3 057 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Sadla om innan livet har satt klorna i en helt...
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vissa av er vet vem jag "är" från min tråd, andra inte. Jag jobbar inom industri/räddningstjänsten. Mitt jobb innebär en del dötid, åtta-timmarsdagar (inkl. lunch/raster), 3skift (10jobb & 7ledigt) och bra lön.. i korta drag. Jag har med andra ord både tid och råd att paralellplugga vid sidan om jobbet. Under tiden kan jag och min fästmö spara pengar för lärlingsåret.
Nu skulle jag hur som helst vilja sadla om till installationselektriker (ej för industri).
Efter en del googlande har jag kommit fram till att distansstudier fungerar, men det ställer stora krav på en själv.
När väl studierna är klara så är man behörig att söka lärlingsplats. Efter lärlingstiden på 40 veckor är man inte behörig till något mer än möjligtvis bb1. Lärlingsplats ska tydligen vara skitsvårt att få tag på... tror ni det även gäller en driven ung man med hyffsad arbetslivserfarenhet som mig själv? Hur ser branschen på lärlingar?
Hur söker man jobb efter det och som vad? Det är väl inte lärling men inte heller elektriker då man saknar behörighet?
Ni får gärna fylla på med era egna åsikter, erfarenheter och syn på yrket i stort.
Hälsningar
Christian
Nu skulle jag hur som helst vilja sadla om till installationselektriker (ej för industri).
Efter en del googlande har jag kommit fram till att distansstudier fungerar, men det ställer stora krav på en själv.
När väl studierna är klara så är man behörig att söka lärlingsplats. Efter lärlingstiden på 40 veckor är man inte behörig till något mer än möjligtvis bb1. Lärlingsplats ska tydligen vara skitsvårt att få tag på... tror ni det även gäller en driven ung man med hyffsad arbetslivserfarenhet som mig själv? Hur ser branschen på lärlingar?
Hur söker man jobb efter det och som vad? Det är väl inte lärling men inte heller elektriker då man saknar behörighet?
Ni får gärna fylla på med era egna åsikter, erfarenheter och syn på yrket i stort.
Hälsningar
Christian
Att få lärlingsplats på ett bra företag är i princip omöjligt om du inte har kontakter. På större företag som Skanska eller prenad går förmodligen bättre, men då får man nog räkna med att få hänga upp kabelstegar och spika dosor de första åren?
Det som ger dig mest är ett mindre eller mellanstort företag som kör både service och bygg.
De första åren är lärlingen mest en belastning för företaget eftersom de har svårt att fakturera full tid för en lärling iaf. Om lärlingen går på service. Det är nog anledningen att få vill anställa på lärlingar.
Lärlingslönen är också helkass, idag ligger den på ca. 12k och ökas till ca 15k efter ett halvår. Efter lärlingstiden är det 3år till fullbetald. Alltså 4år till man har något sådär hyffsad lön.
Hela installationsavtalet är ju grundat på att du är med i facket. Man kan ju skippa facket och förhandla lönen själv, då finns ingaa lärlings och 1:à, 2:a och 3:e års montör
Det som ger dig mest är ett mindre eller mellanstort företag som kör både service och bygg.
De första åren är lärlingen mest en belastning för företaget eftersom de har svårt att fakturera full tid för en lärling iaf. Om lärlingen går på service. Det är nog anledningen att få vill anställa på lärlingar.
Lärlingslönen är också helkass, idag ligger den på ca. 12k och ökas till ca 15k efter ett halvår. Efter lärlingstiden är det 3år till fullbetald. Alltså 4år till man har något sådär hyffsad lön.
Hela installationsavtalet är ju grundat på att du är med i facket. Man kan ju skippa facket och förhandla lönen själv, då finns ingaa lärlings och 1:à, 2:a och 3:e års montör
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kan tipsa dig om forumet www.fluxio.se som är inriktat på elbranschen.
Det är lättare för en lite äldre lärling att få jobb, då det ofta handlar om viljan att lära sig. En äldre person har oftast lite erfarenhet om livet och hur man beter sig på en arbetsplats. Väldigt mycket bygger på att man är lite allsidig och kan själv se att det finns saker att göra. Kör på!
Att man är med i facket, utgör inget hinder mot att förhandla lönen själv. Föhandlar man fram en annan lön än den i kollektivavtalet, så gäller den högsta av lönerna (om företaget har kollektivavtal, vill säga)...spinout skrev:
Det som står i Installations-avtalet är lägsta löner och villkor. Och det innefattar alla elektriker oavsett om man är med i facket eller inte (Om företaget har kollektivavtal). Jag ser det som en självklarhet att man alltid ska förhandla till en bättre ersättning på Lön, OB, Restid osv (Är lättare under högkonjunktur
). Alla seriösa firmor betalar några tusen över lägsta lönen. Jag ligger nu på ca 6000:- över. 
Det är mycket bra att vara med i facket och är solidariskt. Är lättare att fixa lärlingscertifikatet om man är med (tycker jag).
Bäst är att ringa runt till firmorna. Arbetslivserfarenhet är meriterande.d^_^b
Lycka till...
Det är mycket bra att vara med i facket och är solidariskt. Är lättare att fixa lärlingscertifikatet om man är med (tycker jag).
Bäst är att ringa runt till firmorna. Arbetslivserfarenhet är meriterande.d^_^b
Lycka till...
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Nu skriver jag från telefonen varav detta korta svar.
Precis som vissa av er skriver så tror jag också att någon med en smula arbetslivserfarenhet och "självgående" klarar konkurensen rätt bra jämfört med en ny examinerad pojke. Jag tror mig ändå förstå vikten av ett gott arbete för att få affären att gå runt med mig som lärling.
Jag själv skulle vilja ha mig som lärling
Skriver mer sen..
/C
Precis som vissa av er skriver så tror jag också att någon med en smula arbetslivserfarenhet och "självgående" klarar konkurensen rätt bra jämfört med en ny examinerad pojke. Jag tror mig ändå förstå vikten av ett gott arbete för att få affären att gå runt med mig som lärling.
Jag själv skulle vilja ha mig som lärling
Skriver mer sen..
/C
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
En stor fördel är att jag kommer ha mitt fasta jobb kvar tills jag får en lärlingsplats. Jag skulle tippa på att jag sänker mig cirka 15-20k i lön för att få en lärlingsplats.. Det måste väl ändå väga in lite i min vilja att få anställning?
/C
/C
Klicka här för att svara