2 610 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
ellära?
Sida 1 av 2
Medlem
· västra götaland
· 13 inlägg
Hej!
Jag har börjat å läst lite ellära på friten och har stött på lite problem! kanske finns någon här som kan hjälpa mig med utträkningen? frågan lyder:
En motor för 230 V är ansluten med en 50 m lång kabel (två ledare) med arean 1,5 mm2. Hur stor spänning får motorn om den drar 3A?
Jag har börjat å läst lite ellära på friten och har stött på lite problem! kanske finns någon här som kan hjälpa mig med utträkningen? frågan lyder:
En motor för 230 V är ansluten med en 50 m lång kabel (två ledare) med arean 1,5 mm2. Hur stor spänning får motorn om den drar 3A?
I forumets regler står det:
§ 5.4 Undersökningar, projektarbeten, tv-program
Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program etc. via vårt forum.
Och sen står det säkert i din kurslitteratur hur du går tillväga, och personligen tycker jag det är bättre att du lär dig det, eller har du tänkt fråga dig genom hela livet?
§ 5.4 Undersökningar, projektarbeten, tv-program
Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program etc. via vårt forum.
Och sen står det säkert i din kurslitteratur hur du går tillväga, och personligen tycker jag det är bättre att du lär dig det, eller har du tänkt fråga dig genom hela livet?
Medlem
· västra götaland
· 13 inlägg
Jag tycker att det är tråkigt att du reagerar som du gör! Ganska onödigt! Frågar man aldrig så lär man sig inget och hade svaret funnits i boken så hade jag inte frågat. Som jag skrev i förra inlägget så var detta nått jag gör på egen hand för att lära mig för att det intresserar mig, därför förstår jag inte hur detta bryter mot några regler?
Är det någon som kan hjälpa mig med uträkningen så vore jag tacksam.
Är det någon som kan hjälpa mig med uträkningen så vore jag tacksam.
Medlem
· västra götaland
· 13 inlägg
resistiviteten är 0,018
det står ju inte va de e för ledare men..
det står ju inte va de e för ledare men..
Redigerat:
e väl 13-14 år sen man höll på o räknade med sånt här.
men man tar väl och räknar ut resistansen i kabeln, och sen blir de väl I*R=U så får man väl fram spänningsfallet i kabeln. och 230V minus spänningsfallet i kabeln. och där har du svaret.
men man tar väl och räknar ut resistansen i kabeln, och sen blir de väl I*R=U så får man väl fram spänningsfallet i kabeln. och 230V minus spänningsfallet i kabeln. och där har du svaret.
OK, 0.018 Ωm ...
Då får man resistansen med följande ekvation.
R = ρ*L/A *
alltså ...
R = resistiviteten * l (antal meter av ledaren) / arean av ledaren (i m2)
R = 0,018 * 50 / 1,5 *10^ -6 = 600.000 :O
Ja 600 tusen ohm har nog inte den där 50 meters ledaren, så resistiviteten du gav är nog inte angiven i SI-enheter då.
Om din uppgifr är i mΩmm så skulle det bli 0,6 ohm för den ledaren.
Och sen är det bara att räkna med ohms lag.
Men kolla först vad du har för enheter få din resistivitet-uppgift ...
Då får man resistansen med följande ekvation.
R = ρ*L/A *
alltså ...
R = resistiviteten * l (antal meter av ledaren) / arean av ledaren (i m2)
R = 0,018 * 50 / 1,5 *10^ -6 = 600.000 :O
Ja 600 tusen ohm har nog inte den där 50 meters ledaren, så resistiviteten du gav är nog inte angiven i SI-enheter då.
Om din uppgifr är i mΩmm så skulle det bli 0,6 ohm för den ledaren.
Och sen är det bara att räkna med ohms lag.
Men kolla först vad du har för enheter få din resistivitet-uppgift ...
Redigerat:
Här kan du få lite hjälp med uträkningen och beräkningarna förklarade Länk - www.elproman.se
Det kan väl inte spela någon roll hur lång ledaren tillbaka är? Om strömmen är given och spänningskällan i matande ände klarar att hålla spänningen trots strömmen avtar spänningen med avståndet till motorn.fabban skrev:
Eller...?