Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Uppsala

Skarvsladdar i innertaket

Jag jobbar på ett kontor som har ett klassiskt innertak.
    Nätverkskillen fick i uppdrag att montera en projektor i taket och lade upp en liten pc innanför innertaket. För att lösa elförsörjningen drog han en 5m skarvsladd från ett befintligt uttag i taket.

Min fråga är: får man göra så?

Jag vet att man inte får fästa en skarvsladd på väggen för att det då blir en fast installation. Är det samma sak om man lägger en skarvsladd inanför inertaket?

Om någon har en passande paragraf ur något elregelverk att hänvisa till tar jag tacksamt emot det också.

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Det är väldigt vanligt att man gör så på kontor. Jag har reagerat på samma sätt som du, men det har sett ut så på de senaste 5 kontoren jag jobbat på (är konsult så jag kommer och går). Och där jag är just nu bygger man om och även elektriker har dragit skarvkablar i innertaket.

3.    länk #3
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Det är standard tillvägagångssätt. Dock får man väl dra en gräns någonstans för hur många skarvsladdar man lägger upp. För min egen del bygger jag hellre ut installationen om det inte räcker med 5m sladd

4.    länk #4
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Så länge de ligger så att "vem som helst" kan plocka bort sladden, och att man tar normal hänsyn till slitage mot kanter etc så är det ok. Reglerna (521.9.1) tillåter t.o.m. fast förläggning av flexibla kablar så länge alla andra krav uppfylls, men det ska man inte dra till sin ytterlighet, speciellt inte för skarvsladdsställ.

Börjar man klamra skarvsladd längre sträckor på väggar, dra dem genom väggar eller lägga dem tillsammans med FK i kabelkanaler, då har det gått för långt. En lekman ska kunna "demontera" en skarvsladd utan att tvingas utföra behörigt arbete.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Nov 2011
    Län: Uppsala

Bra svar

Tack för uttömmande och bra svar allihop!

6.    länk #6
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Det är väl också så att om undertaket rasar ner skall även stickpropparna ryckas ur uttagen. Därför ingen fast förläggning mot undertaket.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen