Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Gotland

Kopplingshjälp Seriekoppla 30 LED dioder

Har en plan att sätta dioder i min trapp. En vid varje steg, tot 30 steg,

Dioderna är typ Power LED 20mA styck och 0,36W 30 stycken. Tot 0,6A och 10,8W
    Varje LED har inbyggda resistor redo för 12V DC och är pre-wired med en röd och en svart kabel, redo att koppla vidare på med en krympslang.

Kabeln jag tänkt mig är 1,4A Borde räcka enligt mina amatörberäkningar?
    20mA x 30st = 0,6A ? Kan man räkna så?

Så, kan jag koppla dessa i en enda lång serie dvs transformatorns ena utkabel till röd till svart till röd till svart osv och sedan sista kabeln tillbaka till transformatorns andra kabel?

Funkar detta eller skall jag koppla på något annat vis?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Jönköping

Om varje diod redan har ett inbyggt förkopplingsmotstånd och ska matas med 12 V måste du parallellkoppla dom till trafon. Strömmen du räknat på är dock korrekt vid parallellkoppling, så det är inga stora strömmar iaf.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: västragötaland

som sagt,de är med motstånd för 12V och ska med all säkerhet PARALELL kopplas!
    röd till röd, svart till svart.

4.    länk #4
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Effekt och strömuppgifter lirar inte ihop. 20 mA och 12 V blir 0,24 W. Och det inkluderar förluster i det inbyggda förkopplingsmotståndet, effekten i dioden är betydligt lägre än så. Har du en länk kanske? Annars är det parallellkoppling som gäller ja.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Gotland

OK, Parallellt. Tack. Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska tända/släcka dem. Kanske med skymningsrelä. Eller PIR.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen