Jag jobbar på ett kontor som har ett klassiskt innertak.
Nätverkskillen fick i uppdrag att montera en projektor i taket och lade upp en liten pc innanför innertaket. För att lösa elförsörjningen drog han en 5m skarvsladd från ett befintligt uttag i taket.
Min fråga är: får man göra så?
Jag vet att man inte får fästa en skarvsladd på väggen för att det då blir en fast installation. Är det samma sak om man lägger en skarvsladd inanför inertaket?
Om någon har en passande paragraf ur något elregelverk att hänvisa till tar jag tacksamt emot det också.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Det är väldigt vanligt att man gör så på kontor. Jag har reagerat på samma sätt som du, men det har sett ut så på de senaste 5 kontoren jag jobbat på (är konsult så jag kommer och går). Och där jag är just nu bygger man om och även elektriker har dragit skarvkablar i innertaket.
Forumgud
Medlem: Jan 2008
Län: Västerbotten
Det är standard tillvägagångssätt. Dock får man väl dra en gräns någonstans för hur många skarvsladdar man lägger upp. För min egen del bygger jag hellre ut installationen om det inte räcker med 5m sladd
Gudfader
Medlem: Jan 2008
Län: Värmland
Så länge de ligger så att "vem som helst" kan plocka bort sladden, och att man tar normal hänsyn till slitage mot kanter etc så är det ok. Reglerna (521.9.1) tillåter t.o.m. fast förläggning av flexibla kablar så länge alla andra krav uppfylls, men det ska man inte dra till sin ytterlighet, speciellt inte för skarvsladdsställ.
Börjar man klamra skarvsladd längre sträckor på väggar, dra dem genom väggar eller lägga dem tillsammans med FK i kabelkanaler, då har det gått för långt. En lekman ska kunna "demontera" en skarvsladd utan att tvingas utföra behörigt arbete.