2 529 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Installera spots mot trafo.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Kjell brukar vara duktiga på att lägga ut brux, men inte för denna. Du kan nog utgå ifrån att maxlängden 2 m gäller.
Ok. De spots som jag ska koppla ihop med den sitter redan hopkopplade 3 st parrallellt med totallängden 1.5m. Men jag ska ju länka på ytterligare 2 halogenspots så det blir totalt 5.Bo.Siltberg skrev:
De ska rymmas på en längd av 280cm (I----I). Min tanke är följande då för att undvika att gå över 2m.
I--------H2--------H2--------- T/H --------H--------------H----------I
T=Trafo på 140cm (mitten)
H= Halogen som är länkad samman redan på totalt 150cm.
H2= Kopplas direkt mot trafo för sig.
Då kommer H bli totalt 150cm och H2 bli ca 100cm. Allt parallellkopplad mot samma trafo. Trafo på 110W och lampor totalt 100W.
Inga problemas va?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det märker du om trafon brinner upp 
Många förordar att man inte belastar transformatorerna fullt, utan lägger sig på 70% kanske. Kommer dock inte ihåg om det finns exempel på trasiga trafos på forumet.
Ledningslängden blir i alla fall ok.
Många förordar att man inte belastar transformatorerna fullt, utan lägger sig på 70% kanske. Kommer dock inte ihåg om det finns exempel på trasiga trafos på forumet.
Ledningslängden blir i alla fall ok.
Är inte det där bara en myt...? Det är ju inte momentan maxbelastning som anges utan just max belastning och belysning brukar man ju ha på länge så det känns ju märkligt om det skulle förkorta livslängden dramatiskt eller ens över huvudtaget...Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara