Försöker hitta statistik för ytterbelysning ang hur många timmar det lyser per månad om man har ljusrelä, tex som för gatubelysning.
Det är naturligtvis olika beroende på var i landet men det finns kanske något program eller liknande.

Kolla hur solen går upp och ner...
Hur vida skymningsrelät slår till beror på hur det är inställt.

Jag pratade med Smhi för ett par år sen om det och utslaget på ett år så blir det fifty/fifty,alltså tolv timmar mörkt/skymning/gryning varje dag. Sen beror det som sagt hur ljusrelät är inställt.

//Charlie

Ett energiverk i mälardalen har ca 4000 brinntimmar per år på gatubelysningen men har ingen statistik på hur det ser månad för månad, anledningen till varför jag vill veta beror på hur många brinntimmar det bli april-september om ljusrelä står på 2 lux.

Mellan 3600 och 4000 timmar/år räknar man med..

Jag vill veta vad en ytterbelysning kostar att driva under sommar månaderna om ljusrelä står på 2 lux

Det är inte så enkelt att räkna ut då det beror på var givaren är monterad.

Jag skulle tro våra lyser 5-7 timmar per dygn under sommaren, dvs tänds vid 21-22 och slocknar vid 3-4.

Enk Projektet skrev:
Jag vill veta vad en ytterbelysning kostar att driva under sommar månaderna om ljusrelä står på 2 lux
hur långt är ett snöre?

När är sommar för dig?

I detta fall gäller det en båtklubb i Mälaren och dom kommer att ha en belysning som kommer att styras via ett ljusrelä som kommer att vara inställt på 2 lux, 1a April-1a Oktober.

Men det jag letar efter är helst någon tabell eller program där man kan se när lux värdet är tex 2-3 månad för månad och helst med en översikt över hela Sverige.
Jag skulle naturligtvis be några kollegor från Malmö-Kiruna sätta upp en timräknare men då tar det ett år till innan jag har svaret.

Ang när det är sommar för mej så infaller den juni,juli och augusti

Sätt ett tidur för gatljus så vet du exakt på minuten varje dag. Det finns att köpa med tänd/släck-tider programmerade, men jag kommer inte ihåg tillverkaren. Eller så är det väl bara att sätta upp en elmätare.

Jo jag vet men tyvärr inte förrän till nästa år och det är nu jag behöver svaret.....

Även om du vet hur länge de lyser exakt på minuten kan det vara svårt att räkna ut förbrukningen..

Det jag menar är att det är inte bara lampan som drar energi utan även drivdonet, ett nytt och friskt drivdon drar ca 15 W förbrukning. Om drivdonet är gammalt och slitet är det inte ovanligt att drivdonet i sig själv drar 50 W. Så det bästa är nog att åka ut och mäta effekten och räkna timmarna en vanlig sommardag. Kolla när på morgonen det tänder och när på kvällen det släcker. Räkna sedan ut detta på "sommarmånaderna". Felmarginalen lär endast vara kaffepengar. Det går säkert att justera till nästkommande år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.