Hej!

Jag undrar om det är någon som har sett/installerat en sådan vippströmbrytare i verkligheten?

Utgångspunkten är att jag har tänkt att använda en sån för att komplettera en befintlig installation med eljo trend prylar. Och i huset finns det idag en tre-facksram som jag har tänkt komplettera med ovanstående vippa och en fyrfacksram (eljo trend). Mottagaren och installationen gömmer jag någon annanstans i en rot-dosa + skruvad täckram.

Det jag i första hand är intresserad av är om man kommer att märka någon skillnad mot ev vanlig eljo trend 1pol brytare när det gäller känslan? Det är inte jag som skall använda mig av det hela, men mina instruktioner är att man i största möjliga mån inte får märka att detta är kompletterat i efterhand med en trådlös brytare...

Vi har provat eljos eljo connect men den trådlösa tryckknappen är inte av typen vippa utan av tryckknapp med en grön diod i mitten, denna fick jag lämna tillbaka då de absolut vill ha en vipp-brytare.

Vänligen
Steve

Jag har en sådan brytare/sändare + mottagare. Känslan och ljudet är mycket likt Eljo-trend-klicket, svårt att skilja faktiskt.
Jag är mycket nöjd med min installation och fördelen är ju att sändaren inte drivs av något batteri.

Redigerat:
Hej!

Stort tack för den informationen. En fråga, vilken mottagare valde du, jag behöver en som har trappfunktion, dvs ena brytaren blir en vanlig 1pol trapp och den andra blir den radiostyrda FT4S-ws.

Vänligen
Steve

Samtliga mottagare har trappfunktion. 35st separata sändare kan anslutas till och styra en mottagare. Samtidigt kan (om man vill) samma sändare anslutas till flera mottagare.

Vad jag förstår på din fråga vill du dels koppla en vanlig Eljo-brytare med tråd till mottagaren samtidigt som den också ska vara ansluten till en trådlös sändare?

Själv har jag fler olika mottagare, en för utanpåliggande- och två för dosmontage. Om du nu även ska koppla med tråd, är det mottagare för dosmontage du ska ha. De finns i två utföranden, -med eller utan nollanslutning. Fördelen med den nollanslutna är att den förutom Halogen och glöd även kan driva LED och Enegisparlampor. Tänk på att du måste komplettera Eljo-vippan med en fjäder så att den blir återfjädrande. Det går även att koppla in en ickeåterfjädrande brytare, men då förlorar du en del av funktionaliteten.

Länk till den med nolla:
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/Tr%E5dl%F6st_system_Datablad_FUD61NPN.pdf

Utan nolla:
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/Tr%E5dl%F6st_system_Datablad_FUD61NP.pdf

Hej!

Jag ska ha en vanlig glödlampa, detta är endast för belysning i en trapp så det behövs inga dimmers eller dylikt. Den andra brytaren som är en vanlig eljo trend 1pol vill jag inte skall vara fjädrande utan fungera helt som vanligt. Korrekt, jag har tänkt montera mottagarpucken i en apparatdosa och sedan ansluta mellantrådar, tändtråd och fas till den. Har tänkt göra en sparkoppling.
Vänligen
Steve

Hmm, här har du två aktorer för en respektive två armaturer som kanske passar:
1) http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/Tr%E5dl%F6st_system_Datablad_FSR61NP.pdf

2) http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/Tr%E5dl%F6st_system_Datablad_FMS61NP.pdf

Men det finns många fler, så det är kanske bäst att du tar kontakt med någon av de svenska representanterna på Eltako, så väljer dom ut den bästa för dina behov:
http://www.eltako.com/sv/om-foeretaget/kontaktpersoner.html

Stort tack för svaret. Men... var kan jag köpa dessa prylar? Har kolla tpå både elbutik och elot men där finns näst intill ingenting...

Det jag behöver (efter lite modifieringar)

2 st trådlösa tryckknappar i eljo trend utförande för montering i eljo trend flerfacksram

x st mottagare som kan trappkoppla en vanlig vägglampa med glödlampa.

Jag fick överge det tidigare tänket med en trådad knapp, pga begränsningar... Men det bordefungera att trappkoppla två tryckknappar eller?

Vänligen
Steve

Som jag skrev tidigare, om du enbart använder de trådlösa sändarna blir de automatiskt trappkopplade till mottagaren. Mottagaren kan du placera i det befintliga dosuttaget, kanske med ett lock över om du inte vill ha sändaren placerad på samma plats. Sändarna placerar du sedan på valfri plats, även över en befintlig dosa om man vill det.

