Hej
Ska köpa allt kablage, dosor plus ev liten utomhusarmatur imorgon.
Ska fixa el i en friggebod 40 m från boningshuset.
Rännan är grävd och nu sk kabeln ner. 10A tror jag det blir.

Men var handlar jag grejerna?
Malmö ligger nära med bla Bauhaus, Hornbach osv.
Blir jätteglad över tips om vart jag ska köra.

Beror ju på vad du bestämt dig för typ av kabel som ska användas, vissa har billigt på det ena och vissa har billigt på det andra och många har inte kabel lämligt för ändamålet. Hur pricerna ser ut i detaljhandeln vågar jag personligen inte svara på då jag handlar hos grossist och där är det samma sak, en del är billigare än annat hos en och tvärtom hos den andra.

Det jag vet är att vi ska ha markrör, så det är shopping nr 1. Sen är jag osäker. Ska snacka med el-kunnig imorgon men tänkte bara kunna föreslå ställe att köra och handla på. Om jag säger Hornbach, kan man säga att det är tillräckligt ok?

Kabel kan du handla var som helst till billigast pris, men för dosor, uttag osv bör du välja kända fabrikat som Eljo och Elko pga kvaliten.

Kan man köpa Eljo och Elko varsomhelst eller blir det specialbutik?

Står inte din elektriker för dessa saker?

Ola78
Tovelainen skrev:
Om jag säger Hornbach, kan man säga att det är tillräckligt ok?
Jag tycker att Hornbach är bäst på el av de stora byggvaruhusen, men de har en del rätt stora brister i sitt sortiment också. Åtminstone i Göteborg har de inga kvalitetsnormapparater eller centraler, och de säljer inte Wago heller. De har ett någorlunda bra sortiment och sansade priser på kabel och uttag/brytare, men jag skulle nog komplettera med normapparater/central och toppklämmor från Clas Ohlson om jag absolut måste köpa allt i butik.

Toppen, tack, precis vad jag behövde veta!

Om du ska anlita en elektriker sa foreslar jag att han far vara med pa ett horn och foresla vılket typ av material du ska kopa. N1XV, EKKJ eller EKLK och markror, vad for dosor osv.

Markror ska allra helst vara av typen med slat insida! Sa vitt jag vet sa har bara byggmarknader den daliga varianten, men jag kan ha fel pa den punkten.

//Patrik

Redigerat:
Rea 3g 1,5

;)

Ska du till Malmö så kan du ju handla i Malmbergsbutiken, nästan säker på att de säljer till privatpersoner. Kabel och rör är väl ungefär samma kvalle som jula och bauhaus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.