9 274 läst · 10 svar
9k läst
10 svar
Ny häll, blå kabel=N?
Hej,
Hjälper en kompis som har fått sitt kök installerat av XXXLutz i veckan. De gör inte el eller VVS.
Den gamla hällen (fr 1992) var inkopplad med periplex. När jag öppnar stickkontakten ser jag att gamla hällen använder en blå kabel till en av faserna. Ingen nolla används. 3 faser och jord.
Den nya hällen levereras utan stickkontakt, fyra kablar: Gul/grön, brun, svart och blå.
Märkning 230-240V Maxlast 6500W. Husqvarna modell QHG641K
Min fråga: Är blå nolla eller en fasledare? Om det går att avgöra?
/J
(Får man använda färgen blå i anslutningskabel till annat än neutralledare?)
Hjälper en kompis som har fått sitt kök installerat av XXXLutz i veckan. De gör inte el eller VVS.
Den gamla hällen (fr 1992) var inkopplad med periplex. När jag öppnar stickkontakten ser jag att gamla hällen använder en blå kabel till en av faserna. Ingen nolla används. 3 faser och jord.
Den nya hällen levereras utan stickkontakt, fyra kablar: Gul/grön, brun, svart och blå.
Märkning 230-240V Maxlast 6500W. Husqvarna modell QHG641K
Min fråga: Är blå nolla eller en fasledare? Om det går att avgöra?
/J
(Får man använda färgen blå i anslutningskabel till annat än neutralledare?)
Blå till den nya hällen är nolla. Och ja, om vissa krav uppfylls så får blå användas till annat än nolla. Som t.ex. i detta fallet.
Brun och svart är faser, blå är nolla och gul/grön är skyddsjord.
Men du måste kontrollera att perilexuttaget i väggen har nolla inkopplat så att det inte saknas. Saknas den när ni kopplar in, då har ni er en bränd häll på halsen utan garanti.
//Patrik
Brun och svart är faser, blå är nolla och gul/grön är skyddsjord.
Men du måste kontrollera att perilexuttaget i väggen har nolla inkopplat så att det inte saknas. Saknas den när ni kopplar in, då har ni er en bränd häll på halsen utan garanti.
//Patrik
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Gissningsvis är den nya hällen avsedd för två faser, nolla och jord. Det ska framgå av inkopplingsanvisningen som brukas finnas på undersidan hällen. Där bör också färgmärkningen framgå. Den blå i hällen är i alla fall med säkerhet en nolla.
Om spisen inte använder sig av en nolla (400 V) får den blå ledaren i kabeln användas som fas vilket kan förvilla. Brukligt är att kontrollera inkopplingen i spisen mot inkopplingsschemat som alltid brukar finnas bakom/under spis/häll.
Om spisen inte använder sig av en nolla (400 V) får den blå ledaren i kabeln användas som fas vilket kan förvilla. Brukligt är att kontrollera inkopplingen i spisen mot inkopplingsschemat som alltid brukar finnas bakom/under spis/häll.
Tack Patrik!
Alltid bra råd från dig!
Men du är hundra att blå från häll på en helt ny produkt från HQ är nolla? (Blev lite orolig när du skriver "...annat än noll. Som t ex i detta fallet." Menar du hällen från 1992 då?
Tack
/J
Alltid bra råd från dig!
Men du är hundra att blå från häll på en helt ny produkt från HQ är nolla? (Blev lite orolig när du skriver "...annat än noll. Som t ex i detta fallet." Menar du hällen från 1992 då?
Tack
/J
Tack även Bo.
Dessvärre har snickarna från XXXLuts redan limmat dit hällen... Bara kablarna som hänger i lådan och elektrikerns periplex i väggen (med 3 faser, nolla och jord framdraget).
Husqvarna har endast bruksanvisning på nätet och den säger inget om installation. Snickarna har inte lämnat något mer.
/J
Dessvärre har snickarna från XXXLuts redan limmat dit hällen... Bara kablarna som hänger i lådan och elektrikerns periplex i väggen (med 3 faser, nolla och jord framdraget).
Husqvarna har endast bruksanvisning på nätet och den säger inget om installation. Snickarna har inte lämnat något mer.
/J
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Du måste kolla mot inkopplingschemat som finns med till hällen. Om den mot förmodan skall ha 3 faser utan nolla som den gamla (ovanligt på moderna hällar) så kan ev. blå vara fas även i kabeln till den nya.
Länk till produktblad: http://www.tretti.se/media/pdf/information_sheets/36333.pdf
Undrar om man kan bygla den till 400V? Borde inte det framgå?
/J
Undrar om man kan bygla den till 400V? Borde inte det framgå?
/J
Varsågod och tack!erikssonjorgen skrev:
Ja, i detta fallet är jag tusen procent säker på det. Och som bo skriver, det kan du dubbelkolla om du vill genom att undersöka inkopplingen som är gjord på hällen och jämföra med inkopplingsanvisningen.
Ja, med "detta fallet" så menade jag den gamla hällen och inte krävde nolla.
Detta är med all säkerhet en helt vanlig häll, dessutom skriver du att den är för 230 V. Blå är nolla. Och att hällen skulle vara ditlimmad låtar konstigt, säker på att den inte bara är sitter på plats med fjäderklämmor som vanligt? Bara att lyfta upp hällen.
//Patrik
Redigerat:
Har snickarna limmat fast hällen tycker jag att du ska kräva att dom kommer tillbaka och monterar den korrekt. Den ska vara demonteringsbar, med en tätningslist eller tätningsmassa mot skivan och ev fastsatt med byglar på undersidan
Hej,
Okej, den kanske inte är limmad. Fick bara inte upp den och fick för mig att den var tätad med någon massa.
Jag kommer att försöka få upp den och dubbelkolla kopplingsschemat i steg ett. I steg två koppla stickkontakten med blå ledare i N-position.
Tack allesammans för fin respons! Verkligen uppskattat.
/J
Okej, den kanske inte är limmad. Fick bara inte upp den och fick för mig att den var tätad med någon massa.
Jag kommer att försöka få upp den och dubbelkolla kopplingsschemat i steg ett. I steg två koppla stickkontakten med blå ledare i N-position.
Tack allesammans för fin respons! Verkligen uppskattat.
/J
Följ inkopplingsanvisningen. Finns ingen = koppla inte in. Har XXXLutz inte levererat en eller att den inte är åtkommlig får de fixa fram en.erikssonjorgen skrev:
Lycka till