Byggahus.se
Hej.
Har ett uttag I hallen som ar ojordat med ojordad kabel. Ar det ok att byta ut uttaget mot jordat uttag utan att dra om all kabel? Antar inte men jag vill anda fraga :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Nej, det får du absolut inte.

Måste du fuska så sätt en jordad stickpropp på det du skall koppla in. Inte heller tillåtet, men lite mindre förrädiskt.

mycke_nu skrev:
Nej, det får du absolut inte.

Måste du fuska så sätt en jordad stickpropp på det du skall koppla in. Inte heller tillåtet, men lite mindre förrädiskt.
Vad skulle det vara bra för? Om det sitter ojordade uttag så kan väl TS stoppa in både ojordade och jordade stickproppar.

Och jag vill fråga TS också, vad är det för vits att sätta upp jordade uttag utan att dra fram jord?

Förbjudet är det för att om det sitter ett jordat uttag där så ska man veta att det är jordat.

Redigerat:
tio_Pepe skrev:
Vad skulle det vara bra för? Om det sitter ojordade uttag så kan väl TS stoppa in både ojordade och jordade stickproppar.

Och jag vill fråga TS också, vad är det för vits att sätta upp jordade uttag utan att dra fram jord?

Förbjudet är det för att om det sitter ett jordat uttag där så ska man veta att det är jordat.
Haha, där tänkte jag baklänges!q(;^;)p

tio_Pepe skrev:
...Och jag vill fråga TS också, vad är det för vits att sätta upp jordade uttag utan att dra fram jord?...
Jag kan tänka mig att TS kanske vill byta ut trasigt uttag eller byta av någon estetisk anledning.

Ankan_77 skrev:
Hej.
Har ett uttag I hallen som ar ojordat med ojordad kabel. Ar det ok att byta ut uttaget mot jordat uttag utan att dra om all kabel? Antar inte men jag vill anda fraga :)

Nej, don't gör it. It's not värt det.

Alla elgudar kommer att förbanna dig och din släkt till tredje led!

Tack for svar!. Aker och byter.
Haller pa att satta brostpanel I hallen och TS fru vill byta ut de gamla.
Hur ar det med stromstallare (vippkontakt). Ojordad kabel dragen.

Man jordar inte brytare, det är fas in och tändtråd ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.