Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Halland

Flera undercentraler till samma plint

Med risk för att bli halshuggen ställer jag nu en elfråga.

Har behov av en ny undercentral till en ovanvåning i ett uthus.

Har en gammalmodig proppcentral som får inkommande och matar vidare till en undercentral från samma "plint".
    Är det tillåtet att ansluta ytterligare en undercentral från denna plint?

Det kommer alltså innebära att det ligger 3 kablar under samma plint enligt följande:
    En till inkommande till centralen
    En till undercentral 1
    En till undercentral 2

Tacksam för svar!

2.    länk #2
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Hur ser plinten ut?

Om det går att säkerställa att det blir en varaktigt god förbindelse så ser jag generellt inga problem med det

(var la vi forumyxan nu förresten?)

3.    länk #3
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    ...plus en hel del andra, främst dimensioneringsmässiga förbehåll, vilka du kanske redan har koll på?

4.    länk #4

Plinten ser ut som i de flesta äldre proppskåp jag sett för inkommande kabel längst till vänster. Det är en ganska grov skruv som är för höjd utåt 0,5cm och sedan går genom skenan. (grövre än till 10 A säkringarna).

Bifogar bild som inte är från mitt skåp men plintarna ser likadana ut.

Nån som motsätter sig att jag skulle kunna koppla 3 kablar på samma inkommande plint?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	propp.JPG
Visningar:	75
Storlek:	40.6 KB
ID:	55327  

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Bohuslän

Om du skall koppla in en matning till en ny central bör du väl koppla dig in före brytaren?

6.    länk #6

Läste om en alternativ lösning:

Läste på lite i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/9070...a-matning.html.

Vill gärna ha bekräftat att det är ok att dosa av en matarkabel till en undercentral till ytterligare en undercentral med en dosa utanför centralen?

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Ursäkta off-topic men det är ju tur att det står "elkassett" på brytaren nedtill, så att tekniskt okunniga lätt begriper att brytaren är till för att slå av elpatronen.
    (Obs ironi)

Varför märks saker med fikonspråknamn trots att de är avsedda att begripas av "lekman"?

Elcaset var ju för övrigt en slags bandspelare. Jag antar att brytaren inte är till för att slå av/på en sen länge utdöd 70-tals-bandspelartyp?

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Jönköping
    Inloggad
    Det är en bra lösning att grena av före och utanför centralen, se bara till att behålla samma ledararea på alla kablar. Som du ser i andra tråden skrivs det ju även där att det är ok.

9.    länk #9
    Inloggad
    Ursäkta off-topic men det är ju tur att det står "elkassett" på brytaren nedtill, så att tekniskt okunniga lätt begriper att brytaren är till för att slå av elpatronen.
    (Obs ironi)

Varför märks saker med fikonspråknamn trots att de är avsedda att begripas av "lekman"?

Elcaset var ju för övrigt en slags bandspelare. Jag antar att brytaren inte är till för att slå av/på en sen länge utdöd 70-tals-bandspelartyp?
    Du tycker inte att elpatron är fikonspråk?

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Jo, elpatron är också fikonspråk, jag håller helt med

(Jag hade nog skrivit "elvärmepatron" eller nåt sånt, så att det både varit begripligt för "lekman" och de som jobbar med el).

11.    länk #11

Behöver nog förtydliga att det inte är min central på bilden.

Hursomhelst får det bli att dosa av utanför centralen direkt på kabeln i en dosa till den nya undercentralen. Nån som kan länka till en lämplig dosa och lämplig toppklämma eller liknande som är godkänd för ändamålet. Jag jobbar med 6mm2 kabel.

Nästa bekymmer är att matarkabeln jag ska grena av ifrån är 4 ledad och den nya undercentralen med automatsäkringar o.s.v. tänkte jag ha 5 ledad kabel till hur gör man för att skarva en 4 ledad med en 5 ledad?

12.    länk #12
    Inloggad
    Har du ingen bild på hur det ser ut i ditt fall? Kanske enklare att svara då.

13.    länk #13

Här ser ni en bild min tanke är då numera att koppla på en ny undercentral genom en dosa på matarkabeln som går till nuvarande undercentral som kommer efter centralen på bilden.

Frågan är hur jag grenar av den gamla 4 ledade matarkabeln till den nya centralen för där måste jag väl ha 5 ledad kabel om jordfelsbrytare ska kunna användas på den nya undercentralen?

14.    länk #14
    Inloggad
    Du ska precis som du tänkt använda 5-ledare till det du gör nytt. Se till att PEN i den befintliga kabeln är korrekt kopplad till jordskenan i centralen på bilden. I dosan du avgrenar i läggs sen PE och N i nya kabeln tillsammans med PEN i gamla kabeln.

15.    länk #15

Bekräfta gärna nu i dosan skall alltså PEN kopplas "tvinnas" med N och PE i den nya 5 ledade kabeln till en enda klump. Sedan antar jag att jord och nolla INTE skall vara byglade i den nya undercentralen?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01