1 268 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
fråga om IP klassning
Jag funderar på vilken IP klassning man bör välja på ett element i ett badrum med duschkabin. Elementet kommer att sitta ca 2m från dörren till duschkabin.
Anledningen till funderingen är just eftersom det är duschkabin. annars så bör/ska man välja en så hög klassning som möjligt.
känns som om risken för stänk är lika stort som i ett kök, inte speciellt stora...
Anledningen till funderingen är just eftersom det är duschkabin. annars så bör/ska man välja en så hög klassning som möjligt.
känns som om risken för stänk är lika stort som i ett kök, inte speciellt stora...
I badrum ska man ha speciella "badrumselement" dom har högre ipklass, lägre maximal yttemperatur och ofta bättre ytbehandling för att stå emot "rost"angrepp. Alla dom större tillverkarna har den typen av element.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
Och en förtillverkad duschkabin ger ett bättre skydd än en fast dusch - den ska gå att ställa i vardagsrummet! (bara det finns ett avlopp...)
Vi diskuterade reglerna kring dessa för ett tag sedan och jag vill minnas att utrymmet utanför duschkabiner var oklassat, men att man rekommenderar ett avstånd på 0.6 m till uttag etc.
Så IP-klassen på elradiatorn beror inte på duschkabinen utan på hur man för övrigt bedömer platsen där den ska monteras. Om den ofta kommer att överspolas krävs minst IPx4, annars räcker IPX1.
Vi diskuterade reglerna kring dessa för ett tag sedan och jag vill minnas att utrymmet utanför duschkabiner var oklassat, men att man rekommenderar ett avstånd på 0.6 m till uttag etc.
Så IP-klassen på elradiatorn beror inte på duschkabinen utan på hur man för övrigt bedömer platsen där den ska monteras. Om den ofta kommer att överspolas krävs minst IPx4, annars räcker IPX1.
Klicka här för att svara