Har en el ringklocka som är placerat intill dörren. När vi är i andra sidan av huset, hörs den inget. Hur skulle ni lösa det? Dra kabel vill jag inte. Trådlös? Finns det då en med en sändare och två mottagare?

Nexas självlärande är kompatibla med varandra så du kan ha två sändare (tex en knapp och en rörelsevakt) och två mottagare.

Clas Ohlson har trådlös Friedland och säljer extra både mottagare och tryckknappar

Precis som de andra sagt. Jag har satt i en trevåningsvilla två knappar vid olika dörrar och fyra ding-dongar på varje våning och en i garaget och alla fyra tar emot från dessa två knappar. Bara man ser till att "koda" knapp/ar och motagare med samma "kod" samt att man kollar i beskrivningen om räckvidd osv.

Perfekt. Men vilken ska man satsa på? Nexa eller Friedland?

BigGitt skrev:
Perfekt. Men vilken ska man satsa på? Nexa eller Friedland?
Kvaliten vet jag inget om, men kolla var de säljs. Hur lätt är det att få tag i extra delar och hur många olika sorters tillbehör finns det?

Friedlands säljs såvitt jag vet bara av Clas Ohlson. Conrad har något eget märke också. Men Nexa finns på fler ställen, Jula och Bauhaus tex. Nexa har en egen hemsida.

Sen har Jula andra självlärande trådlösa grejer av märket Anslut som verkar kompatibla med Nexas. Jag har då lyckats använda en Nexa fjärkontroll till en Anslut brytare. Men det kan ju vara så att alla självlärande passar med varandra?

Redigerat:
Friedland är ju det klassiska ringklocke-märket så jag hade i varje falll kört med dom.

Oseriösa förslag:

Babysitter vid ringklockan.

Koppla dörrknappen till test-knappen på brandvarnare (hörs garanterat överallt).

d^_^b;)

yxis skrev:
Oseriösa förslag:

Babysitter vid ringklockan.

Koppla dörrknappen till test-knappen på brandvarnare (hörs garanterat överallt).

d^_^b;)
Den skulle väcka djävulen med :x

Finns det ringklockor som kan spela upp mp3 format. Eller slumpa melodier?

tio_Pepe skrev:
Sen har Jula andra självlärande trådlösa grejer av märket Anslut som verkar kompatibla med Nexas. Jag har då lyckats använda en Nexa fjärkontroll till en Anslut brytare. Men det kan ju vara så att alla självlärande passar med varandra?
Med en Nexa EYCR-2300 kunde jag styra den här mottagaren av märket Anslut. Med samma sändare kunde jag styra den här Nexa-mottagaren PB3. Och jag kunde styra samma mottagare med den här passiva magnetkontaktsändaren LMST-606.

Men med Nexa LMST-606 kunde jag inte styra Anslut-mottagaren. Så långt sträckte sig inte kompatibiliteten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.