Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Stockholm

regelverk re uppkoppling av elcentralen

Bytte min gamla elcentral till en nyare modell och upptäckte att det inte finns en separat säkring avsedd för köket, bara en gruppsäkring för köket+badrum. Är detta normalt?
    Vidare, bör inte elektrikern lämna ett utförlitligt gruppschema?

Tacksam för alla svar.

2.    länk #2
    oobums avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2003
    Ålder: 27
    Inloggad
    Var det en elektriker som bytte centralerna rakt av?

Fanns det en bra uppteckning över vart säkringarna gick förut, dvs på det gamla skåpet?

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Centralbyte innebär ju bara att man byter just central, dvs om det är en säkring i den gamla centralen till t ex belysning kök/badrum så blir det ju så på den nya med.

Fråga om en gruppförteckning, det hade jag gjort men antagligen överensstämmer den med den gamla.

/Kent

4.    länk #4
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Om det var så tidigare så går det inte att göra så mycket åt det så tillvida att kunden inte särskilt frågar om att få det fixat och man drar i fler trådar och delar upp.

Självklart ska man lämna en ny, bra gruppförteckning oavsett om det fanns det innan eller ej. Fanns det ingen innan så får man titta vart allt går genom att skruva ur och i proppar innan man sliter bort den gamla centralen.

//Patrik

5.    länk #5

Ja, det fanns ett gammal gruppschema, vilket försvann med elektrikern som nu påstår att han är inte betalt att gå och kolla varje eluttag och vilken säkring ansvarar för dessa.... Han mejlade mig en sorts förteckning, men den var inte komplett, så jag fick i princip, går igenom allt själv.

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Vill du att elektrikern ska göra en ny gruppförteckning och kolla allt så är det väl bara att beställa det jobbet, naturligtvis ska han då ha ersättning för det. Och var den g:a gruppförteckningen inte helt komplett blir den nya inte det om du inte specifikt ber honom komplettera den g:a.

7.    länk #7
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Ja, givetvis måste han få betalt för det. Det är inte välgörenhet vi håller på med.

//Patrik

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Det är ju inte så att elektrikern "vet" var allting går. Det blir ett rejält jobb för honom också.

9.    länk #9

Såklart, skall han få betalt. Inte fråga om det. Utan avtalet var att byta den gamla elcentralen. Och jag vet inte om det är normalt att inte göra en separat säkrare för köket, samt att inte göra ett gruppschema. För mig personligen är det fullbordat jobb, därför frågar jag.

10.    länk #10
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Det är normalt inte så att det går en ledning från köket till centralen och en ledning från badrummet. Har dessa utrymmen en gemensam säkring så har dom helt säkert även en gemensam ledning som sedan delas upp i en dosa någonstans.

Din elektriker hade därmed inget annat val än att lägga den gemensamma ledningen på en gemensam säkring i den nya centralen.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

11.    länk #11

Ok, tack för svaret.

12.    länk #12
    Stickan56s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010

Bara för att visa hur roddigt det kan bli i ett hus efter 50 år. Här är mitt gruppchema som det tog några timmar att fullborda.

MVH Stickan
    Bifogade filer Bifogade filer

13.    länk #13

Tack, Stickan, uppskattar det!

Jag har 11 säkringsr (automat) + 3 porslinsäkringar (proppar).

MVH,
    Lena

14.    länk #14
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Bara för att visa hur roddigt det kan bli i ett hus efter 50 år. Här är mitt gruppchema som det tog några timmar att fullborda.

MVH Stickan
    Säger du "svale" fast du bor i Stockholm, eller står det fel i din profilinfo?

Jag som född och uppvuxen i gnällbältet och inflyttad i Göteborg har fortfarande svårt att ta till mig att folk kallar trapphuset (iaf i flerfamiljhus eller motsvarande för flerkontorhus) för "svalen"...

P.S. cool att ha ett "fotolabb" år 2011
    Antar att det kanske inte är fotolabb längre?

15.    länk #15
    Stickan56s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010

Yxis: Proflen är rätt men urspruget Västernorrland. Jag är uppväxt med ordet men då som ett förrum i en ladugård. Svalen i mitt hus är källarkorridoren som ansluter till de andra källarrummen men det är inget jag hittat på, jag kan just nu inte hitta vart jag läst det. Fotolabb står det skrivet på på elcentralen men det var före min tid i huset.

MVH Stickan

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01