4 982 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Kabelrör, olika sorter?
Kan någon kasta lite ljus över om det skiljer mellan olika typer av kabelrör?
Har kikat lite och trodde i min enfald att det bara fanns en sort om man ville ha 50 m gult kabelrör 50 mm med slät insida och dragtråd.
Det som stod var att båda var Klass: SRN, men den ena var sk DVR och den andra var DVS.
Dom väger olika mkt så nån väsentlig skillnad bör det vara. Men vad?
Vill tillägga att det jag ska dra i rören är vanlig EKKJ. 4x6+6 i det ena fallet och 3x2.5+2.5 i det andra, inte i samma rör alltså
. Behöver ju egentligen inte dra EKKJ i rör men kan vara bra om man behöver komplettera med fler kablar alt ngt händer..
Har kikat lite och trodde i min enfald att det bara fanns en sort om man ville ha 50 m gult kabelrör 50 mm med slät insida och dragtråd.
Det som stod var att båda var Klass: SRN, men den ena var sk DVR och den andra var DVS.
Dom väger olika mkt så nån väsentlig skillnad bör det vara. Men vad?
Vill tillägga att det jag ska dra i rören är vanlig EKKJ. 4x6+6 i det ena fallet och 3x2.5+2.5 i det andra, inte i samma rör alltså
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
En sort, nja... http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=37
Har listat ut att klassen har att göra med om det är "Normala" förhållanden=SR"N" och SR"S" är "Svåra" förhållanden. Undrar om det inte också är så att DVS är avsedd för Svagström (upp till 50 V?) och DVR är kraftkabel?
Edit: Onninen kallar sina Typ: DVK, andra har typen DVR och vissa kör DVS. Skulle kunna gissa att DVx står för DubbelVäggigxxx men vad kan sista bokstaven stå för...
Edit: Onninen kallar sina Typ: DVK, andra har typen DVR och vissa kör DVS. Skulle kunna gissa att DVx står för DubbelVäggigxxx men vad kan sista bokstaven stå för...
Redigerat:
Klicka här för att svara