Transformatorn avgör om de är dimbara. LED i sig, som ren elektronikkomponent så att säga, går att dimma genom att variera strömmen.
I princip kan du provköra med vad som helst som garanterat aldrig ger mer än 350mA, inte ens mer under ett mycket kort ögonblick. Åtminstone klenare LED (avsedda för 20mA eller liknande, som indikeringar i apparater) brukar ge ett synbart svagt ljus vid klart klenare strömmar.
Tricket för att prova med spänningskälla + motstånd är att man behöver veta vilken spänning varje LED-armatur normalt har över sig.
En garanterat idiotsäker metod vore att ta en 12V-källa (nätadapter, bilbatteri) och ett motstånd i serie, och räkna på 350mA vid ren kortslutning. Om jag räknar rätt så bör ett sånt motstånd vara på 33 ohm och bör tåla drygt 4W effekt.
Om ni bor granne med Elfa eller någon av deras distributörer så bör det här motståndet vara ett vettigt alternativ: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...6-34&toc=20124
Vänta först till att nån annan provräknat innan ni litar på mig, jag kan ha drabbats av hjärnsläpp eller trötthet
Om ni tänker använda bilbatteri för att få 12V så se till att använda en säkring närmast batteriet. Jag har sett en skiftnyckel som var böjd i 90 graders vinkel av att den smälte när den kortslöt ett bilbatteri, och det är ändå en av de snällare historier jag hört om kortslutna batterier. I värsta fall exploderar hela batteriet, det förekommer att de skjuter hål i rätt tjock metall om de exploderar. Med en vettig säkring slipper man detta
En 350mA LED har ett framspänningsfall runt 3..3.5V, testa med ett 9V batteri med ett förkopplingsmotstånd på lägst 18Ω. OBS! Polariteten är viktig då dessa LED inte tål så hög backspänning.