Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Får väl förtydliga att det gäller rörgenomföringar i vägg
    Aha, men då är det ju bara att dra ut EKK'n genom ett hål i golvet, knappt alls nån risk för fuktskador Bara att dra den i ett rör som mynnar ut i våtutrymme på våningen under

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Sep 2011
    Län: Skåne

Aha, men då är det ju bara att dra ut EKK'n genom ett hål i golvet, knappt alls nån risk för fuktskador Bara att dra den i ett rör som mynnar ut i våtutrymme på våningen under
    Som jag skrev innan
    Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i plats for bad eller dusch.
    gäller för väggar. För golv gäller andra regler.

GVK skrev:
    Förutom avloppsrör och golvbrunnar tillåts inga andra rör att bryta golvets tätskikt.
    Intressant dock att som du skriver så skulle man kunna göra så enligt Svensk Elstandard

Ledningssystem som matar elapparater i område 1 ska anslutas till apparaten:

- antingen vertikalt från ovan eller horisontellt genom väggen på elapparatens baksida då fast monterad materiel är monterad ovanför badkaret (t ex varmvattenberedare), eller

- vertikalt från undersidan eller horisontellt genom närliggande vägg när apparaten är placerad i utrymmet under badkaret.
    Dags för branschregelmakarna att sätta sig ner och föra en liten dialog?

3.    länk #18
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Lösningen på det hela är rätt enkel.

Man får dra rör till blandare genom vägg i zon1, eller hur?
    Då är det ju bara att installera blandaren med CU-rör, och montera plastkopplingar mellan rören och blandaren, sedan ansluter man ena röret till nollan och andra till fas, dessa rör virar man sedan några varv FK runt och drar till badkaret, jord vill man väl ändå inte ha i ett badkar, det blir ju bara kletigt, så den hoppar man över.

Destillerat vatten som inte leder ström är att rekommendera, i vissa fall kan man nog behöva koppla förbi jordfelsbrytaren också, men man bryter i alla fall inte mot BKR's regler

4.    länk #19
    Bezts avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006
    Län: Örebro

Jag tog ett vp16 rör och drog lutande genom väggen och limmade fast det och satte en rörmanchett på det som ett vanligt vattenrör och drog anslutningskabeln genom till andra rummet. Men det förutsätter att man har något lämpligt på andra sidan väggen, i mitt fall en klädkammare.

5.    länk #20
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Man kanske får dra ledningen genom taket? Utanpåliggande EKK i duschutrymmet verkar fräscht

6.    länk #21
    Län: västmanland

verkar inte vara riktigt lätt alltså?
    • Måste man ha en arbetsbrytare om man har ett badkar med värmare/bubbel?
    • 16A Säkring det känns som en 2,5mm EKK eller räcker 1,5?
    Jag måste nog ringa elektrikern imorgon så man får klappa igen väggarna då mattläggaren är på väg.

7.    länk #22

Är EKK minsta krav? Går det att trycka i en EKLK, den är väl bara skärmad som skillnad? HAr 50 meter ligger. Blir det fel då?

8.    länk #23
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Ja, om badet behöver en 16 A säkring så krävs 2.5 mm2. EKLK går bra, men kan vara svårt att få i rör.

Arbetsbrytare är kanske inget absolut krav, säkringen kan fungera som frånskiljare. Men det är en mycket god ide att sätta en brytare innanför dörren till badrummet för att undvika risken att det sätts igång av misstag. Det finns t.o.m dom som påstår att de kan starta av sig själv.

9.    länk #24

Ja, om badet behöver en 16 A säkring så krävs 2.5 mm2. EKLK går bra, men kan vara svårt att få i rör.

Arbetsbrytare är kanske inget absolut krav, säkringen kan fungera som frånskiljare. Men det är en mycket god ide att sätta en brytare innanför dörren till badrummet för att undvika risken att det sätts igång av misstag. Det finns t.o.m dom som påstår att de kan starta av sig själv.
    Ja pengarna drar ju iväg allafall å EKLK har jag ligger som sagt men det var 1,5mm. kan ju gå om jag lägger i slang innan jag skruvar innertaket å väggar. Men alla som har värmare kräver ju 16A så det blir till att gå upp då. Jag tror elektrikern får ta över från början allafall.

10.    länk #25
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009

Hej..

Hej.. jag har en fråga som rör bubbelbadkar. har letat lite i forumet men hittar inte svar på just min fråga..
    jag har dragit rör i badrumet för bubbelbad men grejen är att bubbelbadet inte hamnar just i det hörnet där röret är draget.. så nu när karet är på plats kommer dosan att hamna utanför badkaret(20cm från karets kant), på samma vägg fast inte bakom badkaret.
    nu tänkte jag sätta en dosa med lägst ip44 kanske en bryater också ip 67 en sån fin vit det är det jag har som alternativ.. men måste det vara gummikabel in i badkaret? den blir ju synlig liggandes på golvet, den får ju inte klammras... tänkte sätta en EKLK istället diretk in i anslutningen till badkaret f¨år att få det snyggt..
    vad säger ni om det?...

11.    länk #26
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Du kanske kan lägga kabeln i en kabelkanal mellan dosan och karet? Kanske inte heller det snyggaste men mycket snyggare än att ha den liggandes på golvet.

12.    länk #27
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009

jo jag vet men frågan är ju om jag måste ha gummikabel, tillverkarens kabel alltså eller kan jag byta ut den mot en EKLK till karet?..

13.    länk #28
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01