Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Gävleborg

Det här med att koppla in adsl i en gammal kåk!

Hej vänner!

Jag har beställt bredband med TV från bredbandsbolaget. I huset finns 3 telefonjack, första jacket sitter en våning upp.

Så till mina frågor...

Utvändigt på södra fasaden sitter en liten plastlåda där telefonlinan kommer upp från marken. Där delar den sig i tre linor, och första jacket sitter på övervåningen.

Fråga 1. Jag ämnar dra en ny telefonlina utvändigt på fasaden från kopplingsdosan till husets norra vägg, borra ett litet hål genom timmerstommen och in i ett liten rum under trappen. Får man själv mixtra i den kopplingsdosan och byta första jacket, eller måste en fackman göra det?

Fråga 2. håller vanlig telefonkabel a la clas ohlson för det, eller måste den vara av en viss ip-klass för att funka utvändigt?

Fråga 3. I rummet under trappen tänkte jag sedan ha modemet från vilket jag drar en tp-kabel genom en innervägg till vardagsrummet och gör infällt uttag för datauttag, alltså rj45. Sedan kopplar jag in boxen från tvn i rj45-uttaget, blir det rätt, fel, onödigt eller nåt annat?

4. Låt oss anta att jag har trådlöst internet i huset, kommer jag då att behöva andra rj45-uttag i huset eller kan man köra trådlös tv på övervåningen vid behov?

Får man/kan man byta första uttaget

2.    länk #2
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

tja, jag kan ju säga hur jag har gjort, flyttade ej första jacket, sätter modemet i det, sen jackar jag i telefonen i det.. sen drog jag en till två ethernetkablar tillsammans med telefonledningen i befintligt telefonrör, till datorrummet där jag satte eternetuttag intill telefonjacket..

sen drog jag mer ethernet i telfonrören så jag fick några uttag i de andra rummen oxå

om det kan ge dig några ideer..

välkommen till forumet förresten..

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: Gävleborg

Tack för rappt svar! Problemet är att det finns inga rör för telefonkablarna i kåken, till de tre uttag som finns går kabeln utvändigt på fasaden och sen inborrade genom väggen!

Mvh pontus

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Jag tror att det är "televerket" (fast dess efterföljare, Skanova tror jag) som äger kabeln till och med första jacket, samt själva jacket. Om du vill helt gå fri från "gnäll" vid strul så kan det kanske vara bra att inte röra något före första jacket.

Det behövs ingen behörighet eller liknande för att få skruva med telefonkablar.

Om du ska skarva telefonkabel utomhus så är så kallade "fiskögon" antagligen bästa sättet att skarva kablarna. Det är en slags skarvklämmor där man sticker in två ledningar i en öppning och klämmer sedan åt på rätt ställe. Då kommer dels en metallgrej "ta tag" i båda ledningarna, och dessutom pressas det ut nån slags smörja som är isolerande och fuktskyddande. Nån annan kan nog fylla i vad "fiskögon" egentligen heter och var man köper dem.
    I andra hand är det viktigaste bara att det inte kan tränga in fukt i skarvarna, och framförallt att det inte kan ligga fukt som leder mellan skarvningen av de två trådarna. Det är normalt likspänning över telefonledningen, och ihop med fukt som leder mellan båda ledarna så blir risken för skador många gånger större än med växelspänningen i t.ex. ett vanligt el-230V-vägguttag.

Egentligen så är det nog absolut bäst att skarva med exakt samma sorts kabel som kommer in till huset. I praktiken funkar nog Clas Ohlsons telefonkabel eller om du vill nätverkskabel bra. Kolla upp vilka färger som är "par 1" och "par 2" ifall du tänker använda fyrledad telefonkabel. Det borde göra lite skillnad på ASDL-förbindelsen ifall du tar varje par diagonalt eller sida vid sida i kabeln. Ett tips är att kolla om kabeln du köper tål UV-ljus. Vissa kablars plast tål inte UV-ljus (=solljus) särskilt bra. För telefon så är det ingen direkt fara för människor ifall kabeln går sönder så det är knappast brottsligt/farligt att göra fel på detta, men givetvis irriterande när bredbandet och TV'n lägger av.

Om du ska kunna låta dina befintliga jack bli andra, tredje och fjärde jack och det nya förstajack så måste du ha en fyrledare (eller två tvåledare ifall du har en stor rulle tvåledare liggandes) mellan kopplingspunkten och förstajacket.

Är ledningarna nedgrävda eller är det luftledningar till huset? Frågan gäller både el och tele.

