Häromdagen så skulle jag byta kronbrytare i mitt hem, av ngn anledning så mätte jag med voltmeter i lamputtaget när brytaren var urplockad, d.v.s jag mätte på tändtråd(oansluten??!) samt nolla i lamsockel, fick då 26 volt på min voltmeter??! Rent praktiskt så var alltså inte ens kretsen sluten, finns det någon som har en förklaring till detta?

Blir till och med när jag skriver detta osäker på om jag verkligen mätt rätt...
Men nä... Jag är helt säker på att jag mätt som jag ovan beskriver..

K
 
Beror på att ditt instrument är högohmigt (=drar väldigt lite ström från mätpunkten), tråden plockar upp elektromagnetiska störningar som en antenn. Framförallt så kopplas ström kapacitivt från andra spänningsförande ledare i rören. De spänning som då uppstår kan inte driva mer än några enstaka mikroampere, dvs om man ansluter något som drar lite ström så kommer spänningen att försvinna direkt.
 
Ahhh, detta förklarar saken. Började tro att det kanske låg en kortis någonstans..
Tackar allra ödmjukast för denna info!

K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.