2 573 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Är jag kriminell?
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag var för en tid sedan med och monterade ett elstängsel i en kreaturshage på en jordbruksfastighet. Detta kopplade vi till ett stängselaggregat som avger 6000 volt. Elstängslet byggde vi gediget med avsikt att det ska stå där länge. Ingen av oss som var med har elbehörighet och vi jobbade inte under någon annans elbehörighet. Det var jag som kopplade.
Till frågorna:
Är jag kriminell?
Om vi istället hade anlitat en elektriker för detta jobb. Vilken behörighet skulle elektrikern då lägst behöva ha?
Till frågorna:
Är jag kriminell?
Om vi istället hade anlitat en elektriker för detta jobb. Vilken behörighet skulle elektrikern då lägst behöva ha?
Jag GISSAR på att så länge själva aggregatet ansluts med stickpropp så har du nog inte gjort något fel. Men ansluts aggregatet fast, eller om du dragit fram el och monterat ett nytt uttag till det har du ju begått en kriminell handling
Jag gissar på att 6000 volt utan behörighet ger fängelse direkt 
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Elstängsel som är korrekt tillverkade är per definition inte farliga för människor, därmed borde det inte krävas ngn. behörighet.
Men som, acrophobic påpekar, arbetet på inkopplingen kan vara behörighetskrävande.
Men som, acrophobic påpekar, arbetet på inkopplingen kan vara behörighetskrävande.
Jag skulle inte våga påstå att 305 inte är kriminell bara baserat på elstängslet, betalar han TV licens, håller han fartgränserna även om ingen polis syns mm. Det behövs nog en lite djupare analys innan han kan frias helt.
Jo jag stack bara in stickproppen i ett befintligt vägguttag, så då går jag tydligen fri?...
Men: Nästa gång har jag för avsikt att först sätta upp el stängslet och permanent ihopkoppla detta med stängselaggregatet. För att i nästa skede anlita en elektriker som kommer att fastansluta stängselaggregatet...
Blir jag kriminell då da?
Men: Nästa gång har jag för avsikt att först sätta upp el stängslet och permanent ihopkoppla detta med stängselaggregatet. För att i nästa skede anlita en elektriker som kommer att fastansluta stängselaggregatet...
Blir jag kriminell då da?
Frågan om huruvida undertecknad betalar TV licens eller ej, torde sannolikt om svaret är nej, även behöva kompletteras med utredning av huruvida undertecknad innehar TV-mottagare eller ej.elmont skrev:
Frågan om huruvida undertecknad följer hastighetsbegränsningar eller ej, torde sannolikt om svaret är nej, även behöva kompletteras med utredning av huruvida undertecknad tjänstgör i legal utryckningstjänst eller ej.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Nej, du får sätta upp et elstängsel och göra vilka kabeldragningar och kopplingar du vill för stängslet, så länge du inte drar en egen elinstallation, dvs 230V sidan. Stängslet i sig själv är inte behörighetskrävande (såvida inte tillverkaren i inst. anvisningen ställer krav på någon viss certifiering av installatören). Det är ingen skillnad på att sätta i kontakten för stängslet eller att sätta i kontakten för brödrosten.
Du får ansluta vilken annan apparat som helst så länge du följer anvisningarna, men är elstängslet avsett att anslutas med stickpropp och din elektriker klipper den och ansluter fast gör han ett klart regelbrott (om det inte står i monteringsanvisningen som följer aggregatet att man kan klippa stickproppen).
Jo, men om elektrikern öppnar stängselaggregatet och avlägsnar sladden helt för att istället dra in en installationskabel?elmont skrev:Du får ansluta vilken annan apparat som helst så länge du följer anvisningarna, men är elstängslet avsett att anslutas med stickpropp och din elektriker klipper den och ansluter fast gör han ett klart regelbrott (om det inte står i monteringsanvisningen som följer aggregatet att man kan klippa stickproppen).