Patrik_Hed skrev:
Jag känner att det råder en viss begreppsförvirring här. Skilj på "grupp" och "fas".
Endast en grupp är tillåten per rör, men en grupp kan bestå av både 1, 2 och 3 faser.

//Patrik
de är 2 olika grupper som går i 2 olika rör men kommer in i samma dosa, så ja tar allt de här som att man inte får använda samma nolla och jord på 2 olika grupper

Alltså vänta ett tag nu. Det går två rör från centralen till dosan? Ett rör med en ensam fas och ett rör med en annan fas, nolla och jord? Låter ju fortfarande som en tvåfasgrupp då, men en väldigt annorlunda rördragning.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Alltså vänta ett tag nu. Det går två rör från centralen till dosan? Ett rör med en ensam fas och ett rör med en annan fas, nolla och jord? Låter ju fortfarande som en tvåfasgrupp då, men en väldigt annorlunda rördragning.

//Patrik

aa de skulle man kunna säga men går de?, här är en bild på allting iallfalll, http://bildr.no/view/1047956

ens skrev:
aa de skulle man kunna säga men går de?, här är en bild på allting iallfalll, [länk]
Det där är inte godkänt.

Varför inte göra en tvåfasmatning ? dra in en fas med dom tre övriga trådarna eller om effektbehovet inte är så stort dra in samma grupp (fas) men obruten tillsammans med tändtråd nolla och jord

kolvas skrev:
Det där är inte godkänt.
på grund av att de är 2 olika grupper i en dosa eller för att 2 olika grupper använder samma nolla och jord?

olika grupper får aldrig dela på nolla och jord. Det är en ren säkerhets sak.

elmont skrev:
olika grupper får aldrig dela på nolla och jord. Det är en ren säkerhets sak.
okej bra tack:)

ens skrev:
på grund av att de är 2 olika grupper i en dosa eller för att 2 olika grupper använder samma nolla och jord?
Både och.

1. Två olika grupper i samma dosa är inte förbjudet, men dom skall vara avskiljda så att det klart framgår att det är två olika kretsar.

2. Och olika två grupper får inte dela på neutral och skyddsledare.

Vad som föreslagits ovan i tråden är att göra en tvåfasgrupp. Det innebär dels att det skall gå två fasledare, N och PE i samma rör till dosan. Det skall dessutom vara två olika faser t.ex L1 och L2, inte bara två olika säkringar. Men som det är draget enligt din bild så är detta inte möjligt.

Återstår då alternativ 1 som innebär att du måste dra i N- och PE-ledare i röret för en "övre" gruppen till uttagen, och låta dessa passera dosan. Det bör egentligen vara en skiljevägg i dosan som separerar dessa två grupper i detta fall. Men om du låter ledarna till uttaget passera dosan utan skarv så tycker jag det blir ok.

Bo.Siltberg skrev:
Både och.

1. Två olika grupper i samma dosa är inte förbjudet, men dom skall vara avskiljda så att det klart framgår att det är två olika kretsar.

2. Och olika två grupper får inte dela på neutral och skyddsledare.

Vad som föreslagits ovan i tråden är att göra en tvåfasgrupp. Det innebär dels att det skall gå två fasledare, N och PE i samma rör till dosan. Det skall dessutom vara två olika faser t.ex L1 och L2, inte bara två olika säkringar. Men som det är draget enligt din bild så är detta inte möjligt.

Återstår då alternativ 1 som innebär att du måste dra i N- och PE-ledare i röret för en "övre" gruppen till uttagen, och låta dessa passera dosan. Det bör egentligen vara en skiljevägg i dosan som separerar dessa två grupper i detta fall. Men om du låter ledarna till uttaget passera dosan utan skarv så tycker jag det blir ok.
vad är det som kan hända ifall 2 grupper delar nolla och jord?

Just i det här fallet kan jag dra dit en ny nolla och jord men det finns vissa ställen jag inte kommer kunna göra det. Så då måste jag antingen låta grupperna dela på nollan och jorden eller slå ihop grupperna till 1.

Överbelastning i nollan kan det bli.

Är det gjort så på flera ställen i huset?
Slå ihop dom till en 1-fas grupp eller dra om dom till 2 alt. 3-fas-grupp

kolvas skrev:
Överbelastning i nollan kan det bli.

Är det gjort så på flera ställen i huset?
Slå ihop dom till en 1-fas grupp eller dra om dom till 2 alt. 3-fas-grupp
aa på ett till ställe, då går rören genom 4 dosor och på dom 2 sista ville jag dela av det till varsin grupp men jag får göra det till 1 grupp då eftersom jag inte kommer få igenom 2 faser, 2 nollor och 2 jord igenom en 16 slang.

men ifall ja byter ut nollan till en 2,5 kvadrat borde det ju gå?

Det är inte godkänt, men om du gör så som någon tipsat om innan, dra in 4G1,5 i ett rör till dessa dosor och gör 2-fasgrupp av det hela så är det godkänt.

Du ska in och göra ett jobb i anläggningen och skruvar ur säkringen kollar att det är spänningslöst, lossar på nollan och kan plötsligt få full spänning (pga. backström) på nollan och även på den fas du nyss tog bort säkringen för.

elmont skrev:
Du ska in och göra ett jobb i anläggningen och skruvar ur säkringen kollar att det är spänningslöst, lossar på nollan och kan plötsligt få full spänning (pga. backström) på nollan och även på den fas du nyss tog bort säkringen för.
ahaa okej tack:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.