Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Skåne

Doslock med bra fjädrar?

Någon som har tips på vanliga släta doslock med lite tryck i fjädrarna?

De jag hittar är gjutna i rätt usel plast med allt annat än bra stuns i fjädrarna. Följden blir att doslocken inte går att få riktigt tight mot väggen. Tillräckligt illa att doslocken ska behövas, för att man ska ha skuggor och glapp. Och jag vill inte ha lock med skruvar.

Jag hade ett gäng äldre lock med ordentliga rostfria fjädrar, men de är slut nu och nu påstår flera att man inte får ha doslock med stålfjädrar längre...

2.    länk #2
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Schneider electrics doslock är de enda som man kan använda.

Här har du för kopplingsdosa, kunde inte hitta för apparatdosa: http://www.elot.se/product.html?product_id=9029

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2011-12-16 16:24

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005

Schneider electrics doslock är de enda som man kan använda.

Här har du för kopplingsdosa, kunde inte hitta för apparatdosa: http://www.elot.se/product.html?product_id=9029

//Patrik
    Är det inte så att doslock med fjädrar är rätt ovanligt eftersom apparatdosor oftast sitter på den höjden där man är tvungen att skruva fast locket?
    Rätta mig om jag har fel.
    Dom rika dom kan!

4.    länk #4
    Patrik_Heds avatar

Är det inte så att doslock med fjädrar är rätt ovanligt eftersom apparatdosor oftast sitter på den höjden där man är tvungen att skruva fast locket?
    Rätta mig om jag har fel.
    Nej, de är vanliga. Och alla kopplingsdosor jag använder (ELJO VP-2) har ju samma storlek som en apparatdosa så jag använder ofta snäpplock för apparatdosa.

//Patrik

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten
    Inloggad
    Nej, de är vanliga. Och alla kopplingsdosor jag använder (ELJO VP-2) har ju samma storlek som en apparatdosa så jag använder ofta snäpplock för apparatdosa.

//Patrik
    Vad definierar då en kopplingsdosa? Är det typ och mängd av studsar eller storleken på dosan?
    Med andra ord, är inte VP-2 en apparatdosa, även om den kanske är praktisk att använda som kopplingsdosa också?

6.    länk #6
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Bra fråga.
    Djupet?

7.    länk #7
    Patrik_Heds avatar

Själva finessen med VP-2 är att allt bygger på en och samma dosa och sedan kan man bygga ihop dem som lego hur man vill. Nästan bara fantasin som sätter gränserna för hur man kan bygga ihop dem.
    En fördel med det är att man slipper skifta mellan T70 och T80-fräs hela tiden utan man kan köra på T70 genomgående.

Apparatdosan har 4 st flexibla studsar. Kopplingsdosan har 8 st fasta studsar.

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2011-12-16 19:57

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2006

Bra fråga.
    Djupet?
    Djupet är väldigt bra i VP2 därav funkar det utmärkt som kopplingsdosa!

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Skåne

Ööööhhh?...

10.    länk #10
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Rusdryck?

11.    länk #11
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Själva finessen med VP-2 är att allt bygger på en och samma dosa och sedan kan man bygga ihop dem som lego hur man vill. Nästan bara fantasin som sätter gränserna för hur man kan bygga ihop dem.
    En fördel med det är att man slipper skifta mellan T70 och T80-fräs hela tiden utan man kan köra på T70 genomgående.

Apparatdosan har 4 st flexibla studsar. Kopplingsdosan har 8 st fasta studsar.
    Vi ful-hempulare uppskattar dessutom när det är apparatstorlek på kopplingsdosorna, då går det så mycket lättare att skruva fast ett vanligt vägguttag i kopplingsdosan i hallen där ledningarna till badrumsbelysningen är kopplad, så att man kan trycka i en väggvårta som matar en musikanläggning i badrummet, kopplat över lampknappen
    Likaså kan man ta ett vägguttag ur bra-att-ha-lådan (som saknade lamputtag) för att dela upp kronbrytaren till ett rum så att man inte får båda brytarna till ett lamputtag mitt i taket utan ett uttag på väggen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01