Vilken ip klassning gäller
för norm central gäller i en
mindre snickeri verkstad?
 
Jag skulle nog valt IP65 med tanke på dammet. Kanske det krävs ändå högre?
 
Beror på risken av yttre åverkan samt hur dammigt det blir men generellt kan man klara sig på en IP 2X om den sitter skyddat, helst IP 4X men om det är "mitt i smeten" så hade jag nog valt IP minst IP 5X, kan ju krävas IP 6X också. Du vet ju själv hur dammigt det blir och i vilken grad centralen kan skadas.
Du kan ta en titt på Wikipedias sida om IP-klassning, det säger ju det mesta du behöver veta. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
 
Snickeri betraktas nog som mycket dammigt och därmed ett utrymme med förhöjd brandrisk, så minst IP5x krävs.
Reglerna ger dock ett undantag för "kopplingsutrustningar" som kan få hålla IP4X om inte dammhalten kräver IP5X. Man ska försöka montera apparaterna så att damm inte ansamlas på dem, eller se till att ventilationen är god så att dammet inte gör att något går varmt.
Det finns en hel del andra regler för brandfarliga utrymmen i 422.3 som du kanske också behöver ta hänsyn till?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.