6 096 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Vad är KNX ?
RIktigt enkelt utryckt kan man väl säga att det är ett annat sätt att installera el.
Det gammla sättet är att man bestämmer vilken strömbrytare som skall styra vilken lampa (eller uttag) genom själva kopplingen. Jämför att hårdkoda in parametrar i ett program.
Med KNX så förbinder man ihop alla strömbrytare, aktuatorer (utgångar, lampor) och andra sensorer (dagljus, skymmning, närvaro) med en sk. busskabel. Över denna bussen kommunicerar sedan alla komponenter. Nu kan man i efterhand bestämma hur det skall fungera.
Det fina är nu att det är oerhört mycket enklare att lägga till och ändra funktioner, utan att riva i väggar och ha en elektriker dra om kabel. Vill du ha en ny strömbrytare någonstans behöver du bara koppla in dig på bussen någonstans.
Dessutom så kan du skapa funktioner som är oerhört mycket svårare med gammal installationsteknik. Klassikern är väl en knapp vid ytterdörren som släcker allt, bryter strömen till lödkolvarna, larmar och 2 timmar efteråt bryter inkommande vatten (så hinner tvättmaskinen gå färdigt).
Att tända och släcka lampor vid specifika tidpunkter blir ju också en barnlek, utan en massa dosor i vägguttagen.
Det gammla sättet är att man bestämmer vilken strömbrytare som skall styra vilken lampa (eller uttag) genom själva kopplingen. Jämför att hårdkoda in parametrar i ett program.
Med KNX så förbinder man ihop alla strömbrytare, aktuatorer (utgångar, lampor) och andra sensorer (dagljus, skymmning, närvaro) med en sk. busskabel. Över denna bussen kommunicerar sedan alla komponenter. Nu kan man i efterhand bestämma hur det skall fungera.
Det fina är nu att det är oerhört mycket enklare att lägga till och ändra funktioner, utan att riva i väggar och ha en elektriker dra om kabel. Vill du ha en ny strömbrytare någonstans behöver du bara koppla in dig på bussen någonstans.
Dessutom så kan du skapa funktioner som är oerhört mycket svårare med gammal installationsteknik. Klassikern är väl en knapp vid ytterdörren som släcker allt, bryter strömen till lödkolvarna, larmar och 2 timmar efteråt bryter inkommande vatten (så hinner tvättmaskinen gå färdigt).
Att tända och släcka lampor vid specifika tidpunkter blir ju också en barnlek, utan en massa dosor i vägguttagen.
Mexitegel.
Min mobil saknar "förklara för idioter" funktionen.
TLovskog.
1. Betyder det att man drar alla VP rör till en central punkt / samlingspunkt i huset där man även har ett stor kopplingsskap? Eller dras detta på annat sätt än VP rör till kopplingsdosa?
2. Hur ser det ut kostnadsmässigt mot traditionell elinstallation?
3. Betyder det att t.ex. att varje uttag måste ha egen matning med FK till elcentalen?
Min mobil saknar "förklara för idioter" funktionen.
TLovskog.
1. Betyder det att man drar alla VP rör till en central punkt / samlingspunkt i huset där man även har ett stor kopplingsskap? Eller dras detta på annat sätt än VP rör till kopplingsdosa?
2. Hur ser det ut kostnadsmässigt mot traditionell elinstallation?
3. Betyder det att t.ex. att varje uttag måste ha egen matning med FK till elcentalen?
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Allt som man vill kunna styra måste ha en egen matning från centralen. Strömbrytare däremot kan man dra i en slinga
1. Nja. Igentligen så är finessen att man bara drar serier av kraft och busssignaler med fri topologi. Dock verkar det vara så att man i praktiken (i villor?) ofta drar rör i en trädstruktur till centralen och där har I/O moduler (DIN moduler med 4 eller 8 ingångar / utgångar). Iom det blir KNX ganska likt IHC (ett annat system för automation)
2. Min installation av IHC kostade 30000 extra i material och kanske lika mycket i tid. Fast det var 12 år sedan. Jag har sett tillägg runt 100 000. Problemet här är att det blir lite äpplen och päron. Det blir ofta att man drar iväg med en KNX installation. Då jämför man lätt en vanlig installation med en KNX med en massa funktioner.
Tror IHC (Eller numera ELKO LivingSystem fortfarande är betydligt billigare). Även om det är mycket "religion" även här, så är nog de flesta överrens om att IHC är enklare att programmera för vanliga dödliga.
