Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad

Fult att blanda sparkoppling och trad trappkoppling?

Skulle det vara väldigt illa att i samma apparatdosa med en dubbeltrapp i ha sparkopplad trappkoppling till ena halvan av brytaren och traditionell trappkoppling med 2 mellantrådar till andra halvan av brytaren?

Jag själv skulle nog bli minst sagt rejält konfunderad om jag stötte på det i en bef inst.
    Den som vet mest, gissar minst.

2.    länk #2
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Om det bara är uppmärkt så man ser vad som är fas, mellantrådar och tändtrådar så ser jag inga problem.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: kalmar

Jag hade nog gjort sparkoppling på bägge

4.    länk #4
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Nja, isåfall måste det bli trad koppling med 2 mellantrådar istället, då ena "kretsen" även ska ha en korsbrytare och kunna styras från 3 ställen.

Men det kan det få bli, och att jag knökar in 6 trådar i slangen.

Sen var jag ju bara lite nyfiken på hur ett sånt här tilltag ses av de som jobbar regelbundet med el.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: kalmar

Vad sägs om tryckknappsdimmer? då behöver du inte knöla in 6 trådar och du slipper köpa en korsomkopplare.

6.    länk #6
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Hehe, jag kände på mig att det tipset skulle komma när jag skrev mitt inlägg ...

Har förvisso redan köpt korsomkopplare ...

Nåja det löser sig väl på något vis.
    Jag kan dra fas dit och två par mellantrådar därifrån = 5 FK.
    Men då får jag rätt tjockt i andra änden, men jag kan kolla ifall det går att byta till 20-slang där, eller dra dubbla 16 bredvid varandra.

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Jag ser inga som helst problem med att "blanda", att det är olika kopplat bör man se på en gång när man "öppnar" brytarna

8.    länk #8
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Fundera på dimmern som kolvas tog upp i alla fall.

Jag brukar sätta dosdimmers, och då räcker det med två trådar till alla brytare. Man sparar ofta in kostnaden för dimmern genom den minskade ledningsgången.

LE-lampor blir dock lite problem, om du hade tänkt använda sådana.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

9.    länk #9
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Jag har i nuläget ingen aning om vad det blir för slags lampor sedan.

Ähh, alltså det behöver egentligen inte lösas för just mitt problem. Antingen drar jag ner fas och 4 mellantråd, eller så knör jag in 6 tåtar, vilket borde gå iom 2-3 meter slang och endast en mjuk fin böj.

Men frågan är väl ändå lite intressant, är det många elektriker som gå i taket över att hitta en sån här blandning av trappkoppling i en och samma dubbeltrapp?

Jag har hittills fått en som ställer sig "positiv"* till det, en positiv med reservation (uppmärkning!) och en negativ.

*Med positiv menar jag alltså inte att det är en lösning att föredra, utan att det är någorlunda OK att göra.

edit:
    Bo, med uppmärkning, vad tänker du då?
    Att fasen är brun och de andra trådarna typiska färger för tändtråd och mellantrådar?
    Eller små fina Dymo-remsor?
    Senast redigerad av Mikael_L 2011-11-17 20:23

10.    länk #10
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Bara man fattar vad det handlar om är det väl inga problem. Uppmärkt och tydliga färger så blir det nog bra. Du kan ju tex skriva i botten på dosan att det är spar + traditionell trappkoppling

Men skulle man hitta en sån lösning med alla trådar i samma färg så skulle man nog klia sig i huvudet en stund

11.    länk #11
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Skulle det vara väldigt illa att i samma apparatdosa med en dubbeltrapp i ha sparkopplad trappkoppling till ena halvan av brytaren och traditionell trappkoppling med 2 mellantrådar till andra halvan av brytaren?

Jag själv skulle nog bli minst sagt rejält konfunderad om jag stötte på det i en bef inst.
    Ser ingen konstigt med det.
    Har tom stött på varianten sparkoppling med kors...tog en liten stund att reda ut.

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Nja, isåfall måste det bli trad koppling med 2 mellantrådar istället, då ena "kretsen" även ska ha en korsbrytare och kunna styras från 3 ställen.
    Det går bra att bygga ut sparkopplingen åt båda hållen med korsomkopplare för att kunna styra från fler än två ställen. De två trappomkopplarna måste sitta intill varandra i "kedjan". I "skolboks"-trappkopplingen sätter man i stället korsomkopplarna mellan trappomkopplarna.

/Hasse

13.    länk #13
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Om det är frågan om 4 eller 6 trådar så går det få genom 9 st i en slang, skulle tro att det gick få i men inte ur.

Protte
    Numera Gudfader, igen

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: jämtland

Tror knappast att nån yrkesman skulle få problem med olika kopplingar, däremot säker nån amatör. Men man bygger kansppast en elinstallation för att den ska bli enkel för en amatör

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: stockholm

Tror knappast att nån yrkesman skulle få problem med olika kopplingar, däremot säker nån amatör. Men man bygger kansppast en elinstallation för att den ska bli enkel för en amatör
    Jag måste opponera mig mot det här tänkandet. Jag skulle aldrig resonera på ovanstående sätt. Säkerhetskritiska saker ska vara lätta att begripa annars är risken för fel alldeles för stor.

Om man krånglar till det och en amatör orsakar en olycka fastän han inte hade där att göra är det väldigt olyckligt.

Däremot, i det här fallet, verkar det väl vara en vedertagen koppling som man gör när man behöver, har jag inget att invända.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01