Svara Nytt ämne
  1. 2011-05-01 13:23
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2007
    Uppsala
    177 inlägg
    Gillad 14 gånger
    18 bilder

Installera tvättmaskin, 3-fas/1-fas? Se bild!

Är på gång att köpa en tvättmaskin som ska stå i ett badrum i ett fritidshus som vi inte har tillgång till än. De som säljer tvättmaskinen kan köra hem den och installera den om el och VVS är framdraget. Tror ni att de enkelt kan plocka ut 220 V ur detta uttag? Firman verkar inte göra några större ingrepp så om de inte är enkelt ställer de bara tvättmaskinen på plats och åker hem igen.

Se bilden.

Vad är det förresten för typ av uttag? Strömbrytare till höger antar jag och sedan är det en bunt kablar. Är det 3-fas måhända?
    DSC_0888.jpg (295 visningar)  

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-05-01 14:06
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: mar 2008
    Dalarna
    601 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 faser nolla och jord. Du har alla möjligheter med denna brytare. Tvättmaskiner med dagens 230V eller de äldre som gick på 400V....
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-05-01 14:20
    Svara | #3

Uppsala
    177 inlägg
    Gillad 14 gånger
    18 bilder
    Det låter ju bra. Jag har dock för mig att jag läst någonstans att det inte är ok att dra ut en fas ur ett 3-fasuttag i ett badrum. Finns det några regler kring detta som ställer till det?

Uttaget sitter förövrigt ca 70 cm från en duschkabin om det påverkar det hela.

4. 2011-05-01 14:25
    Svara | #4

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    7 984 inlägg
    Gillad 1 158 gånger
    110 bilder
    Denna grupp används väl bara för TM? Dvs gruppledningen går endast till denna trefasbrytare utan avgreningar?
    I så fall är det helt Ok att "tappa av" en fas till TM.

Det är Ok att koppla in fler saker här också, t.ex TT.

Det man helst skall undvika är att ansluta både enfas 230 V och trefas 400 V-förbrukare till samma grupp. Men det är Ok även det om man har en trepolig säkring.

5. 2011-05-01 14:31
    Svara | #5

Dalarna
    601 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Så här ser det ut i många badrum så oroa dig inte för detta. Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Det är förövrigt inget 3-fasuttag utan en brytare. Hade du istället haft ett enfas-uttag och en tvättmaskin med stickpropp så hade du heller inte behövt denna arbetsbrytare.

6. 2011-05-01 14:43
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2010
    Jämtland
    400 inlägg

Hur är det egentligen att klippa stickpropparna på nya maskiner, Gäller fortfarande deras garantier?

Jag brukar byta arbetsbrytare mot en kopplingsdosa och sätta uttag under istället för att kunden lättare ska kunna byta maskin i framtiden och för många tillverkare friskriver sig från garantin om maskinen ändras.

7. 2011-05-01 15:13
    Svara | #7

Dalarna
    601 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Jag har aldrig stött på problemet med att de skulle neka ersättning iaf..

8. 2011-05-01 15:19
    Svara | #8

Dalarna
    601 inlägg
    Gillad 1 gånger
    En annan tråd som behandlar problemet med att klippa stickpropp..
    http://www.byggahus.se/forum/el/1111...s-uttag-2.html

9. 2011-05-01 15:19
    Svara | #9

Ibland måste man klippa stickproppen då det helt enkelt inte får sitta ett uttag på vissa ställen i t.ex. badrum. Så det är ett icke-problem.

10. 2011-05-01 15:43

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2010
    Jämtland
    400 inlägg

Var det jag tänkte också men skönt att få det bekräftat.

11. 2011-05-01 15:59

Uppsala
    177 inlägg
    Gillad 14 gånger
    18 bilder
    Tackar för bra respons! Tvättmaskinen leveras med stickpropp. Vad förordar ni av dessa två val?

1. Klippa av tvättmaskinens kabel och dra in den i min brytare.
    2. Installera ett uttag nedanför brytaren och stoppa i stickproppen där.

Det är ca 70 cm till en duschkabin och något liknande till en tvättvask.

12. 2011-05-01 17:34

Går bra att installera ett uttag där, men det måste vara skyddat av jordfelsbrytare. Annars är det nog mest en smaksak och en fråga om arbetsinsats.

13. 2011-05-01 19:18

Dalarna
    601 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Det är väl en estetisk fråga också. Vill man göra fint så smälter ju ett uttag bättre in än denna brytare. I mitt fritidshus så hade jag däremot nöjt mig med brytaren.
    Det tillkommer en del kostnader om man ska byta ut brytaren till ett uttag i tim-tid och material. Jfb är ett krav.
    Jag hade förmodligtvis klippt stickproppen i detta fall.

14. 2011-05-01 20:44

Uppsala
    177 inlägg
    Gillad 14 gånger
    18 bilder
    Visst behövs det jordfelbrytare i vilket fall? Alltså oavsett om kabeln klipps av eller om stickpropp används?

15. 2011-05-01 21:35

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    7 984 inlägg
    Gillad 1 158 gånger
    110 bilder
    Kort svar ja.

Liknande ämnen

1. Hjälp att installera tvättmaskin
    av DJJQ i forum Badrum
  2. Hur göra med röret?, installera tvättmaskin
    av Nybörjaren_ez i forum Badrum
  3. Installera en tvättmaskin
    av collieweed i forum El
  4. Installera Tvättmaskin!
    av larosadeamor i forum El