3. Nej. Jag har ex. bara ett par utvalda uttag styrda. Däremot alla lamputag i tak samt fönster infällda i smyggen (uppe och nere). I mitt nya utbygge har jag dock valt att kunna switcha alla väggutag, en dock då alla på en gång.
Det viktigaste är a) få INSPIRATION från andra om allt som är möjligt. b) tänk ut vad du VERKLIGEN behöver. c) Plocka in en elkille som kan och är INTRESSERAD av dessa systemen.
2. Min installation av IHC kostade 30000 extra i material och kanske lika mycket i tid. Fast det var 12 år sedan. Jag har sett tillägg runt 100 000. Problemet här är att det blir lite äpplen och päron. Det blir ofta att man drar iväg med en KNX installation. Då jämför man lätt en vanlig installation med en KNX med en massa funktioner.
Tror IHC (Eller numera ELKO LivingSystem fortfarande är betydligt billigare). Även om det är mycket "religion" även här, så är nog de flesta överrens om att IHC är enklare att programmera för vanliga dödliga.
3. Nej. Jag har ex. bara ett par utvalda uttag styrda. Däremot alla lamputag i tak samt fönster infällda i smyggen (uppe och nere). I mitt nya utbygge har jag dock valt att kunna switcha alla väggutag, en dock då alla på en gång.
Det viktigaste är a) få INSPIRATION från andra om allt som är möjligt. b) tänk ut vad du VERKLIGEN behöver. c) Plocka in en elkille som kan och är INTRESSERAD av dessa systemen.
Det kunder oftast tvekar över är om KNX är värt de extra pengarna i dagens läge. Vi gjorde en villa där kunden kanske i framtiden ville utöka sitt system så kanalisationen drogs med 5tändtrådar till varje rum, mest 0/1 aktorer och istället för KNX-strömbrytare satte vi Eljotrend med binäringångar. Den installationen blev ca 20kkr dyrare än standardinstallation men och andra sidan har vi gjort lgher med alla möjliga funktioner och touchskärmar i nästan alla rum där merkostnaden landade på ca 300kkr så allt är relativt vad man behöver/tycker är värt pengarna.
Jag skulle kontakta en arkitekt som kan KNX eller en riktigt bra elektriker som är KNX-certifierad för att diskutera vad som är möjligt att göra, vad man ska tänka på i framtiden och sen vad merkostnaderna kommer bli.
Jag skulle kontakta en arkitekt som kan KNX eller en riktigt bra elektriker som är KNX-certifierad för att diskutera vad som är möjligt att göra, vad man ska tänka på i framtiden och sen vad merkostnaderna kommer bli.
Jag tror inte det behöver bli dyrare, snarare tvärtom ifall man utnyttjar fördelarna vid installationen också. De enorma härvor av rör, slang som numera ofta förekommer även vid konventionellt utförande, för att inte tala om när någon central lösning tex IHC används, skulle kunna reduceras till ett minimum vid korrekt användning av tex KNX.
Det är nog ett starkt konservativt motstånd inom alla nivåer bland de som sysslar med el, företrädesvis direkt mot bygg som ligger bakom detta, säkert helt omedvetet man behöver inte leta skyldiga. Det är lite synd för KNX mfl som brukar nämnas här borde kommit in för 15-20 år sedan och varit allmänt sen mer än 10 år, nu är det närmast föråldrat tekniskt sett, för att inte tala om IHC etc.
Det är nog ett starkt konservativt motstånd inom alla nivåer bland de som sysslar med el, företrädesvis direkt mot bygg som ligger bakom detta, säkert helt omedvetet man behöver inte leta skyldiga. Det är lite synd för KNX mfl som brukar nämnas här borde kommit in för 15-20 år sedan och varit allmänt sen mer än 10 år, nu är det närmast föråldrat tekniskt sett, för att inte tala om IHC etc.
Jag ser också att när väl detta med automation etc tar fart så kommer det inte vara något av dagens system som det handlar om. KNX är från början gjort för att förenkla installationen i större fastigheter. Låg nivå på funktionerna, men hög flexibilitet.
MEN det är nog det bästa och modernaste som finns idag.
Sedan kan det ju finnas en finess med lite lägra tekniknivå i denna typen av system. Ex. har mitt IHC system aldrig fallerat, eller behövt "bootas om" på 12 år ...
MEN det är nog det bästa och modernaste som finns idag.
