Behöver slå av huvudsäkringarna till min elcentral. Problemet är att jag inte har nån sorts märkning på centralen eller schemat!
Kollat nere i mätarskåpen med alla huvudsäkringar till hela höghuset där är alla centraler är märkt med c1 - c15.

Men hur kan jag urskilja vilken som tillhör mig utan att behöva knacka på varje granne och hoppas på att dom har märkning.

Min första tanke var kortsluta två faser, men är inte så jävla sugen på de då de är 16 amp inkommande :/ För att sedan se vilka diaz som skjutit.

Min fråga då, finns de nått "smidigt" sätt att antingen göra kortis alt, skjuta en säkring eller nått liknande?

Kanske ska ta en liter vatten och hälla över huvudbrytaren ^^?

Har du tur så finns det ett huvudlinjes-schema i källaren i anslutning till mätarna. På dessa brukar de kunna gå att urskilja vilken lgh som är vilken.

om elmätarna sitter på samma ställe som huvudbrytaren, så kan du juh jämnföra mätarnummret mot det som står på elräkningen.

Skippa kortslutningen, det bör finnas märkning för varje mätare. Annars kan du dra huvudbrytaren hemma och kolla bland mätarna som inte blinkar, be någon dra igång något som drar mycket hemma och se om det börjar blinka. Beror på mätartyp. Bäst ni är två iaf. Du har rätt att ha tillgång till din mätare så du ska kunna få upplysning om vilken som är din
Glöm inte blockera annars kommer nån och sätter i säkringarna när du håller på.

Märkningen kan sitta även under locket på centralen, kabel eller föteckingen. Annars är det bara att fråga vaktmäsyaren.

kamilenski skrev:
Märkningen kan sitta även under locket på centralen, kabel eller föteckingen. Annars är det bara att fråga vaktmäsyaren.
Ja eller ringa till ditt elbolag. Gör inga kortslutningar.

fabban skrev:
om elmätarna sitter på samma ställe som huvudbrytaren, så kan du juh jämnföra mätarnummret mot det som står på elräkningen.

De var inte en helt dum idé! Börjar med kika på de, tack för snabba svar alles!
Mätarna sitter nere vid huvudsäkringarna, så där bör jag kunna finna mitt svar!

Det är kanske ditt lägenhetsnummer?
Det var det när jag bodde i lägenhet.

Om du slår av din huvudbrytare i lägenheten borde din elmätare vara den enda som inte registrerar någon elförbrukning.

/Hasse

b_hasse skrev:
Om du slår av din huvudbrytare i lägenheten borde din elmätare vara den enda som inte registrerar någon elförbrukning.

/Hasse
d^_^b

är ju lungt att fixa kotis på ett säkert sätt, iaf om det bara är 16amh H-säkring, slå av din h-brytare och koppla 2 trådar till vardera fasen i centralen som du kopplar till en vanlig strömbrytare som du låter hänga i trådarna, sen slår du på huvudbrytaren och den andra brytaren, det poffar ju till i den och den blir antagligen skrot, så ta nån gammal brytare som ändå ska slängas.

Om man nu måste lösa säkringen är det smartare att koppla in vattenkokaren och dammsugaren på varsin säkring på samma fas.

Jag skulle aldrig i livet försöka mig på en "säker" kortslutning. Det kan gå uppemot 1000 A genom strömbrytaren så det gäller att den ger god kontakt och inte förvandlas till en elsvets!

Det blir en svets.
Jag testade detta men en C dvärg på 10A!
Gör inte detta!!!

kolla helt enkelt anläggningsnumret som ska stå på elmätarna, och jämför med det anläggningsnummer som står på din elräkning/elavtal. kan inte bli så mycket enklare än så. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.