Köpa kan du göra genom en svensk grossist som Solar eller Elektroskandia. Tyvärr är inte de svenska webshopparna riktigt med på banan än, och eftersom du skall ha FT4S-sändaren, som har rundade hörn för att passa i en Eljo-ram, så går webbutikerna i Tyskland tyvärr bort, annars är dessa det självklara valet. (De jag har sett har bara sändare för ramar med raka hörn, typ Elko)

Emellertid säljer Eldirekt.se ett paket med diverse Eltakogrejer där FT4S ingår, kanske du kan höra med dem om du kan få köpa FT4S separat? http://www.eldirekt.se/?artnr=jansson_pkt&cat_id=100

Hej!

Jag har via en kontakt på den gamla arbetsplatsen fått möjlighet att beställa från ahlsells.

Min sista fråga är om det är FSR61NP jag skall ha för min installation, två trappbrytare FT4S som skall gå till en mottagare som styr en endaste glödljusarmatur. Jag har läst instruktionen och den verkar synnerligen avancerad för något så enkelt som en vanlig reläfunktion för 220V glödljus. Jag hoppas inte priset är obetalbart, endast de där knapparna verkar ligga på 550 kr styck + två nya flerfacksramar.

En liten undran till sist

http://www.elektroskandia.se/KatalogTrad.aspx?rid=307228|315986|315985|315984&artnr=1709496

Detta är knappen jag ska ha, men kollar man på bilden (artikelinformation) ser det ut som om knappen har "fastnat" i mitten, en vippbrytare är ju antingen i läge upp eller ner, aldrig i mitten. Vill bara vara övertydlig med att knappen måste ha vippfunktion, alltså att brytaren fysiskt vippar, inte bara klickar till när man trycker på den som eljos egna trådlösa brytare gör.

Vänligen
Steve

Redigerat:
steve5432 skrev:
Hej!
Min sista fråga är om det är FSR61NP jag skall ha för min installation, två trappbrytare FT4S som skall gå till en mottagare som styr en endaste glödljusarmatur.
Ja, det verkar vara den du ska ha.

steve5432 skrev:
Jag har läst instruktionen och den verkar synnerligen avancerad för något så enkelt som en vanlig reläfunktion för 220V glödljus.
Det du i själva verket gör är att sätta mottagaren i "läroläge" och trycker på den ena sändaren en gång, därefter går du ur läroläget och gör om samma sak med den andra sändaren. (Egentligen inte så svårt, men kan se lite komplicerat ut i en bruksanvisning) :)

steve5432 skrev:
Jag hoppas inte priset är obetalbart, endast de där knapparna verkar ligga på 550 kr styck + två nya flerfacksramar.
Det kostar att ligga på topp. ;)

steve5432 skrev:
En liten undran till sist

[länk]

Detta är knappen jag ska ha, men kollar man på bilden (artikelinformation) ser det ut som om knappen har "fastnat" i mitten, en vippbrytare är ju antingen i läge upp eller ner, aldrig i mitten. Vill bara vara övertydlig med att knappen måste ha vippfunktion, alltså att brytaren fysiskt vippar, inte bara klickar till när man trycker på den som eljos egna trådlösa brytare gör.

Vänligen
Steve
Knappen har vippfunktion med ett "klick" som låter som Eljos när du trycker på den (upptill eller nedtill), men när du släpper knappen fjädrar den tillbaka till neutralläge.

Hej!

Ville bara meddela hur det har gått. Efter att ha lekt lite med nexas trådlösa prylar har vi kommit fram till att vi skippar detta med knappar för lampan i trappen och helt enkelt låter den styras av nexas skymningsrelä. Vi ser ingen direkt nackdel att låta den vara tänd under dygnets mörka timmar oavsett om någon är hemma eller inte. Stort tack ändå för all hjälp kring eltakos produkter, dock känns det som om nexa är lite mera åtkomligt och framför allt billigare.

Vänligen
Steve

steve5432 skrev:
Stort tack ändå för all hjälp kring eltakos produkter, dock känns det som om nexa är lite mera åtkomligt och framför allt billigare.

Vänligen
Steve
Så är det förstås, men Nexa drivs av batterier med de nackdelar detta medför med batteribyten när man minst anar...;)
Detta slipper man med Eltako, däri ligger fördelen.:)

Raceman skrev:
Så är det förstås, men Nexa drivs av batterier med de nackdelar detta medför med batteribyten när man minst anar...;)
Detta slipper man med Eltako, däri ligger fördelen.:)
Jo där sa du något. Dock räknar jag inte med att byta batterier speciellt ofta, men vi får väl se :)

/Steve

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.