Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: Stockholm

Ojordad kontakt till jordad.

Hej.
    Har ett uttag I hallen som ar ojordat med ojordad kabel. Ar det ok att byta ut uttaget mot jordat uttag utan att dra om all kabel? Antar inte men jag vill anda fraga

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

2.    länk #2
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Nej, det får du absolut inte.

Måste du fuska så sätt en jordad stickpropp på det du skall koppla in. Inte heller tillåtet, men lite mindre förrädiskt.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

3.    länk #3
    tio_Pepes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Nej, det får du absolut inte.

Måste du fuska så sätt en jordad stickpropp på det du skall koppla in. Inte heller tillåtet, men lite mindre förrädiskt.
    Vad skulle det vara bra för? Om det sitter ojordade uttag så kan väl TS stoppa in både ojordade och jordade stickproppar.

Och jag vill fråga TS också, vad är det för vits att sätta upp jordade uttag utan att dra fram jord?

Förbjudet är det för att om det sitter ett jordat uttag där så ska man veta att det är jordat.
    Senast redigerad av tio_Pepe 2011-12-21 11:42
    ----------
    Allting har sin tid, men ölen den har två.

4.    länk #4
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Vad skulle det vara bra för? Om det sitter ojordade uttag så kan väl TS stoppa in både ojordade och jordade stickproppar.

Och jag vill fråga TS också, vad är det för vits att sätta upp jordade uttag utan att dra fram jord?

Förbjudet är det för att om det sitter ett jordat uttag där så ska man veta att det är jordat.
    Haha, där tänkte jag baklänges!
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

5.    länk #5
    it-snubbens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Ålder: 42
    Län: Västernorrland

...Och jag vill fråga TS också, vad är det för vits att sätta upp jordade uttag utan att dra fram jord?...
    Jag kan tänka mig att TS kanske vill byta ut trasigt uttag eller byta av någon estetisk anledning.

6.    länk #6
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Hej.
    Har ett uttag I hallen som ar ojordat med ojordad kabel. Ar det ok att byta ut uttaget mot jordat uttag utan att dra om all kabel? Antar inte men jag vill anda fraga

Nej, don't gör it. It's not värt det.

Alla elgudar kommer att förbanna dig och din släkt till tredje led!
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: Stockholm

Tack for svar!. Aker och byter.
    Haller pa att satta brostpanel I hallen och TS fru vill byta ut de gamla.
    Hur ar det med stromstallare (vippkontakt). Ojordad kabel dragen.

8.    länk #8
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Man jordar inte brytare, det är fas in och tändtråd ut.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01