4 002 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Doslock med bra fjädrar?
Någon som har tips på vanliga släta doslock med lite tryck i fjädrarna?
De jag hittar är gjutna i rätt usel plast med allt annat än bra stuns i fjädrarna. Följden blir att doslocken inte går att få riktigt tight mot väggen. Tillräckligt illa att doslocken ska behövas, för att man ska ha skuggor och glapp. Och jag vill inte ha lock med skruvar.
Jag hade ett gäng äldre lock med ordentliga rostfria fjädrar, men de är slut nu och nu påstår flera att man inte får ha doslock med stålfjädrar längre...
De jag hittar är gjutna i rätt usel plast med allt annat än bra stuns i fjädrarna. Följden blir att doslocken inte går att få riktigt tight mot väggen. Tillräckligt illa att doslocken ska behövas, för att man ska ha skuggor och glapp. Och jag vill inte ha lock med skruvar.
Jag hade ett gäng äldre lock med ordentliga rostfria fjädrar, men de är slut nu och nu påstår flera att man inte får ha doslock med stålfjädrar längre...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Schneider electrics doslock är de enda som man kan använda.
Här har du för kopplingsdosa, kunde inte hitta för apparatdosa: http://www.elot.se/product.html?product_id=9029
//Patrik
Här har du för kopplingsdosa, kunde inte hitta för apparatdosa: http://www.elot.se/product.html?product_id=9029
//Patrik
Redigerat:
Är det inte så att doslock med fjädrar är rätt ovanligt eftersom apparatdosor oftast sitter på den höjden där man är tvungen att skruva fast locket?Patrik_Hed skrev:
Rätta mig om jag har fel.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nej, de är vanliga. Och alla kopplingsdosor jag använder (ELJO VP-2) har ju samma storlek som en apparatdosa så jag använder ofta snäpplock för apparatdosa.Pierre1981 skrev:
//Patrik
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad definierar då en kopplingsdosa? Är det typ och mängd av studsar eller storleken på dosan?Patrik_Hed skrev:
Med andra ord, är inte VP-2 en apparatdosa, även om den kanske är praktisk att använda som kopplingsdosa också?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Själva finessen med VP-2 är att allt bygger på en och samma dosa och sedan kan man bygga ihop dem som lego hur man vill. Nästan bara fantasin som sätter gränserna för hur man kan bygga ihop dem.
En fördel med det är att man slipper skifta mellan T70 och T80-fräs hela tiden utan man kan köra på T70 genomgående.
Apparatdosan har 4 st flexibla studsar. Kopplingsdosan har 8 st fasta studsar.
//Patrik
En fördel med det är att man slipper skifta mellan T70 och T80-fräs hela tiden utan man kan köra på T70 genomgående.
//Patrik
Redigerat:
Ööööhhh?...
Vi ful-hempulare uppskattar dessutom när det är apparatstorlek på kopplingsdosorna, då går det så mycket lättare att skruva fast ett vanligt vägguttag i kopplingsdosan i hallen där ledningarna till badrumsbelysningen är kopplad, så att man kan trycka i en väggvårta som matar en musikanläggning i badrummet, kopplat över lampknappen d^_^bPatrik_Hed skrev:Själva finessen med VP-2 är att allt bygger på en och samma dosa och sedan kan man bygga ihop dem som lego hur man vill. Nästan bara fantasin som sätter gränserna för hur man kan bygga ihop dem.
Likaså kan man ta ett vägguttag ur bra-att-ha-lådan (som saknade lamputtag) för att dela upp kronbrytaren till ett rum så att man inte får båda brytarna till ett lamputtag mitt i taket utan ett uttag på väggen
Klicka här för att svara