Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Värmlandslän

blink i tvn

tja.

upptäckte en skum sak tidigare idag. släckte ljuset i taket i tvrummet som är av lysrörstyp, då slocknade tvn i en halvsekund, tänkte att det säkert bara var en tillfällighet att detta hände, så jag prövade 2 ggr till med samma resultat.
    vad beror detta på? och är det farligt för tv och övrig elektronik som är instoppad i tvbänken.
    tvn och lysrören delar på samma säkring.

mvh. förbryllad fabban.

2.    länk #2
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Är det en traditionell lysrörsarmatur så har den en drossel, och dessa kan ange störningar på nätet vid frånslag. Vet inte om moderna HF-don har samma problem - troligen! Eventuellt är det en kombination av en överkänsligt TV.
    Störningar på TV-bilden var ju vanligt förr när man stängde av diverse apparater - då var det främst luftburna radiostörningar som letade sig in i den analoga antennen.

Orsaker och lösningar (så långt det är praktiskt) kan va flera:
    - Lysrörsarmaturen kanske helt enkelt inte uppfyller EMC-kraven. Prova en annan.
    - Ett filter (RC-länk) över strömbrytaren.
    - Prova TVn (på samma plats) i ett annat uttag längre ifrån (på en annan grupp). Slå isär gruppen i så fall. Idag delar dom antagligen på en dosa ganska nära varandra.

3.    länk #3
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Det är inte så att tv.n har någon inbyggd mojäng som reglerar bilden efter ljuset i rummet?

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Jag håller med Bo om att det troligtvis är en störning.

Om man vill söka efter sådana störningar så kan man ställa in en vanlig radio på mellanvågsområdet, försöka leta reda på någon av de sändare som hörs bäst, och sen prova hur mycket det sprakar när man t.ex. slår av/på olika apparater/lampor.

Jag skulle tro att det inte blir nån nämnvärd störning då man släcker en lysrörsarmatur med elektronisk ballast/"drossel". Störningen när man släcker en gammal/vanlig armatur kommer från att induktansen i drosseln gör att drosslen vill att det ska fortsätta gå lika mycket ström som det gjorde när man försökte släcka, varpå spänningen ökar såpass att det blir en gnista i strömbrytaren under det ögonblick det tar för drosseln att till slut tappa sin magnetiska uppladdning (eller vad nu rätt uttryck är). Eftersom det är växelström genom spolen så är det en slump om det går mycket/lite/ingen ström när man slår av, men med tanke på att det är så otroligt liten del på en sinuskurva som är nära noll så är chansen att slå av "störningsfritt" på en "störande" armatur såpass låg att det oftast kommer komma en störning.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Värmlandslän

okej, då var de som jag misstänkte med andra ord.

kan det då hjälpa att vända på kontakten, så att fasen kommer på andra stiftet istället

6.    länk #6

Störningen kommer troligtvis i luften. Om du inte fixar nån avstörning direkt på lysröret så är det ändring av TV-antennen, så att den kommer längre bort från störningen, som gäller.

7.    länk #7
    jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Jag har liknande problem, då någon tänder lysrörsbelysningen på toaletten intill blir bilden svart under några sekunder då vi kollar på dvd/bluray. (tv-bild, vhs, xbox påverkas inte, inte heller ljudet från dvd/bluray.)

5 - 6 meters avstånd, och vägg mellan.

8.    länk #8
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Måste vara mpeg-kodningen som blir störd. Tappar den bort sig tar det någon sekund innan bilden är återställd.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

9.    länk #9

Nätfilter är ingen dum idé för de störningar som inte går att koppla till antennen/mottagningen.

10.    länk #10
    jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Nätfilter är ingen dum idé för de störningar som inte går att koppla till antennen/mottagningen.
    Något i stil med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=606836 ?

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Blekinge
    Inloggad
    För många år sedan hade jag en extern dvd-brännare, och varje gång jag tände eller släkte antingen lysröret i köket eller min skrivbordsbelysning (med lysrörslampa), så pajade bränningen, det tog mig många hundra skivor innan jag upptäckte sambandet därimellan.

Ett enkelt nätfilter (typ det jarlh tipsat om) hjälpte.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01