Vår lyktlampa i vår utebelysning har gått sönder och ska nu byta ut den. För att spara energi så funderar vi på att sätta i en LED-lampa istället. Vad ska jag ha för Watt på LED-lampan för att det ska motsvara en 30W lyktlampa? :rolleyes:
Är LED-lampa något ni överhuvudtaget kan rekommendera i utebelysningar? :S

Tack för ditt svar. Varför blir det stilbrott menar du?
Är det mer lämpligt med en lågenergilampa på 5W istället för en LED-lampa i utebelysningen?

Ska du köpa en led lampa kolla på http://dealextreme.com
Led lampor är annars löjligt dyra. Tänk på att dela upp ordnarna. Frakt ingår i priset och leveranstiden är ofta 3 veckor. Finns massor med info om de på Flashback.org
sku_41760_4.jpgE27 4W 96-LED 672-Lumen White Light Bulb
86:- kr med frakt.d^_^b
Eller
sku_39995_3.jpgE27 12W 158-LED 800-Lumen 6300K White Light Bulb 251:-kr med frakt. d^_^b

Har köp massor med grejer därifrån. Visst det är billigt men kvalitet är inte samma. Men med alla grejer jag köpt har varit bra men lite plastiga.

Redigerat:
Stilbrott, jo, en koltrådslampa är ju gjord att se gammal och antik ut, med stor synlig glödtråd och närmast orange sken. En LED-lampa lyser mycket vitare även om reklamen säger "varmvit". Det är en helt annan karaktär på ljus och form. Det behöver inte vara fel, men annorlunda än idag blir det ju. (Jag skulle själv inte tveka att byta till LED. 30 W för att få ut 60 lumen är bara för kass...)

Lågenergilampa (dvs lysrör) eller LED är nog sak samma i det här fallet.

Egentligen borde du hitta en LED-lampa med gult ljus (säger jag som inte har sett hur det ser ut på platsen). Det liknar nog koltrådslampan mer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.