19 486 läst ·
14 svar
19k läst
14 svar
Kabelarea 16A 2-fas.
Är det okej att använda 1,5mm kablage till en induktionshäll som är säkrad med 16A och som är inkopplad på två faser? Vad jag har förstått skall det väl vara 2,5mm till 16A men kanske 2-fas kopplingen har något med saken att göra?
Ta och red ut om ni inte pratar om olika saker. De fast installerade ledningarna mellan centralen och uttag eller kopplingsdosa är en sak. Ledningarna mellan uttag eller kopplingsdosa och spisen är något helt annat. Det är i vissa fall, under vissa förutsättningar, tillåtet att gå ned i area i anslutningskablage.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
10A 1,5mm2
13A beroende på sträcka och förläggningssätt, kan vara godkänt med 1,5mm2 osäker? så kör man 2,5mm2
16A 2,5mm2
Detta är tumregler, men inga regler utan undantag, ibland kan det vara olämpligt med 1,5mm2 även på 10A utan man kan behöva köra med 2,5mm2 även om det är extremfall....
Rätta mig om jag har fel....
13A beroende på sträcka och förläggningssätt, kan vara godkänt med 1,5mm2 osäker? så kör man 2,5mm2
16A 2,5mm2
Detta är tumregler, men inga regler utan undantag, ibland kan det vara olämpligt med 1,5mm2 även på 10A utan man kan behöva köra med 2,5mm2 även om det är extremfall....
Rätta mig om jag har fel....
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Det kan räcka med 1,5mm2.
Det beror på effekten på hällen.
I sådana fall använder du dig av utelämnande av överlastskydd och använder säkringen endast som kortslutningsskydd.
Detta kräver dock att du räknar på ledarens strömvärde och förläggningssätt.
Det beror på effekten på hällen.
I sådana fall använder du dig av utelämnande av överlastskydd och använder säkringen endast som kortslutningsskydd.
Detta kräver dock att du räknar på ledarens strömvärde och förläggningssätt.
Är det bara vi som jobbar med installation som inte lägger ner energi på att överanalysera saker? Jag skulle inte ens tänka tanken att dra 1,5 mm2 som avsäkras 16A (bortsätt från anslutningskabel). Skulle det finnas 1,5 mm2 redan så skulle jag antingen byta kabel/tråd eller byta ner säkringen till 10A. Samma sak med andra dimensioner samt att alltid hålla koll på dimensionerna när det blir låååååååånga sträckor om man då måste höja arean på kabeln/tråden i förhållande med avsäkring och längd.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Självklart är era tumregler bra. Det är ju ni som tagit fram dom.Patrik_Hed skrev:
Men nu frågade han inte om vilka "hitte på regler" som fanns utan om det var okej.
Och effekten på hällen har ingen betydelse, man säkrar inte efter förbrukaren utan efter kabel, förläggningsätt, längd mm. Och "tumreglerna" har inte vi yrkesmän taget fram utan dom har tagits fram för läääääänge sedan av den tidens "kompetens" och visat sig fungera så bra att dom får leva kvar.
Och troligtvis är det bara dom som vill visa "att dom kan", och tror att dom har nått bra som hela tiden försöker balansera på gränslinjen. Nackdelen med att balansera på gränsen är att har man inte allt helt klart för sig så kan man lätt "övertolka" och hamna på fel sida gränsen med oönskade följder.
Och troligtvis är det bara dom som vill visa "att dom kan", och tror att dom har nått bra som hela tiden försöker balansera på gränslinjen. Nackdelen med att balansera på gränsen är att har man inte allt helt klart för sig så kan man lätt "övertolka" och hamna på fel sida gränsen med oönskade följder.
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Just i detta fallet så fungerar det kanske inte. Har inte tabellen framför mig.mycke_nu skrev:
Men kommer samma elektriker hem till gamla Agda som ska byta panna i källaren och där finns en kabel 1,5 framdragen.
Drar han då ner den och lägger ett antal timmar på att få fram en ny 2,5? Eller har han kunskapen om vad som står i 436 00 00 och ser att möjligheten finns att spara åtskilliga tusenlappar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det går med diazed också. HB 421 godkänner det men avråder samtidigt ifrån det. Det gäller ju att kabeln har fullgod kylning utefter hela sin längd.
Och att låta spisen utgöra överlastskyddet kräver att den är fast inkopplad. Men det är inte tillrådligt då heller då spisar brukar bytas så det kan lätt hamna en ny spis där med betydligt högre märkeffekt. Då fast inkoppling innebär att en elektriker gör inkopplingen borde han ju upptäcka detta, men...det kan gå lite fort ibland.
I andra fall med fast inkopplade högförbrukare så kan det vara lämpligt och ekonomiskt att utnyttja dess maxeffekt vid dimensioneringen. T.ex en VP som drar 12 A - där kan man säkra av med 16 A men ändå använda 1.5 mm².
Och att låta spisen utgöra överlastskyddet kräver att den är fast inkopplad. Men det är inte tillrådligt då heller då spisar brukar bytas så det kan lätt hamna en ny spis där med betydligt högre märkeffekt. Då fast inkoppling innebär att en elektriker gör inkopplingen borde han ju upptäcka detta, men...det kan gå lite fort ibland.
I andra fall med fast inkopplade högförbrukare så kan det vara lämpligt och ekonomiskt att utnyttja dess maxeffekt vid dimensioneringen. T.ex en VP som drar 12 A - där kan man säkra av med 16 A men ändå använda 1.5 mm².
Klicka här för att svara