Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Västernorrland

Nu får ni bestämma er! Jorda eller ej
    Fyfan hempularn, jag skulle knipsa och dra nytt

2.    länk #17
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Och att dra elen efter principen "kortaste väg vinner" gör nog 96% av alla elektriker.

3.    länk #18
    Stickan56s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Stockholm

Nu får ni bestämma er! Jorda eller ej
    Klart att du skall jorda.

MVH Stickan

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: kalmar

Och att dra elen efter principen "kortaste väg vinner" gör nog 96% av alla elektriker.
    Lämpligast/enklast är den metoden jag tillämpar, det är inte alltid kortast väg är bästa men ofta är det så

5.    länk #20

teamswix// Jorda skulle jag ha gjort, men innan du börjar riva så tänk till lite extra om du vill ha med några styrningar för ytterbel och fönsterbel,

6.    länk #21
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Jag hör till de 96%:n.

Men en sak som jag undrar är, har det blivit mer "kortaste vägen-principen" sedan slang blev vanligare än VP-rör?

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2011-12-15 18:21

7.    länk #22

Det har det säkert för det är betydligt enklare att hitta smarta vägar om man slipper använda bockfjäder. Det är ju många ggr som det nästan är omöjligt att få till en "bra" väg med styva rör och multipla böjar.

8.    länk #23
    Patrik_Heds avatar

Ja, jag kan tänka mig det. När jag började 2009 så hade väl slang varit dominerande i 10 år, så jag har aldrig utfört en infälld installation med VP-rör. Slang och spik-/skruvklammer är jag upplärd med. Skulle jag göra på gammalt vis och ställa mig och bocka rör och sätta fast med böjda spikar så skulle det ta en jäkla tid (inte sagt att jag inte kan bocka rör, men det skulle ta längre tid än för en erfaren och inte minst planeringen hur man ska dra. Dra långa rör genom reglar och böjar eller korta bitar och muffa till förbannelse, dunno).
    Det är ju synd till viss del, kunskap om hur man gjort tidigare är aldrig negativt.

//Patrik

9.    länk #24

I det här fallet är nog den gamla kunskapen inte nått att stå efter, den gav ett stort bidrag till att så många elektriker har utslitna axlar och nackar, att bocka rör överhuvudet när det var trångt och man skulle ner i väggar var inte så kul. Ungefär lika kul som att stå och förbocka några buntar till nästa dags valvjobb.

10.    länk #25
    Patrik_Heds avatar

Hehe Ja, jag kan tänka mig att det inte var allt för glamoröst.

//Patrik

11.    länk #26

I det här fallet är nog den gamla kunskapen inte nått att stå efter, den gav ett stort bidrag till att så många elektriker har utslitna axlar och nackar, att bocka rör överhuvudet när det var trångt och man skulle ner i väggar var inte så kul. Ungefär lika kul som att stå och förbocka några buntar till nästa dags valvjobb.
    Jag saknar inte dessa arbetsmomenten... särskilt inte när de halogenfria rörhelvetena började slå igenom, och uppe på detta protec-rören som skulle jordas som dessutom inte gick att böja med en vanlig böjfjäder.

Däremot så är det till 99% av fallen enklare att byta tråd i ett rör än i en slang så vissa fördelar finns det med rören.

12.    länk #27
    Patrik_Heds avatar

PM Flex easyflow+, hur gjorde man innan den slangen kom? Alla andra slangar kan slänga sig i väggen! Och styvare slang kan man inte hitta!

//Patrik

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01