Har fått tag i en LED-strip som jag ska limma upp i en garderob.
Dock så undrar jag hur jag ska få stumpen som är kvar att bli en stickpropp så att jag kan plugga in den i väggen och få belysningen att funka?

Vad behöver jag köpa och vad behöver jag göra?

• DSC00069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där sladden ska väl anslutas till en transformator, vad du än gör så sätt inte en vanlig stickpropp på den sladden och anslut den till 220 V vägguttag för då blir det en smäll.

Detta är inget jag brukar säga vanligtvis för att det är en lite dryg kommentar, men. Släpp allt och ring en elektriker. Du har helt klart inte koll på el.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Detta är inget jag brukar säga vanligtvis för att det är en lite dryg kommentar, men. Släpp allt och ring en elektriker. Du har helt klart inte koll på el.

//Patrik
Har inte alls koll på el.
Det är därför jag frågade här innan jag gör något annat överhuvudtaget.
Då ringer jag elektrikern.

Hej, precist som övriga redan på lite märkligt sätt påpekat så är det så att stumpen skall kopplas till en liten trafo, trafon i sin tur kopplas till ett väggutag.

Ofta brukar själva trafon följa med när man köper liknande produkter, kan det vara så att du fått tag på en expantions del som skall kopplas till ett befintligt system?

Om det nu är så att du inte har en trafo kolla då på förpackningen, om du ser vilken spänning produkten ska ha går det att skaffa en sådan trafo, och eftersom det är lågvolt går det bra att skarva med en sockerbit.

Men det bästa är att vid felköp byta till en komplett enhet där trafon är med.

Du gör helt rätt i att fråga, det är så man lär sig saker :)

Notera att det finns två typer av LED armaturer, de som är gjorda för konstant spänning och de som är gjorda för konstant ström. Den första sorten parallellkopplas och matas vanligen med 12VDC från ett matningsdon och den andra sorten seriekopplas och matas vanligtvis med 350mA (spänningen kommer då bli variabel från matningsdonet).

Gäller alltså att köpa rätt kombination av LED och matningsdon.

NerCon skrev:
Hej, precist som övriga redan på lite märkligt sätt påpekat så är det så att stumpen skall kopplas till en liten trafo, trafon i sin tur kopplas till ett väggutag.

Ofta brukar själva trafon följa med när man köper liknande produkter, kan det vara så att du fått tag på en expantions del som skall kopplas till ett befintligt system?

Om det nu är så att du inte har en trafo kolla då på förpackningen, om du ser vilken spänning produkten ska ha går det att skaffa en sådan trafo, och eftersom det är lågvolt går det bra att skarva med en sockerbit.

Men det bästa är att vid felköp byta till en komplett enhet där trafon är med.

Du gör helt rätt i att fråga, det är så man lär sig saker :)
Hej!

Du har nog helt rätt i att jag enbart fått en expantions-del och därmed ingen trafo.
Anledningen är att jag köpte ett gäng för ett tag sedan men en blev över, det är först nu som jag förstår att det enbart är en expantionsdel.
Då vet jag hur jag ska lösa problemet, tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.