helt plötsligt nolla i brytare och sånt på den gruppen... Mindre bra.
Kör samma system som kolvas, och är det en gammal installation det det finns avvikande färger t.ex både svart och vit nolla , lr både vit och blå nolla , brukar jag lägga till ett N på neutralledaren.
Vet att vissa brukar skita i det när dom byter central och lägger t.ex alla vita på neutralskenan. Och visar det sig då att en vit tidigare var fas i den gruppen så ligger det ju helt plötsligt nolla i brytare och sånt på den gruppen... Mindre bra.
och ett antal bilder med mobilen innan man river ner skiten så man har backup d^_^bDjAlbert skrev:När jag byter centraler brukar jag pilla på en partex på varje ledare jag lossar, helt enkelt för att få ihop det rätt igen. Sen att siffran sitter kvar när allt är klart, får väl ses som en bonus då.
Låter omständigt att pilla på partex på varje tråd. Jag sätter en tejpbit på faserna med nr när jag lossar dom och sen när centralen är borta så säger det sig själv vilken nolla och jord som tillhör vad, sen sätter jag nolla och jord i samma ordning som säkringarna sitter. Att märka upp vita nollor separat verkar väl också omständigt men inget fel i det iofs men om en anläggning innehåller både vita och blåa nollor (eller annan färg) och/eller röda och gulgröna jordar så märker jag upp centralen med en skylt om detta, inte alltid när det gäller nollor beroende på hur anläggningen är uppbyggd men alltid gällande jorden "anläggningen inehåller både röd och gul/grön jord". Sen så ska ju inte lekman in och pilla i centralen och kommer det en elektriker som inte kan kolla elelr mäta vad som är vad så bör inte dom heller vara där och pilla.DjAlbert skrev:När jag byter centraler brukar jag pilla på en partex på varje ledare jag lossar, helt enkelt för att få ihop det rätt igen. Sen att siffran sitter kvar när allt är klart, får väl ses som en bonus då.
Däremot så finns det anläggningar där det är nolltändning och/eller omkastade färger gällande fas och nolla i anläggningen och/eller i centralen men det är ju en helt annan historia.
så gjorde jag också tills elsäk.verkets behörighetsinpektör skrev ett föreläggandeGlufsglufs skrev:Låter omständigt att pilla på partex på varje tråd. Jag sätter en tejpbit på faserna med nr när jag lossar dom och sen när centralen är borta så säger det sig själv vilken nolla och jord som tillhör vad, sen sätter jag nolla och jord i samma ordning som säkringarna sitter. Att märka upp vita nollor separat verkar väl också omständigt men inget fel i det iofs men om en anläggning innehåller både vita och blåa nollor (eller annan färg) och/eller röda och gulgröna jordar så märker jag upp centralen med en skylt om detta, inte alltid när det gäller nollor beroende på hur anläggningen är uppbyggd men alltid gällande jorden "anläggningen inehåller både röd och gul/grön jord". Sen så ska ju inte lekman in och pilla i centralen och kommer det en elektriker som inte kan kolla elelr mäta vad som är vad så bör inte dom heller vara där och pilla.
Däremot så finns det anläggningar där det är nolltändning och/eller omkastade färger gällande fas och nolla i anläggningen och/eller i centralen men det är ju en helt annan historia.
nu gör jag som djA
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag har ungefär samma tillvägagångssätt som Glufsen när jag byter en central.
Hur långt tid tar det inte om man ska stå och pilla på partex på varje FK??? Då får man ju stå i 2 dagar och byta central...
//Patrik
Hur långt tid tar det inte om man ska stå och pilla på partex på varje FK??? Då får man ju stå i 2 dagar och byta central...
//Patrik
I villacentraler gör jag det aldrig, jag tar dock foton innan och som Glufsen, märker upp om det är något som kan missas såsom olika färger på nollor och jordningar, när man byter åt industrier/landsting så brukar det ju oftast innebära mera ombyggnation och oftast krav på partex.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, vi får ju skilja på villacentral och en större central på kontor, offentliga lokaler osv där det ofta är plintrad som man kopplar in på. Då ska det vara partex och raka ledare med snygga böjar. På såna jobb kan det få ta lite mer tid för att få det snyggt.
//Patrik
//Patrik
Ja, som kolvas och Patrik skriver, det är skillnad på bostad och industri eller för den delen stora kontorscentraler och denna tråd handlade väl nu om en "hemmacentral".
Det blir nr 1 på alla ledare i grupp 1 och nr 2 två i alla i grupp 2 osv sen att det luktar hemma pulare struntar jag i, jag vill ha ordning och reda även om jag troligen inte kommer vara där och pilla särskilt ofta. Man är lite yrkes skada som flygmekaniker, brukar byta rostiga skruvar på bilen och har logg bok på bilen när jag har bytt oljor däck remmar osv så jag har koll vid vilka mil och datum på det jag har bytt.
Nästa projekt blir att dra alla kablar snyggt just nu ser det rätt illa ut. bifogar bild på hur det ser ut i ett flygplan
Nästa projekt blir att dra alla kablar snyggt just nu ser det rätt illa ut. bifogar bild på hur det ser ut i ett flygplan

Att ha lite partex på stickan lr i fickan är väl ungefär lika omständigt som att tejpa o skriva, har gjort det också ibland. Brukar även ta en bild lr tre , dels "för att" och för att man är lite nörd
Lägger också i ordning, men det gör man ju för att det ska göras så.
Brukar även sätta skylt om röd/gröngul jord på centralen...
Lägger också i ordning, men det gör man ju för att det ska göras så.
Brukar även sätta skylt om röd/gröngul jord på centralen...
Det låter som att du måste träna lite på partex!Patrik_Hed skrev:
För mig har det aldrig tagit många sekunder att få på en.
edit:
När jag var i industrin och varje ledarände skulle ha minst 10, ibland 20, partex, så kunde man ju ruttna lite ibland.
När firmor kom och gjorde ren nyinstallation hade dom ju fantastisk utrustning för sådant, eller ofta helt färdigtryckt ledarmärkning, men vi fick ju sitta och trä dom där plastbitarna en och en för hand.
Redigerat:
jo tidigare satte jag temp. tejp för att veta vad gruppen gick till.Glufsglufs skrev:
Men den ambitiösa inpektören menade att man direkt måste kunna se vilka ledningar som hör ihop även i en villacentral.
Min lösning var partmärkning (kan kalla det kabelnummer) med samma siffra på alla ledningar i en kabel/rör.
Metoden (som en del föreslår) att köra grupp 1 på första nollplinten osv håller inte alltid hela vägen av flera skäl: plintarna räcker inte till (extraplint monteras), vi märker enligt modulnummer, och att inte alla ledningar går till säkring (t.ex utebel.automatik), även dessa ledningar har nollanslutning som ska märkas.
Nån som har en bättre lösning än partexpillet?