Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    ens
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: stockholm

2 säkringar, 1 nolla och 1 jord

Hej, vi håller på och bygger om lite hemma.

Från central ut till en dos går det en mating, nolla och jord som går ut till utebelysningen medans det i samma dosa kommer en till matning som delar upp sig och går ut till 4 el-uttag men den här fasen har ingen egen nolla eller jord. Kan jag då använda samma som till utebelysningen även fast dom ligger på olika säkringar?

Ifall jag måste dra dit en ny nolla och jord kan då koppla samma alla nollor och alla jord även fast deras matningar ligger på olika säkringar?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Hej, vi håller på och bygger om lite hemma.

Från central ut till en dos går det en mating, nolla och jord som går ut till utebelysningen medans det i samma dosa kommer en till matning som delar upp sig och går ut till 4 el-uttag men den här fasen har ingen egen nolla eller jord. Kan jag då använda samma som till utebelysningen även fast dom ligger på olika säkringar?

Ifall jag måste dra dit en ny nolla och jord kan då koppla samma alla nollor och alla jord även fast deras matningar ligger på olika säkringar?
    Förstår inte så mkt...

Men till utebelysningen måste det även gå en fas!?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: skåne

Om det är så att du har två faser till samma dosa så är det STRIKT förbjudet!!! Bara så du vet, för annars kan man tro att den dosan är spänningslös när man slagit ifrån den ena säkringen.

Det kan ju vara så att jag har missförståt dig oxå..

Mvh Tim

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Värmland

Låter som att du har två faser som går igenom dosan.

Vad är det du skall koppla till?

5.    länk #5

Om det är så att du har två faser till samma dosa så är det STRIKT förbjudet!!! Bara så du vet, för annars kan man tro att den dosan är spänningslös när man slagit ifrån den ena säkringen.

Det kan ju vara så att jag har missförståt dig oxå..

Mvh Tim
    Tro?
    Man märker om det är spänning eller ej när man mäter.

6.    länk #6
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Är det en tvåfasgrupp? Sitter säkringarna i stående linje? Då är det helt okej att ha samma nolla och jord för upp emot tre olika faser. Ska dock märkas upp ordentligt. Finns jordfelsbrytare? Rekommenderas annars.

//Patrik

7.    länk #7
    Patrik_Heds avatar

Tro?
    Man märker om det är spänning eller ej när man mäter.
    "Tro? Tro gör man i kyrkan."

//Patrik

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: skåne

Så sant så sant men nu är det så att alla som håller på och pillar med el inte har den kunskap eller tänker som oss som jobbar som elektriker. Sen är det oxå så att eftersom att det är STRIKT förbjudet att blanda 2 olika faser i samma dosa så är det ju inte det första man tänker att här kanske är 2 faser i denne dosan när man börjar rota i det.

Men som du skriver så ska man ALLTID mäta innan arbete påbörjas.

Det jag menar är att när man mäter och ser att man har 230 V mellan en fas och en nolla och sen slå ifrån den säkringen så räknar man kallt med att hela dosan är spänningslös.

Om du hänger med på hur jag tänker??

9.    länk #9

Så sant så sant men nu är det så att alla som håller på och pillar med el inte har den kunskap eller tänker som oss som jobbar som elektriker. Sen är det oxå så att eftersom att det är STRIKT förbjudet att blanda 2 olika faser i samma dosa så är det ju inte det första man tänker att här kanske är 2 faser i denne dosan när man börjar rota i det.

Det jag menar är att när man mäter och ser att man har 230 V mellan en fas och en nolla och sen slå ifrån den säkringen så räknar man kallt med att hela dosan är spänningslös.

Ja, men två och trefasgrupper är tillåtna i samma dosa. Hur skulle det annars se ut?
    Håller man på och pilla med el utan att veta vad man gör så får man lära sig den hårda vägen att det är en dålig idee.

10.    länk #10
    ens

jag e fullt medveten om regler för 2 olika faser i en dosa men det är inte jag som har satt upp doserna och det finns inget annat sätt att dra dom på dock går bara faser igenom dosan och ut utan en skarv men min fråga är kan man använda samma nolla och samma jord kabel till 2 faser som går in i olika säkringar

11.    länk #11
    ens

Förstår inte så mkt...

Men till utebelysningen måste det även gå en fas!?
    2 faser kommer in från olika säkringar, en till ett el uttag och en till utebelysning.
    Endast en nolla och en jord kommer in från centralen så jag undrar ifall man kan koppla 2 olika faser till en och samma jord och nolla. Förstår du bättre nu?

12.    länk #12
    ens

Låter som att du har två faser som går igenom dosan.

Vad är det du skall koppla till?
    en av faserna är skarvad i dosan sedan vidare ut till utebelysningen och den andra fasen kommer in i dosan och går direkt vidare till 4 el uttag. Kan ja använda samma nolla och jord till dom 2 faserna?

13.    länk #13
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Läs #6 en gång till, där har du det rätta svaret.

14.    länk #14
    Patrik_Heds avatar

Jag känner att det råder en viss begreppsförvirring här. Skilj på "grupp" och "fas".
    Endast en grupp är tillåten per rör, men en grupp kan bestå av både 1, 2 och 3 faser.

//Patrik

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Sep 2010
    Län: Skåne

Jag som tyckte likström var besvärligt men det är ju rena drömmen jämfört med detta

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01