Om ena eller båda är luftledningar så kan det vara bra att försöka gå in med teleledningen på samma ställe som du har husets elcentral och sätta ett åskskydd just där.
    I andra hand bör du absolut ha ett skyddsjordat vägguttag där du har första jacket och ADSL-modemet och ansluta ett åskskydd där.

Om både telefon- och elledning till huset är nedgrävt i marken hela vägen från telefonväxel/transformatorstationen så är åskskyddet inte alls lika viktigt. Ett enkelt åskskydd av nån billig modell för nån hundring eller två kan vara en bra idé, men risken är nog rätt låg.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Sörmland

Linjespänningen ligger väl normalt på ca 40 V DC men i ödebygder kan den vara det dubbla. Ringsignalen kan generera upp mot 100 V AC. Ri är ju ca 600 ohm, som matchar konduktansen på ledningen, Jag skulle dock vara lite försiktig med kablarna. Inte avisolera med tänderna t ex. Att kortsluta kablarna är ju inget problem - det sker ju när man slog numret med gamla impulssnurran bara för att få tydliga "ettor" och "nollor". Det som inträffar är att linjerelät drar i telefonstation och ton utsändes.

Jag har både den vanliga markkabel med två virade par och ganska långa vanlig vit telefonledning utan problem. Men jag har då bara 2 MBit/s och är det högre hastigheter blir det mer känsligt. Det är bra om man kan dra ur telefonkontakten ur modemet/routern om det blir åska på sommaren. Då slipper man byta router så ofta. Vi brukar regelmässigt dra ur när vi åker bort. Hittills bara en router förstörd och nätagget på min IBM T24. När jag tidigare använde 56 kbit/s så har jag drösvis med trasiga dylika.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Jönköping

När det gäller ethernetkabeln kan jag tipsa om att Kjell har en platt jättesmidig, den är oskärmad så teoretiskt kan den vara känslig. Jag har dragit den ensamen och fungerar jättebra. Har oxå tyvärr gått ner mig till ADSL från fiber. Trådlöst är bara en bekvämlighetssak till allt som fodrar stabilitet (TV tex) är det kabel som gäller.
    PS Är det någom som vet om man påverka överföringshastigheten genom att byta ut gamla kablar, tror att mina är sedan huset byggdes (50 tal) och dom brukar bli spröda med åren. Jag har 24 mb och skall få ut 12-24 och får ut ca 14.

7.    länk #7

En bonuskommentar är att till vissa ADSL-modem finns det tredjepartsprogram att köra i datorn, som kan vara mer eller mindre krångligt att få igång, som visar kvalitén på linjen i form av en frekvensgångskurva. Om man vill så kan man alltså provköra ett sånt program ihop med "rätt" modem och se hur anslutningen ser ut med olika varianter av kabel/koppling/dragning.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Blekinge

PS Är det någom som vet om man påverka överföringshastigheten genom att byta ut gamla kablar, tror att mina är sedan huset byggdes (50 tal) och dom brukar bli spröda med åren. Jag har 24 mb och skall få ut 12-24 och får ut ca 14.
    Avståndet till Telestationen har nog betydligt större del i detta än nya/gamla trådar i huset.

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Stockholm

De skarvdon som kallas fiskögon tillverkas av 3M och heter Scotchlok - ger bra och vattentåliga skarvar!

10.    länk #10

för Anders upplysning!

11.    länk #11
    NetNuts avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: skåne

Angående kabel så kan det visst löna sig att byta, men framför allt kolla så det är kopplat rätt. Har varit ute för att det varit parallelkopplat efter förstajacket och även diverse chinatelefoner kan påverka signalen. Ibland är det tvåtrådars som är övermålad, spikar som halvt om halvt kortsluter mm. Gjorde själv lite experiment med detta och väljer att antingen köpa 2x2x0.5 (eller 4x0.5) eller så kör jag med vanlig nätverkskabel (installationskabel med solida ledare). Finns även en variant med 2x2x0.8 på elfa vilket också testats, men den ger mest skillnad på större längder.

Längden från avlämningspunkt (stolpe/dosa osv) till förstajack bör vara så kort som möjligt. Använd alltid 4 trådars när ni drar om, det spar mycket svordomar den dagen man helt plötsligt vill flytta på förstajacket.

12.    länk #12
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Jodå, det interna kablaget kan påverka rejält. Det har jag själv kvitto på i en kåk byggd -75 där man av någon väldigt märklig anledning inte använt partvinnat. Dessutom så tappar man mycket i varje skarv.

Så länge du gör en vettig installation så lär inte Skanova upptäcka att du kanske flyttat jacket.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01