Hejsan, i mitt garage har jag en cirkelsåg på 1800w
Problemet är att när jag ska sätta på den så
går säkringen hela tiden. Avsäkrat 10A Hager , automatsäkring kategori B ..

Vilken säkring måste jag använda för att den ska klara startströmmen
som jag tror blir för stor för kat B säkringen.

Du kan testa med C. Den klarar högre startström. Eller rent av D karakteristik.

Om du inte har väldigt långa ledningar från centralen till uttaget så går det bra att testa med en C-säkring.

Okej tack ska testa C :) , har en massa hemma!

Är det i regel ju högre bokstav desto trögare är säkringen?

Det stämmer. Men på gamla automatsäkringar så kan det stå L. Det betyder inte att dom är extremt tröga utan dom skulle motsvara "trög" diazedsäkring/propp.

okidoki.. har bytt till 10 C nu och det funkar perfekt nu, nu är farsan glad. :)
brukar man använda tex

B = hushålls maskiner
C = hantverk maskiner
D = kraftigare maskiner ..

Vilka använder ni standard i en ny central i villa ?? Kör ni alltid med C för vara
säkra på det räcker?

Övervägande C, B bara i dom fall det behövs.

D används mest i industrin, vid en del motordrifter, men mest vid batteriladdare och svetsar.

Även jag brukar köra med C. VI har ju dammsugare på 2 kW i ett hushåll...

//Patrik

Älvsbyhus och Smålandsvillan kör helt o hållet med C i deras centraler.

Mikael_L
D ska man passa sig för.
Eller rättare sagt, man måste kontrollera förimpedans och utlösningsvillkor innan man sätter in en, för en D-dvärg ställer höga krav på matande nät.
C-dvärgar fungerar på de flesta ställen, men med långa ledningar så kan även dessa bli för mycket.

Har man rent resistiva laster laster eller till största delen resistiva så funkar B alldeles utmärkt, då det inte är någon förhöjd startström.
Exempel, tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, varmvattenberedare, vattenkokare, kaffebryggare, spis/ugn, frånluftsvärmepump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.