Sedan kan det ju finnas en finess med lite lägra tekniknivå i denna typen av system. Ex. har mitt IHC system aldrig fallerat, eller behövt "bootas om" på 12 år ...
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är bland annat detta som behöver komma ut för att det ska slå igenom. I allmänhet är man skeptiskt till sån här teknik därför att man är rädd för driftstörningar och fel på anläggningen.TLovskog skrev:
En tilläggsfråga: har du åskskydd?
Nej. Inget åskskydd. Dock borde man kanske komplettera med något grov-skydd.
Som det är idag är det dock svårt att få plats med något mer i den centrala centralen. Då är den ändå på 3 skåp á 63 moduler. Övrigt finns en undercentral på 2x63 moduler och nu senast i utbygget en hager dubbel 3 rader á 12 moduler.
Tilläggas bör att blixten slagit ner i trädgården en gång och det enda som hände var att en utebelysning tändes. Dock tvärdog hälften av portarna på min 24 portars switch.
Jag är dock medveten om risken med ett haveri i den centrala delen av IHC. Går den så blir det bökigt. Nu har jag iofs en reserv, men jag skall ha tag på en elektriker på nolltid. IHC Centralen är visserligen 24V så jag vet inte riktigt hur läget är där vad det gäller behörigheter.
Som det är idag är det dock svårt att få plats med något mer i den centrala centralen. Då är den ändå på 3 skåp á 63 moduler. Övrigt finns en undercentral på 2x63 moduler och nu senast i utbygget en hager dubbel 3 rader á 12 moduler.
Tilläggas bör att blixten slagit ner i trädgården en gång och det enda som hände var att en utebelysning tändes. Dock tvärdog hälften av portarna på min 24 portars switch.
Jag är dock medveten om risken med ett haveri i den centrala delen av IHC. Går den så blir det bökigt. Nu har jag iofs en reserv, men jag skall ha tag på en elektriker på nolltid. IHC Centralen är visserligen 24V så jag vet inte riktigt hur läget är där vad det gäller behörigheter.
Redigerat:
Jag kan ju iofs bara personligen svara för mitt IHC system, men som sagt. 12 år utan det minsta krångel, inte ens ombootad - förutom de få gånger då strömen gått, vilket kanske är ett tiotal. Överlevt 2 ordentliga nerslag av blixten (upplevt som i trädgården).
Det är rätt enkel teknologi. Så jag förväntar mig att de kommer hålla rätt länge. Den gammla kontrollern som jag har innehåller en Z80. Den nya innehåller en ARM historia och en PowerPC för viewern, samt en liten extra kontroller om jag inte minns fel när jag plockade sönder den.
KNX innehåller en processor i varje enhet och bygger man den decentraliserad igentligen en i varje tryckknapp.
Så det blir väl lite. IHC - Bara få delar som kan gå sönder, men om det sker == totalhaveri. KNX - Flera prylar som kan gå sönder, men systemet blir "bara" mer eller mindre trasigt.
Det är rätt enkel teknologi. Så jag förväntar mig att de kommer hålla rätt länge. Den gammla kontrollern som jag har innehåller en Z80. Den nya innehåller en ARM historia och en PowerPC för viewern, samt en liten extra kontroller om jag inte minns fel när jag plockade sönder den.
KNX innehåller en processor i varje enhet och bygger man den decentraliserad igentligen en i varje tryckknapp.
Så det blir väl lite. IHC - Bara få delar som kan gå sönder, men om det sker == totalhaveri. KNX - Flera prylar som kan gå sönder, men systemet blir "bara" mer eller mindre trasigt.
Kan ju nämnas att Hager har ett KNX-system som det kallar för KNX-light. Lämpligt för villor mm. Och som man utan att byta prylar kan uppgradera till ett fullvärdigt system när man vill. Det enda man gör är att nolla systemet och programmera om det.
Motståndet till KNX sitter tyvärr inrotat hos många. Sitter själv i ett projekt nu i mångmiljardklassen där man helt seriöst diskuterar att köra PLC för ljusstyrning istället för KNX.. Som väl så hörde jag nyligen att de till 90% lutar åt KNX + DALI
Motståndet till KNX sitter tyvärr inrotat hos många. Sitter själv i ett projekt nu i mångmiljardklassen där man helt seriöst diskuterar att köra PLC för ljusstyrning istället för KNX.. Som väl så hörde jag nyligen att de till 90% lutar åt KNX + DALI
Klicka här för att svara
